1. Gastrecensie: Mass Effect 3

Gastrecensie: Mass Effect 3

Dit is de gastrecensie van TheRomeoPapa, winnaar van de Memberrecensie van de Maand juni.

Iedereen droomt. George Lucas over het verdwenen succes, Konami over onbereikbare licenties en Justin Bieber over volwassenheid. In de musical ‘Les Miserables’ droomde men een droom, Martin Luther King droomde over een speech en speechte over een droom. Iedereen heeft een droom. Ook BioWare. Zij droomden over een perfecte game-serie, waarin iedere speler zijn eigen avontuur zou beleven en elke keuze invloed zou hebben op het hele verhaal. Hun droom werd geen nachtmerrie: deel 1 en 2 deden het perfecte voorwerk - het is aan Mass Effect 3 om de droom van BioWare glorieus te voltooien.

Het universum staat aan de rand van de afgrond nu de Reapers, een eeuwenoud machineras, ongewild op bezoek komen. En nee, ze zijn niet van plan om gezellig met Commander Shepard een lieflijk theekransje te houden, want ze hebben maar één doel: al het leven volledig met de grond gelijk maken. Een enorme galactische oorlog is wat volgt en aan Shepard de taak om iedereen te redden van de complete ondergang.

Toch komt het verhaal, na een spetterend begin, ietwat langzaam op gang. In de eerste paar uur van de game ben je namelijk vooral bezig met het overhalen van verschillende rassen om aan jouw zijde mee te vechten, wat je bereikt door voor ieder ras een missie te voltooien. Deze missies staan nogal los van elkaar en lijken ook een beetje willekeurig, waardoor het geheel wat onsamenhangend voelt. Gelukkig maakt de rest van het verhaal dit volledig, maar dan ook echt volledig goed.

Want wat volgt, doet het begin helemaal vergeten. Heftige, epische scènes zijn eerder regel dan uitzondering, maar er is ook aandacht voor de persoonlijke kant van het verhaal, bij het weerzien van oude vrienden of het laatste afscheid van karakters met wie je een sterke band had opgebouwd door de serie heen. Alles wordt geweldig ondersteund door de soundtrack, die -zoals het een Mass Effect-game betaamt- simpelweg ijzersterk is en ieder moment nóg intenser en emotioneler maakt.

En terwijl je geniet van deze memorabele scènes, houdt ook het plot je op het puntje van je stoel. Mass Effect 3 kent een ijzersterk verhaal, verrassende wendingen, onverwachte vijanden en een gigantische climax, waar al zeer veel over geschreven en gezegd is. Naar mijn mening is het einde prachtig. Het zet je tot nadenken. Ja, iedere speler krijgt -ongeacht keuzes in games - aan het slot dezelfde opties, maar dat is helemaal niet erg; de beslissing die je tot besluit van de trilogie moet nemen, is belangrijker, lastiger en heeft meer invloed dan alle eerdere keuzes bij elkaar.

Maar vanzelfsprekend zijn er meer momenten in de game waarop je tussen een aantal uitersten moet kiezen en naarmate het verhaal vordert, worden de keuzes moeilijker en moeilijker. De uitwerking van iedere keuze is schitterend verwerkt in het spel, maar nóg mooier zijn de gevolgen van de keuzes die je in eerdere delen hebt gemaakt. Heb je in deel 1 iemand gered? Hij of zij zal nu tot je beschikking staan in je gevecht tegen de Reapers. Het is formidabel te zien hoe alles wat je in de vorige spellen hebt gedaan van invloed is. In Mass Effect 3 komt alles samen.

Ook als third-person shooter staat de game zijn mannetje en het vechtsysteem is duidelijk verbeterd ten opzichte van de vorige delen. Voor het is eerst het overhalen van de trekker in Mass Effect-game een waar genoegen, want het schieten voelt simpelweg heerlijk aan en er is een grote diversiteit aan wapens. De opties voor melee-acties zijn uitgebreid en belangrijker geworden, maar er is ook nog steeds aandacht voor speciale krachten, zoals schokgolven, onzichtbaarheid en het oppakken en wegsmijten van vijanden. Het is buitengewoon leuk en bevredigend om hiermee heerlijk te experimenteren (in de volksmond ook wel ‘aankloten’ genoemd) en je al speciale aanvallen te upgraden, aangezien dat laatste ook ietwat uitgebreid is. De speler kan nu zelf kiezen op welke manier hij zijn krachten doorontwikkelt, wat we nog kennen uit deel 1

Een sterk verbeterd punt is de toegenomen beweeglijkheid. Shepard manoeuvreert snel en makkelijk door de omgeving en ook het cover-systeem is onder handen genomen; waar het vroeger nog wel eens een eigen wil leek te hebben, doet het nu 9 van de 10 keer precies wat je voor ogen hebt. Daarnaast wordt de gameplay gelukkig niet meer onderbroken door saaie en nutteloze hack-spelletjes, waardoor je beter in de flitsende actie blijft zitten. Ook is de AI van zowel je team als van de vijanden verbeterd en levert dit dus ook niet meer de nodige irritatie op. Het gevolg van dit alles? Een soepele en zalige ervaring.

En die ervaring wordt nóg beter: Mass Effect 3 is een lust voor het oog. Karakters, planeten, locaties en omgevingen zien er werkelijk fenomenaal uit. Alles is (of in ieder geval: lijkt te zijn) gemaakt met heel erg veel passie. Het prachtige stijltje drukt echt zijn stempel op de game en is dan ook overal aanwezig. De animaties, met speciale aandacht voor de gezichten, zijn van een ongekend hoog niveau, en vanzelfsprekend geldt datzelfde voor de voice-acting.

Dé vernieuwing in dit deel is natuurlijk de multiplayer, die bestaat uit één simpele, coöperatieve modus met eenvoudig doel: samen met drie medespelers moet je 11 golven met vijanden overleven. Iedere golf is natuurlijk lastiger dan de vorige en tactisch spel is dan ook zekere een vereiste om het tot het einde te overleven. Daarnaast heb je om de zoveel golven een speciale opdracht, zoals het uitschakelen van specifieke vijanden binnen een bepaalde tijd of het hacken van een computer. Alles in de modus is zeer toegankelijk, maar wel ontzettend leuk.

Dat laatste komt voornamelijk door de herkenbare gameplay, want ook in de multiplayer is schietplezier volop aanwezig. Het is verrassend aangenaam om het met z’n vieren tegen hele hordes vijanden op te nemen en terwijl kogels, raketten en vijanden door de luchtvliegen kom je dan ook snel tot een eenvoudige conclusie: de multiplayer in Mass Effect 3 is niet bijzonder, maar wel bijzonder leuk. Zeker ook omdat je te maken hebt met een prima upgrade-systeem, welke ervoor zorgt dat je om de zoveel tijd een nieuw karakter, nieuwe krachten en nieuwe klassen vrijspeelt. Het blijft leuk. Een welkome toevoeging aan deze toch al rijke franchise.

Een sterk en heftig verhaal, geweldige gameplay, lastige en goed uitgewerkte keuzes, audiovisueel top en een heerlijke multiplayer om het af te maken. Ja, Mass Effect 3 is op zichzelf een uitstekend spel. Echter, als onderdeel van één van de beste game-trilogieën ooit wordt de game nóg meer. Want als epische afsluiting van Shepards emotionele, persoonlijke en gevaarlijke avontuur, worden de keuzes nóg belangrijker, wordt het verhaal nóg sterker en de ervaring nóg intenser. De Mass Effect-trilogie is in alle opzichten buitenaards en dit laatste deel is het ultieme bewijs daarvan.
9,7
97
Score: 95