1. Gastrecensie: New Super Mario Bros. 2

Gastrecensie: New Super Mario Bros. 2

Dit is de gastrecensie van Sadist, winnaar van de Memberrecensie van de Maand augustus.

Toen de DS het moeilijk had in het begin van zijn levenscyclus zeven jaar geleden, verschenen er een aantal titels die de populariteit van het apparaatje omhoog deed schieten. Een van die titels is New Super Mario Bros. en volgens de laatste cijfers van Nintendo heeft die game 29.09 miljoen exemplaren verkocht. Mario is weer helemaal hip, iedereen vind het een geweldige game en Nintendo weet dat de NSMB formule geliefd is bij het grote publiek. Zo kwam er een Wii versie, kunnen we aan het einde van dit jaar aan de gang met NSMB U en verrassing; na zeven jaar besluit de Japanse reus om met een vervolg te komen op één van zijn meest succesvolle DS titels. Het thema van deze NSMB 2? Muntjes, overal muntjes.

Hebben jullie nooit het idee gehad dat de muntjes die in Mario platformers verzameld moesten worden een beetje nutteloos waren? Na honderd stuks te hebben verzameld wordt er wel een 1-UP verdiend, maar verder dan dat ging het nooit. In NSMB 2 is zoveel mogelijk muntjes halen juist de bedoeling. Of dit nieuwe element is beinvloed door het aantal “muntjes” die Nintendo heeft verdiend aan de eerste game is niet duidelijk, maar laten we niet te cynisch wezen. Eerlijk gezegd is het een leuke insteek, zeker omdat het team achter de game een aantal grappige dingen heeft gedaan om de goudkoorts te bevorderen. Denk aan gouden paddo’s die goed zijn voor vijftig muntjes, speciale ringen die alle vijanden van goud maken of zelfs een gouden vuurbloem die alles in muntjes veranderd.

Mario die voor goud gaat is prima, maar hoe zit het met de platform actie? Die is zoals vanouds vertrouwd te noemen. Om Peach weer uit de klauwen te redden van de Koopalings en Bowser moet Mario door zes werelden heen springen. Daarnaast zijn er nog drie extra werelden beschikbaar, maar daarvoor moet iedereen zijn favoriete loodgieter de geheime uitgangen laten vinden. Het is de oeroude Mario formule, maar het werkt. Wat vooral knap is aan NSMB 2 is dat Nintendo nog altijd weet hoe ze hun 2D avonturen moeten afstemmen voor handheld gebruik. De levels zijn qua lengte precies goed en zijn daardoor ideaal voer voor de speler die vaak onderweg is. Dat niet alleen, het is ook een prima “pick up and play” game voor mensen die af en toe een spelletje spelen. In dat opzicht stelt NSMB 2 niet teleur.

Iedereen kan deze game oppakken en dat er plezier mee beleefd zal worden staat vast. Als 2D platformer is het gewoon een prima game, maar de platform veteranen en andere kritisch ingestelde spelers zullen toch opmerken dat Nintendo het wellicht iets te veel op “safe” speelt met deze titel. Aan de ene kant is het begrijpelijk; het succes van de voorgaande NSMB titels was gigantisch en om die formule te negeren zou ronduit vreemd zijn. Toch overheerst het gevoel dat er meer gedaan kon worden met de opvolger. Bepaalde levels voelen toch een tikkeltje te bekend aan tijdens het voltooien. Dat is jammer, aangezien er ook postieve voorbeelden zijn. Neem bijvoorbeeld de spookhuizen gevuld met Boo’s. Daarin is het niet de bedoeling om van a naar b te rennen, maar moet Mario de uitgang zien te vinden. Dat zijn van die leuke afwisselingen waardoor NSMB 2 juist weer een beetje frisser aanvoelt.

Aan de andere kant, dingen fris houden in een 2D platformer is makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaar dat Nintendo het hele muntjes gebeuren heeft toegevoegd als een centraal onderdeel van dit avontuur. En eerlijk gezegd, het werkt goed. Hoewel het doel is om zoveel muntjes te verzamelen, heeft Nintendo niet ieder level veranderd in een vrijgevige gokkast. Ze hebben het mooi opgedeeld over de hele game, al moet ik eerlijk bekennen dat de levels waarin de muntjes voor het “oprapen” liggen zeer vermakelijk zijn. Dat heeft meer te maken met de manier waarop bepaalde vijanden en objecten zijn geplaatst en hoe ze gebruikt kunnen worden. Zo nu en dan vind je bijvoorbeeld een ring die voor een korte tijd alles van goud maakt. Vijanden, blokken die opeens in muntjes zijn veranderd; vooral koopa schilden zijn in hun gouden staat echte moneymakers waardoor er ruimte is voor nog meer verzamelwoede. De leukste manier is de power-up wanneer Mario een gouden blokhoofd op heeft. Al rennend krijgt de speler er talloze muntjes erbij.

Het verzamelen van zoveel mogelijk muntjes heeft natuurlijk een doel; het is eigenlijk de bedoeling om een miljoen muntjes bij elkaar te sprokkelen. Hoewel er in de hoofdgame genoeg muntjes voorbij komen, kan men nog meer muntjes verzamelen door Coin Rush te spelen. Voor mensen die snel door de maingame heen zijn biedt het voor hen een optie om NSMB 2 op te pakken als een vrij leuke score attack game. De speler krijgt drie willekeurige levels voor zijn kiezen die ze in één ruk moeten doorspelen. Mario mag niet sneuvelen, anders is het game over. Daarnaast heeft een speler maar vijftig of honderd seconden de tijd om een level te voltooien. Vooral voor veteranen is Coin Rush mode echt prima vertier en is het door de strenge regels een goede uitdaging. Hierdoor heb ik mezelf er al een paar keer op betrapt dat ik de game toch iets vaker heb opgepakt voor kortere speelsessies.

NSMB 2 is een prima game, maar dat de game toch wat kritiek krijgt is voor sommigen misschien niet helemaal duidelijk. Er wordt hier en daar “gemopperd” over het feit dat Nintendo het misschien iets te voorzichtig heeft aangepakt, maar dat heeft een reden; negen maanden voordat NSMB 2 werd gereleased konden 3DS bezitters ook al genieten van Super Mario 3D Land. Dit klinkt als een argument die het lijkt te schuiven op Mario moeheid, maar dat is niet het geval. Het is eerder een verschil in kwaliteit. Met 3D Land werden 3DS bezitters enorm verwend op het gebied van platformers op een handheld, waardoor automatisch de lat een stuk hoger werd gelegd. En ondanks het feit dat NSMB 2 gewoon een prima stukje software is, moet het zijn meerdere erkennen in 3D Land.

Misschien had de game een tijdje later moeten uitkomen omdat 3D Land nog zo vers in het geheugen ligt, misschien is de New Super Mario Bros. formule gewoon niet zo nieuw meer; het zijn kritische noten die niet genegeerd mogen worden. Ondanks deze argumenten kan men ook niet ontkennen dat Nintendo met NSMB 2 toch een prima 2D platformer heeft geleverd. Qua speelbaarheid en plezier is het gewoon weer een leuk pakketje, nu aangevuld met het hele muntjes principe. Hierdoor verandert NSMB 2 in een toffe score attack game die dankzij de Coin Rush speelstand vaker gespeeld zal worden dan je denkt.
8
80
  • Ouderwetse 2D Mario actie...