1. Rollercoaster Tycoon 3D Review

Rollercoaster Tycoon 3D Review

Na een pauze van acht jaar is de pretparksimulator RollerCoaster Tycoon terug met een sequel op de Nintendo 3DS. Omdat de oorspronkelijke ontwikkelaar, Infogrames, niet meer bestaat, nam handheld specialist n-Space de ontwikkeling op zich. Geen makkelijke taak, want sinds de originele klassieker uit 1999 is er nog geen beter vervolg op de markt verschenen. We zullen dan ook maar direct met de deur in huis vallen: ook RollerCoaster Tycoon 3D is helaas op geen enkel front beter dan de oorspronkelijke topper die jij en ik jarenlang platgespeeld hebben.

Veel gebreken

Het spel kent namelijk een boel gebreken, maar voordat we daaraan toekomen is het misschien goed om te bespreken wat Atari’s nieuwste game wél te bieden heeft. Naast een tweetal vrije modi, waarin je naar hartenlust een vette achtbaan of een droompretpark kan bouwen, kent het spel een heuse verhaalmodus. Na een iets te lange tutorial is het de bedoeling dat jij als jonge rollercoasterdesigner tal van pretparken uit het slop te helpt.

Dit doe je uiteraard door je pretpark zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Des te leuker de attracties, des te meer bezoekers er naar je park komen. En door tactisch te spelen met de infrastructuur (lees: door overal souvenir-, drink- en vreetkraampjes te plaatsen) kun je zoveel mogelijk geld uit iedere bezoeker slaan. Er zijn veel verschillende kraampjes, versieringen en attracties en je kunt ze bovendien ook nog eens voorzien van zes unieke thema’s om je park een extra speciale uitstraling te geven.

Maar het leukste van RollerCoaster Tycoon is natuurlijk het bouwen van de meeste gave, snelle en ingewikkelde achtbaan die je ooit hebt gezien. Eerst een flink stuk omhoog – takketakketakketakke – en na een korte aanloop direct twee loopings, een kurkentrekker en een bijna horizontale bocht; pas wanneer de bezoekers over hun nek gaan (wat ze niet in de 3DS game doen) is je attractie goed genoeg. Het leuke van deze game is dat je in het voorste bakje kunt springen en in 3D ziet hoe ongelooflijk gaaf je eigen achtbaan wel niet is.

Te klein

Helaas gaat het bouwen in de RollerCoaster Tycoon 3DS niet zo soepel als we hadden gehoopt. Dit heeft grofweg drie redenen. Allereerst is de Nintendo 3DS niet geschikt voor dit soort spellen. Het beeldscherm is bijvoorbeeld zo klein dat je nauwelijks een goed overzicht van het park of de achtbaan kan krijgen. Uitzoomen is wel mogelijk, maar door een beperking van de hardware (of door de gebrekkige programmeerkunsten van de makers) verdwijnen gasten, planten of zelfs hele attracties zodra de camera de lucht in gaat. Punt twee is de besturing. Zo moet de speler constant schakelen tussen Circle Pad, D-Pad, touchscreen en A/B/X/Y-knoppen, iets wat de draagbaarheid niet echt ten goede komt.

Laatste punt van commentaar is iets algemener, maar slaat ook zeker op het bouwen van achtbanen: het spel is lang niet zo uitgebreid als zijn voorgangers. Zo is het door een gebrek aan goede achtbaanonderdelen bijzonder lastig om de baan van de attractie terug naar het einde te leiden. Er zijn gewoon geen goede bochten! De ontwikkelaar heeft dit proberen op te lossen door een Auto-Complete functie in te bouwen, waarmee je je achtbaan met één druk op de knop af maakt. Aanvankelijk een handige functie, maar in feite een technisch zwaktebod dat tot ergernis van ondergetekende de helft van de tijd niet werkt.

Los van de afwezige achtbaanonderdelen ontbreekt het het spel ook aan de broodnodige diepgang. Zo is het niet mogelijk om advertenties voor je park de deur uit te doen, de prijzen van je attracties in te stellen of de snelheid van een achtbaan te bepalen. Sterker nog; het is überhaupt niet mogelijk achtbanen moedwillig te laten crashen, laat staan vervelende bezoekers in het water te werpen. (Tja, hoe je het ook went of keert, het sadistische duiveltje dat zonder waarschuwing bij iedere speler op de schouder verschijnt hoort gewoon bij de RollerCoaster Tycoon-ervaring.)

Hoewel RollerCoaster Tycoon 3D wel degelijk enig potentieel heeft, is het spel gewoon niet geschikt om te spelen op een handheld. Waar je op de PC urenlang bezig kon zijn met het bouwen van een monsterlijk park, al dan niet met rondvliegende bakjes van crashende achtbanen, houd je het dankzij de knullige besturing en het te kleine scherm op de Nintendo 3DS nog geen half uur uit. Misschien zou dit spel meer tot zijn recht komen als een Facebook game of als goedkope app op de iets krachtigere iPad. Maar goed, als we dan toch gaan porten, dan hebben we liever het origineel.
4
40
Score: 40