1. Enge momenten in non-horrorgames

Enge momenten in non-horrorgames

Oktober is dankzij Halloween de ideale maand om te griezelen. Dat kan je natuurlijk doen met horrorgames, maar je hoeft echt niet alleen games te spelen zoals Amnesia, Silent Hill en Dead Space om je een hoedje te schrikken. Voor wie in wat minder sterke schoenen staat zijn er gelukkig ook zat games die op het eerste gezicht niet griezelig lijken, maar plotseling toch eng uit de hoek kunnen komen. Een overzicht van momenten uit non-horror games die ons de stuipen op het lijf wisten te jagen.

Ravenholm in Half-Life 2

Het wachten op Half-Life 2 was een lange lijdensweg, maar het spel wist gelukkig heel wat verwachtingen waar te maken. Zo veranderde de game halverwege plotseling van toon. Na een lang bootritje en een bezoek aan Black Mesa East doorkruist Gordon Freeman het verlaten stadje Ravenholm. Borden waarschuwen al over het lot van deze vestiging. Er is namelijk een reden dat men niet meer naar Ravenholm gaat, het dorpje is compleet overlopen door allerlei soorten akelige headcrab-zombies.

Ravenholm kent smalle straatjes, dodelijke valstrikken en een heleboel headcrabs. Veruit de ergste soort van deze kruipers zijn de extreem giftige zwarte types die een ratelachtig geluid maken. Nog naarder: de arme zombie die tientallen van deze kleine monsters met zich meedraagt terwijl hij zucht, kreunt en huilt. Het enige lichtpuntje in Ravenholm is de priester Grigori die Freeman voorziet van een shotgun en die zich geroepen voelt om Ravenholm te ontdoen van al het gespuis. Na een lange nacht in Ravenholm is het moment waarop je eindelijk weer licht ziet aan het einde van de tunnel een enorme opluchting.

De aal in Super Mario 64

Na genoeg sterren te hebben gehaald in Bob-Omb Battlefield sprongen de meeste spelers waarschijnlijk het schilderij van Dire Dire Docks in. Op het eerste gezicht is dit level gewoon een 3D uitvoering van een klassieke onderwaterwereld uit Super Mario, maar Mario 64 geeft er een griezelige eigen twist aan. Op de bodem van het meer ligt namelijk een geschonken schip waarin een enorme aal met gigantische tanden huist.

Misschien kwam het omdat we vijftien jaar jonger waren of omdat we nog nooit zoiets gezien hadden, maar die aal maakte een enorme indruk. Helemaal omdat je niet snel van hem af komt. Om de eerste ster te halen in Dire Dire Docks moet je hem uit te schip lokken door dicht bij hem in de buurt te komen. Bij Mario’s terugkeer in het level zwemt ie vervolgens doodleuk rond in het diepe water. Geen gamer die daarna nog met gerust hart kon gaan zwemmen in een diep meer.

Fallout 3 – Vault 106

Vault 106 in Fallout heeft zijn impact grotendeels te danken aan het feit dat het zo’n onverwachte ervaring is. Bij de binnenkomst in deze kluis blijkt er al iets niet goed pluis. Al snel beginnen de hallucinaties, verandert het scherm van kleur en kom je wetenschappers tegen die verdwijnen zodra je ze aanspreekt. Het wordt allemaal nog vreemder wanneer de computerterminals in de bunker je proberen te overtuigen om vooral te blijven plakken.

De oorzaak van de gestoorde inwoners, moorden en waanbeelden wordt verklaard door de computer aan het einde van de Vault. Tien dagen nadat de bunker werd afgesloten werden er gassen in het ventilatiesysteem losgelaten die ervoor zorgde dat er weinig overbleef van de geestelijke gesteldheid van de inwoners. Het gevolg is dat door het zieke experiment (bijna) iedereen is doorgedraaid en men elkaar heeft uitgemoord.

De SA-X in Metroid Fusion

Dat Metroid Fusion op het kleine scherm van de GBA zoveel spanning weet te creëren is een indrukwekkende prestatie. Dat komt vooral door de SA-X, de vleesgeworden X-parasiet die huist in het pak van Samus. Vrijwel de gehele game ben je te zwak om dit monster aan te kunnen dus zit er vaak maar één ding op: rennen!

De momenten dat de SA-X plotseling opduikt zijn dan ook bloedstollend. Soms kan Samus zich nog net verschuilen en zie je de SA-X met trage voetstappen voorbij lopen. De andere keer is het rennen geblazen, want het wezen beschikt over een Ice Beam die Samus op haar plek bevriest waardoor ze een nog gemakkelijkere prooi wordt. Tegen het einde van het spel ben je eindelijk op genoeg kracht om het tegen de SA-X op te nemen, een haast bevrijdend moment omdat je dus niet langer meer op de vlucht hoeft te slaan.

Het spookhuis in Vampires: The Masquerade - Bloodlines

In Bloodlines speel je als een vampier die zich kan aansluiten bij verschillende clans van deze ondode bloedzuigers. Je zou misschien denken dat je als vampier zelf weinig te vrezen hebt, maar het tegendeel is waar. Wanneer je voor een missie een oud en verlaten hotel bezoekt, blijkt het bij binnenkomst al behoorlijk te spoken. Voorwerpen vliegen op je af, meubels beginnen spontaan te trillen, lichten knipperen in de gangen en hier en daar vang je een glimp op van een geest van een vrouw.

Naarmate je het huis verder verkent kom je via krantenknipsels en een dagboek meer te weten over wat er zich allemaal heeft plaatsgevonden. Met iedere aanwijzing lijkt het huis zich echter meer tegen je aanwezigheid te verzetten. Je mag dan wel een almachtige vampier zijn, tegen de geheimzinnigheid en ongekende kracht van een spook kan je uiteindelijk nauwelijks op.

Vrijwel alles in The Legend of Zelda: Majora’s Mask

Majora’s Mask is zonder twijfel de meest verknipte game die Nintendo heeft uitgebracht. De griezelige en verontrustende momenten zijn haast niet te tellen. Neem bijvoorbeeld de grijnzende maan die door de Skull Kid binnen 72 uur tegen de aarde opbotst. Of wat te denken van de Happy Mask Salesman die het ene moment uiterst vriendelijk is en het andere moment Link het liefst lijkt te willen vermoorden.

Nog niet genoeg? Wat te denken van de ruimtewezens die de plaatselijke boerderij binnenvallen en die tevens heel wat weg hebben van het echt gesignaleerde Flatwood monster. De gruwelijke animaties wanneer Link éen van de magische maskers opzet zijn overigens ook niet mis. Het lijkt alsof deze maskers zich vastgrijpen in Link’s gezicht waarna hij een pijnlijk transformatie ondergaat. Tel daarbij ook nog eens het vaak deprimerende verhaal en de verontrustende muziek bij op en we hebben een game die onder je huid gaat zitten. En dan hebben we het nog niets een gehad over een ene internetgebruiker die meende een bezeten cartridge van Majora’s Mask te hebben... Brrr.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Creepers in Minecraft? Ik schrik me altijd de tering als die dingen plots achter je staan.

  • Kennelijk wordt Minecraft door IG dus geclassificeerd als een horror-game ;)

  • D… Die focking creepers….!!



    Sta je wat te minen of te bouwen… Draai je je om en knalt zon rotzak recht in je bek! Man elke keer weer spring ik 2 meter van de bank!

  • guys you are not alone!
    en dan ontbreekt dat die moeten ontploffen wanneer je net een diamond of van die dingen hebt gevonden!

  • Haha ik vond die aal ook altijd creepy vroeger.

  • dan vind ik die vault met al die gary's nog enger!!!
    - ''ha ha gary!''
    - ''gary?!''

  • Eng? Ik zeg: hilarisch!

  • Geen zorgen man, stuur Ash gewoon naar binnen, die rekent zo met al die Gary's af :D

  • Of die vault dan waar je in een klein kind wordt getransformeerd en op het einde iedereen kan uitmoorden met een clownsmasker op, the fuck…

  • Die maan in Majora's mask was briljant gevonden..
    het gaf zo'n beklemmende sfeer, hopelijk komt hij op nieuw uit op de 3DS

  • Ik help het je hopen!

  • Heeft er trouwens ook iemand dat artikel over die bezeten cardridge gelezen? Creepy shit :o

  • You shouldn't have done that, Buggie…

  • heb ik wat gemist? :P heb nooit wat gelezen over bezeten cardridges

  • fuck, heb het net helemaal gelezen, holy crap….. als het niet echt is, kan die vent goede verhalen verzinnen en acteren.

  • Jongens, helaas. Ik houd ook van dit soort zogenaamd waargebeurde verhalen.



    Maar 'Ben' is nep. Dit is door de bedenker toegegeven, hij heeft zelfs verteld hoe hij dit in elkaar heeft gezet.
    Hij heeft een klote stem en verteld het ook niet boeiend, maar de info van deze man klopt wel:
    http://www.youtube.com/watch?v=vvaKRd…



    Maar ondanks dat het nep is, blijft het creapy shit…



  • Inderdaad. Het is overduidelijk fake, zoals elke Creepypasta. Maar dat neemt niet weg dat het op zich wel goed bedacht is.

  • Alle ReDeads, uit iedere Zelda. Brrrr :(

  • DIT

  • En de Shadow Temple uit OoT D:

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren