1. Fable: The Journey Review

Fable: The Journey Review

Fable: The Journey is een Kinect-ervaring in de eerste persoon. Je stapt in de schoenen van Gabriel, een zigeuner die door zijn slechte slaapgewoonte van z’n familie gescheiden raakt en tijdens z’n tocht terug naar die familie terecht komt in een strijd om het lot van Albion. De beste jongen komt namelijk de ziener Theresa tegen op zijn reis. Gabriel is de uitgelezen persoon om haar bij te staan in haar strijd tegen een groot kwaad, omdat er heldenbloed door zijn aderen stroomt: hij kan gebruik maken van magische handschoenen, waarmee hij de meest machtige spreuken kan aanwenden.

Expeditie Albion

Het is maar goed dat er een nieuwe Fable is in de vorm van Fable: The Journey. We hebben Albion namelijk nodig. Ondanks dat de kwaliteit van de Fable-games vanaf het eerste deel is gaan dalen, blijft Albion een bijzondere speelplaats op Microsofts speelplatform. Albion heeft namelijk een zeldzame magie, een zorgenloosheid die herkenbaar en vertrouwd is, maar waar moeilijk een vinger op te leggen is. Weinig andere games kunnen beroep doen op zo’n oord, dat uniek is en verschrikkelijk veel plezier en speelse charme uitstraalt. Dat de Fable-games niet altijd even interessante activiteiten aanbieden, doet daar niets aan af. De nieuwste telg van Lionheads serie toont ons weer nieuwe en herkenbare plaatsen van het betoverende land en ditmaal vanuit een nieuw perspectief.

Zoals vermeld wordt deze Fable met Kinect gespeeld vanuit een eerste persoonsperspectief. Dat heeft tot gevolg dat dit de eerste Fable is waarbij je niet vrij door de spelwereld kunt bewegen. De speler kan namelijk alleen maar gebruik maken van de armen van Gabriel. Lionhead heeft er dan ook goed aan gedaan om alle spelmechanieken daaromheen te bouwen. Kinect is in Fable: The Journey geen gimmick, maar de enige en correcte manier om het spel te beleven.

Als Gabriel reis je voor een groot deel met paard en wagen door Albion. Om het paard, Seren, tot bewegen aan te zetten, moet je je armen op en neer bewegen, alsof je teugels gebruikt. Seren heeft drie ‘versnellingen’ en de hoogste houdt ze maar tijdelijk vol, waardoor je in een bepaald tempo je armen moet bewegen om die snelheid vol te houden. Om te sturen, beweeg je simpelweg een van je armen naar voren en de andere naar achteren. Het is een verrassend innemend systeem, omdat het intuïtief werkt en omdat je als speler echt ‘in’ het moment zit.

Goed gestemd

Fable II en Fable III zijn gezegend met een sterrenensemble van stemacteurs, en voor Fable: The Journey is daar één ster van overgebleven: Zoë Wannamaker. Deze Britse dame geeft de mysterieuze Theresa opnieuw de prachtige stem die ze verdient. Naast haar doet de rest van de cast ook fantastisch werk, met als uitschieters twee geesten die al millennia met elkaar bekvechten, en daar niet mee stoppen voor het einde van de wereld. Britse humor gegarandeerd!

Naast de paard en wagen, maakt de goede oude benenwagen ook veel meters. Het zijn deze momenten waarin Fable: The Journey zijn ware aard toont. Met een spreuk in beide handen moet je afrekenen met alle bekende Fable-monsters en een aantal nieuwe. Links beschik je standaard over een spreuk om voorwerpen en vijanden door de lucht te werpen of vijanden te verstommen, en rechts huist standaard een aanvallende spreuk als een bliksem- of vuurbal. Het is heerlijk om een Balverine van een pilaar te rukken en hem vervolgens in de lucht met een vuurbal te raken, waarna de verkoolde wolf op de grond smakt. Extra leuk zijn de Hollow Men, die je letterlijk een poot uit kunt trekken. Het is leedvermaak, maar er is feitelijk weinig beter vermaak dan dat.

Paniek in het Paradijs

Al het vermaak staat en valt echter bij het functioneren van Kinect, het gebruiksgemak en de variatie. De gebaren die Lionhead van de speler vraagt om de verschillende taken in de game te vervullen voelen realistisch en natuurlijk aan. Of het nu gaat om het afvuren van spreuken, het openen van kisten, het borstelen van Seren of het plukken van een appel; alles klopt. Er zit een slimme techniek achter de game om de onnauwkeurigheid van Kinect te omzeilen en de gebaren snel en goed te lezen, maar soms werkt Kinect niet mee. Om de een of andere reden vergeet de camera soms helemaal wat hij moet doen en vangt hij niets meer goed op, alsof hij ineens scheel kijkt. De immersie valt dan helemaal weg en op momenten dat het juist nodig is, zoals in gevechten met tientallen vijanden, is dat erg storend.

Een ander probleem is dat er weinig variatie in de gameplay zit. Je reist, knokt, rust uit, verzorgt je paard, vindt wat verzamelobjecten en dat is het wel. Er zijn puzzels en grote baasgevechten, maar ook zij vallen in herhaling door het gebruik van steeds dezelfde gebaren. Hoewel je telkens nieuwe dingen op het scherm ziet, beweeg je je handen wel steeds vanuit je schouders naar voren, of leun je naar links of rechts; meer is het feitelijk niet. Daarnaast word je redelijk bij de hand genomen wat betreft de beperkte verkenning die er mogelijk is: als je aan het rijden bent en je ziet een gloeiende cirkel op de vloer, is daar een kist te vinden. Je remt daar, stapt af, doet je ding en gaat weer verder met rijden. En dat is jammer.

Wat ook met het on rails-karakter van de game meekomt, is het feit dat je niet meer alle tijd kunt nemen om van de omgeving te genieten. Juist nu, in een Albion dat mooier is dan ooit, is dat een schrijnend gemis. De vormgeving van de Fable-games is altijd al grandioos geweest, met prachtige bouwwerken, indrukwekkende landschappen als lugubere bossen en zonovergoten weiden, en bijna cartooneske personages, maar met Fable: The Journey overtreft Lionhead zichzelf. Elke pixel ademt stijl en elke polygoon heeft een interessante persoonlijkheid; Albion is the place to be. Het avontuur van deze nieuwe Fable heeft z’n betere en mindere kanten, maar Albions velden van vertier zijn in ieder geval nog nooit zo geslaagd geweest.

Conclusie en beoordeling

None

Fable: The Journey is een geslaagde Kinect-game. Het is duidelijk te zien dat Lionhead de game om het apparaat heen heeft gebouwd en weet hoe ze ‘m moet gebruiken. De gameplay is intuïtief en werkt, al is hij erg herhalend. In het overschone Albion van deze game is een leuk avontuur te beleven, dat bovendien een voorbeeld mag zijn voor andere ontwikkelaars. Hoewel het niet de perfecte Kinect-game is, is het wel een grote stap in de goede richting.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Uitstekend gebruik van Kinect
  • Mooiste iteratie van Albion tot nu toe
  • Typische Fable-humor
  • Minpunten
  • Repetitieve gameplay
  • Incidentele onnauwkeurigheid van Kinect

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • Een 7,5 is een prima cijfer. Al helemaal voor een Kinect game. Leuk dat ze er eindelijk in geslaagd zijn een redelijk goede game voor te maken!
    Ik heb zelf geen Kinect en ben ook niet van plan om het te halen, maar voor de Kinect spelers is dit dus kennelijk een must have.



    Goede recensie ook. Ik kan me erg vinden in het eerste deel over Albion. De Fable games werden ieder deel telkens iets minder leuk. Toch heb ik ieder deel met veel plezier gespeeld en dat komt voor een groot deel door Albion. De stijl en sfeer blijf ik gewoon geweldig vinden.

  • Wow, ik had veel lager verwacht. Misschien dat Microsoft of Lionhead in de toekomst nog een succes van de Kinect kan maken.

  • Jammer, want ik had graag dit spel gehaald als het niet voor kinect was. Fable heeft zijn charmes als een spel. Het spel blijft misschien kwalitatief gezien, achterwaarts te gaan, maar telkens vermaakte ik met elk spel uit de series.

  • De eerste drie Fable games waren geweldig! Vind het echt jammer dat ze daar niet mee verder zijn gegaan maar een kinect-game uitbrachten.. Ik heb zelf kinect, heb ook de demo gespeelt, maar ik word er niet warm of koud van..

  • Daar gaan ze heus wel mee verder hoor. Dit hebben ze gewoon tussendoor gedaan.

  • Fable 3 ooit gespeeld en na een tijdje weggedaan, jammer dat ze dit zo doen. Ze zeggen dat het sinds Fable alleen maar achteruit ging, maar het verschil tussen de laatste Fables laat zien dat het heel ver naar achter gaat.

  • Moet eerlijk zeggen dat deze game al zo goed als helemaal langs me heen ging, tot ik die reclame zag in dat 'slechte reclamecapagnes' artikel. Wel een hoog cijfer voor een kinect game, maar hier ga ik zowel de kinect als de game niet voor aanschaffen.

  • ik heb tot nu toe 1 en 2 gespeeld en ff rust genomen voor deel 3.
    Nu heb ik zo nog m'n twijfels bij de kinect en heb hem dus nog niet gehaald.
    maar mocht ik de kinect nog een keertje dan zal fable ook vast wel in huis komen, als is het maar tussendoortje..
    Ben wel gerust gesteld met de gehaalde 7,5..

  • Het eerste uurtje van dit spel was me toch niet meer dan een 5 waard…

  • Dat was dan ook het eerste uurtje. Daarin zit je iets te veel met Seren te kloten, maar daarna krijg je veel meer leuks te doen ;-)

  • Dat was dan ook het eerste uurtje. Daarin zit je iets te veel met Seren te kloten, maar daarna krijg je veel meer leuks te doen ;-)

  • voor een game waar ik dus van verwacht had dat hij kei hard ging falen is dit echt een prima cijfer! niet dat ik overtuigd ben om hem te gaan halen maartoch. I am suprised

  • Ik vind Fable al niks, maar dit vind ik helemaal niks.



    Het cijfer is wel ongeveer 5 punten hoger dan ik had verwacht.

  • dus Kinect zelf verpest het weer

  • Ik heb de game twee uur gespeeld bij een maat van me. Als ik na die twee uur een punt zou moeten geven zou het een 5 zijn geweest. Kan me niet vinden in deze review. Deze game voelt gewoon niet als een Fable. Fable en Kinect zal nooit een goed huwelijk zijn als je het mij vraagt.

  • Is er überhaupt een perfecte kinect game?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren