1. Epic Mickey 2: The Power of Two Preview

Epic Mickey 2: The Power of Two Preview

Piepend kijkt het kleine muisje de kamer rond. Die vier grote mannen zien er op het eerste gezicht niet gevaarlijk uit, maar jarenlange ervaring leert dat niets is wat het lijkt. Dat kan de kleine piepmuis zich nog wel herinneren van het vorige avontuur waarin hij een inschattingsfout maakte. ‘Geen risico’s’, denkt de muis, en in een mum van tijd verstopt het beestje zich achter de kast gevuld met games.

Zonder gekheid: vlak voor we aan de slag gingen met Epic Mickey 2: The Power Of Two, dartelde er doodleuk een muis door ons gamehok. Als we nog niet in de stemming waren om met ’s werelds bekendste muis aan de slag te gaan, werden we het daardoor wel. Een snel belletje naar Bewonersservice later kunnen we eindelijk aan de slag in de coöperatieve modus waarin Mickey wordt vergezeld door halfbroer Oswald the Lucky Rabbit.

Aan de slag

In onze speelsessie mochten we aan de slag met het begin van de game. Hierdoor is er nog niet echt een complete indruk ontstaan van Epic Mickey 2, maar wat we gezien hebben sprak genoeg tot de verbeelding. Met twee verfkwasten laat Mickey wederom voorwerpen verschijnen of juist verdwijnen. Simpel platformen op de automatische piloot is er daarom niet meer bij; het is nodig om een paar tellen te kijken naar wat je kunt en moet doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het laten verdwijnen van een steunpilaar, waardoor een platformen naar beneden komt gestort en je zo naar de overkant van een ravijn kunt lopen.

Al snel wordt echter duidelijk dat het niet bij dit soort simpele oplossingen blijft. Coöp staat centraal in Epic Mickey 2 en dus zijn veel van de manieren om verder te geraken in het spel met zijn tweeën te bereiken. Zo springt Oswald op een gegeven moment in de lucht, waarna Mickey aan zijn voeten gaat hangen. Tezamen zweven de twee vrienden vervolgens als een helikopter – met Oswalds oren als helikopterbladen - over een afgrond. Om de overkant te bereiken worden ze omhoog geblazen door windstoten die op specifieke plekken aanwezig zijn. Geinig, maar daar moeten we wel aan toevoegen dat de camera op momenten als deze vreemde streken uithaalt. In dit specifieke geval is het nagenoeg onmogelijk om vanuit Oswalds cameraperspectief te kunnen inschatten hoe je over de diepte kunt zweven. Speel je met Oswald, dan is het in dit voorbeeld zelfs beter om te kijken op het scherm van degene die met Mickey speelt!

Move

Die cameraproblemen komen ook terug wanneer we Mickey besturen met PlayStation Move. Als verfkwast komt deze besturingsmogelijkheid nog prima uit de verf (badum tssh – red.) met als leuk detail dat de kleur van de bol van je Move-controller mee verandert met de kleur van de verf. Door het ontbreken van een tweede analoge stick is Move helaas (nog) niet de ideale manier om Mickey te besturen. Het camerastandpunt kan hierdoor namelijk niet secuur worden aangepast en in deze soms best wel hectische platformer zorgt dit voor kleine frustraties. Het is weliswaar mogelijk om met één druk op de knop het camerastandpunt bij te stellen naar het gezichtsveld van Mickey op dat specifieke moment, maar deze optie is ondergeschikt aan de tweede analoge stick op de ‘gewone’ PS3-controller.

Hoewel de eerste indruk van ondergetekende positief is, blijven er hierdoor toch nog veel vragen over. Blijft de camera op sommige momenten problematisch? Hoe zit het inmiddels met (eindbaas)gevechten zoals Chris al heeft ervaren op de E3? Om antwoorden te kunnen geven op deze vragen moeten we nog even geduld hebben en dan zal pas duidelijk worden of de kritiek terecht is of alleen besteed aan miezemuizers.

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.