1. Is digitaal gaan wel zo'n goed idee?

Is digitaal gaan wel zo'n goed idee?

“Digitale distributie is de toekomst en het maakt ontwikkelaars allemaal rijk.” Deze gedachte lijkt zo’n beetje de consensus in het huidige gamelandschap. Vandaag werd zelfs van twee studio’s bekend dat ze zich gaan richten op digitale games. Starhawk-ontwikkelaar LightBox Interactive heeft na het ontslag van 24 mensen bekend gemaakt dat het zich voortaan op iOS gaat richten. Ontwikkelaar nStigate, dat bijna klaar is met Call of Duty: Black Ops Declassified, stopt met het ontwikkelen van Vita-games en stapt over op het ontwikkelen van downloadbare, online en mobiele games. Het lijkt een beetje een laatste redmiddel voor de studio’s die niet erg veel succes hebben geboekt met hun retailspellen.

Digitalisering van games is een trend die jaren geleden serieuze vormen aannam toen Electronic Arts studio’s opkocht die gespecialiseerd zijn in free-to-play games, browserspellen en games voor iOS. In 2009 begon het bedrijf met zijn grote investeringen door webgame-ontwikkelaar Playfish op te kopen voor 200 miljoen euro. In de volle overtuiging dat digitale distributie bakken met geld zou opleveren, kocht EA vervolgens niet alleen iOS-ontwikkelaar Bight Games, maar ook PopCap Games, bekend van Bejeweled en Plants vs. Zombies. Het bedrag dat EA overhad voor Popcap? 750 miljoen tot 1,3 miljard dollar, afhankelijk van de prestaties die zouden volgen. Ka-fucking-ching.

Electronic Arts

Ondanks het enorme bedrag dat EA overhad voor PopCap, heeft het bedrijf tot dusver geen echte killer-app zoals Plants vs. Zombies kunnen produceren. Popcorn Dragon bijvoorbeeld werd nog met veel heisa aangekondigd door EA, maar echt succesvol is de game nooit geworden. Ontslagen waren het gevolg en de PopCap-studio in Dublin werd zelfs helemaal gesloten. Niet gek dus dat de ontwikkelaar een conventionele stap zet met het uitbrengen van Plants vs. Zombies 2 in de lente van 2013. Een vervolg op een concept dat zich bewezen heeft doet het tenslotte vaak goed, zo blijkt ook uit de geschiedenis van retailgames.

Hoewel er op het oog sprake is van tegenvallende resultaten blijkt dat EA tegenwoordig maar liefst veertig procent van hun inkomsten uit digitale verkopen haalt. Hiertoe behoren natuurlijk ook verkopen via distributiekanaal Origins, van grote (en relatief dure) spellen als Mass Effect en Dragon Age. Het geld komt digitaal dus gewoon binnengestroomd en een grote uitgever als Sega volgde, in de overtuiging dat digitale business de business van de toekomst is. Zij gaan zelfs nog een stapje verder dan EA, door zich vrijwel alleen te richten op digitale verkopen. Spellen van oude SEGA-spelcomputers werden onder het stof vandaan gehaald en met succes op kanalen als Xbox Live Arcade en PlayStation Network gezet. Browsergames en iOS blijven ook niet achter in de hernieuwde Sega-filosofie, met bijvoorbeeld Valkyria Chronicles Duel voor op de browser en Sega Alliance als indie-ondersteuning voor telefoons en tablets. En het werkt.

Dat succes zien we terug in de cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar. Sega boekte een kwartaalwinst van 26 miljoen euro, waar in dezelfde periode van het jaar ervoor een verlies werd geboekt van 23 miljoen euro. Bijzondere aan dit verhaal is dat Sega in het tweede kwartaal van 2012 maar één retailgame uitbracht: Londen 2012. Digitale verkopen van alle overige spellen, via onder andere XBLA en PSN, waren dusdanig succesvol dat Sega na de herorganisatie weer de goede richting is ingeslagen.

Ubisoft

Ook Ubisoft lijkt overtuigd van het digitale verhaal. In augustus lanceerde het Franse bedrijf een eigen distributieplatform voor PC: Uplay PC. Daarnaast zet Ubisoft al sinds enkele jaren met succes hoog in op free-to-play titels, mobiele games en spellen voor de online distributiekanalen van consoles. Van Shootmania en Ghost Recon Online tot Assassin’s Creed 3: Utopia en Rayman: Jungle Run; Ubisoft concentreert zich naast het huidige retail-businessmodel veel op digitaal zakendoen. Dit bewijs levert het bedrijf elk jaar met het organiseren van de Digital Days, een internationaal persevenement waar alle online titels voor het komende jaar worden getoond. Dit jaar waren bovenstaande en zo’n twintig andere games aanwezig op een event in Parijs, waar ondergetekende aanwezig was.

En dat is misschien wel de sleutel tot het succes van de digitale verkopen van grote bedrijven. Uiteindelijk draait het toch om het bereiken van een zo groot mogelijk publiek en de huidige, conventionele PR-machine slaagt hier in veel gevallen goed in. Wanneer grote bedrijven niet van deze methode afwijken met de titels die ze digitaal uitbrengen, lijkt er buiten de verschuiving naar digitaal niet bijzonder veel te veranderen in het gamelandschap. Maar dan moet je natuurlijk wel de investeringen kunnen doen om je game ook daadwerkelijk aan de man te brengen.

Onfhankelijk

En zo zijn we weer terug bij waar we dit artikel begonnen. Voor een onafhankelijke ontwikkelaar is het namelijk niet praktisch en soms zelfs onmogelijk om een flinke marketingcampagne op te zetten. De opbrengsten van de meeste digitale distributieprojecten zijn dan minder en dus moeten op alle fronten ook de kosten worden gedrukt. Voordeel hiervan is wel dat daarmee ook de risico’s een stuk kleiner zijn. Spendeer je als ontwikkelaar twee tot drie jaar aan één grote, big-budget titel die vervolgens niet goed verkoopt, dan ligt een faillissement op de loer. Met een klein team aan meerdere, bescheiden projecten werken die niet veel tijd kosten om te ontwikkelen, brengt simpelweg minder risico’s met zich mee. Omdat er vaak geen uitgever betrokken is bij de ontwikkeling, zijn de vrijheid en creativiteit bovendien veel groter. Daarom is de stap die LightBox Interactive en nStigate zetten zo gek nog niet.



Er zijn genoeg succesverhalen aan te halen van ontwikkelaars die een populaire game uitbrachten die veel inkomsten genereert. Het meest vanzelfsprekende voorbeeld is natuurlijk Rovio, de studio achter Angry Birds, maar ook Riot Games (f2p-game League of Legends), Wargaming.net (f2p-games World of Warplanes, World of Tanks) en NaturalMotion (f2p-game CSR Racing) bewijzen dat digitale games big business zijn. Zelfs Crytek, de studio verantwoordelijk voor de eerste Far Cry en de Crysis-games, heeft aangegeven zich na Crysis 3 volledig op digitale distributie van games te gaan richten.

De gamesindustrie lijkt overtuigd te zijn van digitale distributie van games en zo heel gek is dat niet. Of het nu grote, door PR-machines vertegenwoordigde titels betreft of free-to-play spellen ontwikkeld door kleine studio’s; de risico’s zijn kleiner dan bij het huidige retailmodel en de kans op succes is even groot, zo niet groter. Zo vreemd blijkt dit ‘laatste redmiddel’ voor LightBox en nStigate dus niet te zijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.

Reacties

  • Tuurlijk niet.
    Digitalisatie is de ziekte van de game industrie als je het mij vraagt.
    Héél af en toe komt het goed van pas als je de originele game niet meer kan vinden.. maar meestal is het gewoon een dikke ''niet doen''.

  • 100% mee eens.
    Nu is het zelfs zo dat je een game koopt en deze dan maar een beperkt aantal keer kan downloaden terwijl het je eigendom is geworden. Ik heb liever mijn doosje in mijn handen.

  • Echt? Wtf..

  • Ik wil niet anders meer, ik werk elke dag van 7 tot 6 en heb dan savonds geen zin meer om naar een winkel toe te rijden om een game te halen, als ik het bestel moet ik weer een dag wachten en bezorgen ze het overdag als ik er niet ben. Nee doe mij maar lekker steam/origin/gog/gmg, van beperkte instalaties heb ik nooit iets gemerkt btw.

  • Aan de ene kant ben ik het hier wel mee eens, digitale distributie heeft de PC market toch echt wel kapot gemaakt waardoor je nu vastzit aan Steam of f2p games.



    Oude classics op PSN/Xbox Live kan ik alleen maar aanmoedigen en ook de iets minder populaire titels kunnen ook best enkel op PSN/Xbox Live.

  • Vast zitten aan Steam vind ik niet erg hoor, want ik ben er zeer tevreden mee. Goede ondersteuning en vele mogelijkheden die allemaal goed werken. Nieuwe games moet je er niet kopen nee, maar de spellen die via steam lopen en je ergens anders goedkoper kunt krijgen komen daarna dus toch weer in je Steam te staan ondanks dat je hem ergens anders goedkoper gekocht hebt. Super gewoon om alles zo netjes en overzichtelijk bij elkaar te hebben:D

  • De digitale distrubitie heeft de PC market kapot gemaakt? Ik denk eerder andersom vriend, als iedereen gewoon hun spelletjes in de winkel had gekocht ipv illegaal te downloaden hadden ze niet (verplicht) naar zulke oplossingen hoeven zoeken. En met Steam bloeit de PC meer dan ooit tevoren.

  • Voor zover ik weet komt piracy op de PS3, Xbox 360 en Wii ook gewoon voor.



    De PC market is na 2002 juist totaal ingestort qua exclusives.



    Quantity =/= Quality



    Een platform met enkel f2p games en console ports die je alleen via je Steam botnet kan launchen trekt mij dan ook niet echt.


  • ONLINE STORE :



    —**** http://fur.ly/92gq ****—



    Hallowmas( On November 1 ) is coming beloved whether or not you are ready to shopping ,Characteristics, novel, variety, low price and good quality, and the sales price



    is low , Move your mouse to work shopping! Hey hey



    free shipping



    competitive price



    any size available



    accept the paypal



    jordan shoes $32



    nike shox $32



    Christan Audigier bikini $23



    Ed Hardy Bikini $23



    Smful short_t-shirt_woman $15



    ed hardy short_tank_woman $16



    Sandal $32



    christian louboutin $80



    Sunglass $15



    COACH_Necklace $27



    handbag $33



    AF tank woman $17



    puma slipper woman $30



    —**** http://fur.ly/92gq ****—

  • Ik ben ook meer van de fysieke exemplaren, maar de digitalisering van de industrie zat er al langzaam aan te komen.



    Het is gewoon wachten totdat een aantal series zoals Silent Hill, Darksiders, Yakuza etc. digitaal gaan. Geen hoge budgets meer, maar wel een groot genoeg publiek die er interesse in hebben.

  • Krijgen we weer het illegale downloaden verhaal…. Steam is ook niet zaligmakend hoor. Mensen beveiligen hun hele pc tegen virussen en malware, maar de grootste privacy schender (steam) gaan veel mensen vrijwillig installeren? De versplinteringen van digitale gameplatformen is ook geen goede ontwikkeling.

  • Steam is één van de eerste stappen richting een systeem dat beter werkt. Dat er nog een aantal randzaken niet kloppen is jammer, maar niet onmogelijk om te verhelpen.



    En uh, illegaal downloaden? Hoe? Als je enkel je game via platformen zoals Steam/Xbox Live/PSN/Nintendo Network verspreidt zal dit binnen de perken blijven.

  • Illegaal downloaden was bedoeld voor stickert die met een opgeheven vingertje zat…



    Wat betreft steam, ik vind het helemaal geen goede stap in de richting. Het zijn geen randzaken die niet kloppen, maar het het hele programma. Teveel macht bij 1 aanbieder is ook nooit een goed gegeven.



    En over illegaal downloaden. Alles wat te beveiligen is, valt ook te kraken. Dus ook het "superieure" steam.

  • @Sadist,



    Die services hacken en de games eruit slopen lijkt mij kinderspel voor de meeste hackers. Daar ga je het niet mee beperken, maar ook niet uitbreiden. Ipv een CD te kraken, kraken ze gewoon de service.

  • steam is echt een kutprogramma, ik hoef iet al mijn games in een programma waar je alleen online op kan

  • steam heeft een offline mode

  • Alleen moet je daarvoor wel online zijn geweest (sinds het tijdstip dat je de computer hebt aan gezet).
    Of er ook games zijn waarvoor dit niet geldt is mij niet bekend, aangezien ik vrijwel altijd een internet-verbinding heb.



    Verder zijn er games die een always-online-DRM hebben (bijv. Diablo 3, AC2), maar dat is dan een beslissing van de betreffende uitgever en/of ontwikkelaar.
    Ik moet hierbij wel zeggen dat het steeds minder wordt. Zo heeft Ubisoft met de AC-serie sinds Brotherhood een 1x activatie-systeem en een offline-mode waarbij je niet eerst online moet zijn geweest. Check voor aankoop wel eerst hoe het met de DRM zit, want AC2 heeft - voor zover ik weet - nog steeds de always-online-DRM.

  • It's all about the money.. it's all about the dumdumtatadiedum..

  • Over 10 jaar je games,films, muziek of boeken uit de schappen halen wordt een niche markt. Digitaal is de toekomst, face it. En ik heb er geen problemen mee.

  • Face it? Ja, als we het allemaal in ons gezicht laten drukken, dan gaat het wel gebeuren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren