1. Het FC Limburg-syndroom

Het FC Limburg-syndroom

Een aantal van mijn kameraden zijn voor de voetbalclub uit Kerkrade: Roda JC. Toen er een tijd geleden sprake was van een mogelijke fusie van verschillende Limburgse verenigingen tot één club – FC Limburg – liepen ze niet bepaald dartel te huppelen van geluk terwijl regenbogen de lucht vulden tezamen met het koperen stemgeluid der wielewaal. Gelukkig ging de fusie uiteindelijk niet door, waardoor mijn vrienden nog steeds onverstaanbare aanmoedigingen voor Roda kunnen roepen in het Parkstad Limburg stadion.

Net zoals voetbalclubs, zijn games, genres en series voor een deel gevormd door hun geschiedenis. De beste ideeën die we in games zien, waren vaak het resultaat van technische beperkingen. Zo werkte Konami in de jaren ’80 aan een actiespel, totdat bleek dat de MSX problemen had om veel vijanden tegelijk te laten zien. De brave Hideo Kojima maakte op ‘Cruyffiaanse wijze’ van dat nadeel een voordeel; hij bedacht dat de game dan maar een ‘sluipspel’ moest worden. En passant vond hij met deze game, genaamd Metal Gear, min of meer het ‘stealth-genre’ uit.

Beperkingen

Toen Resident Evil gemaakt werd, bleek de Playstation niet krachtig genoeg om de game helemaal in 3D te kunnen draaien. De oplossing werd gevonden door driedimensionale spelfiguren te laten bewegen in voorgerenderde omgevingen. Voor die tijd zag het er erg mooi uit, maar aanvankelijk was het plan dat Resident Evil veel meer zou spelen als het nieuwere Resident Evil 4. Het bewegen in de vaststaande ruimtes maakte de besturing ook wat lomp, wat in het geval van de horrorgame nog extra bijdroeg aan de spanning. Het resultaat: ‘survival-horror’.

Iets vergelijkbaars geldt voor de Silent Hill-serie, de ‘mist’ die overal hangt is een kunstgreep maar zorgt er ook voor dat je rondzwervende monsters pas heel laat ziet, waardoor een technische limitatie bijdraagt aan de spanning. In de Silent Hill HD Collection was de mist voor een groot gedeelte opgetrokken, wat de spellen meteen een stuk minder goed maakte. Aan dit soort technische beperkingen hebben we overigens ook het uiterlijk van Mario te danken, die een pet en een snor draagt omdat deze in het 8-bit tijdperk veel makkelijker te animeren waren dan haar en een mond!

Technische beperkingen zijn heel erg belangrijk geweest in de gamegeschiedenis, omdat zij voor deel verantwoordelijk waren voor de gameplay. Vulgairdere beperkingen als geldtekort of een gebrek aan richting leveren meestal uitsluitend problemen op. Om bij het voorbeeld van het ‘stealth-genre’ te blijven: het is uit noodzaak geboren en ontwikkelt zich nu al zo’n kleine 30 jaar met de technologie mee. De wat recentere games - vooral third- en first-person shooters – lijken op creatief vlak toch in een soort crisis geraakt. Ze proberen dit weliswaar aardig te maskeren met steeds grotere explosies en mooiere manshoge muurtjes om tegen aan te kleven, maar toch. Hoeveel spellen waarin de enige interactie door een geweerloop plaatsvindt kan een mens verdragen?

Survival-horror?

Ik vind het in ieder geval veelzeggend dat de technische mogelijkheden groter zijn dan ooit tevoren, maar dat games op een paradoxale manier eenvormiger lijken te worden. Ik zag tijdens de E3-persconferenties bijna geen verschil meer tussen Battlefield, Medal of Honor en Call of Duty. Bijna iedere third-person game lijkt op Uncharted of Gears of War. Het lijkt alsof de inventiviteit stagneert en vooral merknamen erg belangrijk zijn. Fallout is grotendeels veranderd in een post-apocalyptische versie van The Elder Scrolls. Dead Space lijkt ook de Gears of War-kant op te gaan; ik vind Gears of War trouwens best leuk hoor (voordat ik dat gezeur krijg), maar één serie die zo speelt is wat mij betreft genoeg. Wat Resident Evil precies geworden is; daar waag ik mij nog maar even niet aan, maar met ‘survival-horror’ heeft het niet meer zo veel te maken.

Leuk voor iedereen!

Als het nog een tijdje zo doorgaat, bestaat de kans dat veel gameseries, Resident Evil voorop, veranderen in een soort ‘FC Limburg’; een samenraapsel van verschillende merken en genres – zonder geschiedenis - waar niemand ècht op zit te wachten. Dan kan het nog zo’n leuke club worden; het is geen Roda JC of Fortuna Sittard. Je denkt toch niet dat als we Ajax en Feyenoord opdoeken en een mooi stadion in Leiden (ha ha ha!) bouwden voor de fusieclub ‘RAVC’ (Rotterdam Amsterdam Voetbal Combinatie), dat dat zonder meer als een goed idee wordt gezien? Waarom doen spellenmakers dan wel iets vergelijkbaars, met als meest recente voorbeeld Resident Evil 6? Denken aandeelhouders en managers soms dat survival-horrorfans én shooterfanaten deze game allemaal te gek zullen vinden? Zo werkt dat natuurlijk niet, daarom worden er juist ‘spin-offs’ gemaakt!

Ik wil geen Zoo Tycoon met third -person shooter-elementen, geen multiplayer Super Mario waarin je perks vrijspeelt, geen Tetris met RPG-invloeden en ook geen Metroid-voetbalmanager! Één plus één is bijna altijd twee, behalve als het gaat om het samenvoegen van gerenommeerde genres; dan is het resultaat soms nul.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed geschreven artikel! zit heel wat waarheid in, jammer genoeg..



    Hoewel een combinatie van skyrim en pokémon toch wel écht mega vet zou zijn :D

  • Eeeeuuw keep that shit out of my Pokémanz

  • ONLINE STORE :
    http://Mlink.in/9F



    n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone



    free shipping



    competitive price



    any size available



    accept the paypal



    jordan shoes $32



    nike shox $32



    Christan Audigier bikini $23



    Ed Hardy Bikini $23



    Smful short_t-shirt_woman $15



    ed hardy short_tank_woman $16



    Sandal $32



    christian louboutin $80



    Sunglass $15



    COACH_Necklace $27



    handbag $33



    AF tank woman $17



    puma slipper woman $30



    http://Mlink.in/9F

  • Nou, Stefan Kaarsemaker, jij moet vaker stukkies schrijven. Inhoudelijk, maar vooral grammaticaal een verademing.

  • Keerssemeeckers…. dafoq???

  • Dialect.

  • Goed artikel!



    Maar waarom worden er veel ''1+1=2''-games gemaakt?
    Omdat dat makkelijk geld verdienen is..



    Dus echt originele games zijn vaak geen AAA-games, maar eerder kleine Indie development projectjes.



    Ben je geïnteresseerd in unieke game? Probeer dan eens Indie games, er kan een wereld voor je open gaan ;)

  • Ik dank IG voor dit artikel ^_^

  • goed artikel (column?) petje af hoor, zo zien we ze graag!!



    ben het er alleen niet helemaal mee eens, in de voorbeelden die je noemt pakt het slecht uit omdat de ontwikkelaar het slecht aanpakt maar je kunt niet ontkennen dat het in bv een Mass Effect (feitelijk een sci fi RPG + een versimpelde Gears of war) slecht uitpakt!



    imo is het net als met alles … doe het goed of doe het niet



    Doom Tycoon zou ik trouwens zo kopen :D

  • 1+1=2
    1x+1y=gaat niet samen



    Beste uitleg ooit.

  • Hoe durven jullie het Ajax logo te verwerken in dat lelijke omhulsel?!

  • Hoe durven jullie het omhulsel in dat lelijke Ajax logo te verwerken?!

  • De voetbalcombinatie slaat wel alles.



    verder leuk artikel en zeer eerlijk..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren