1. BioShock: Infinite - Trailer-analyse

BioShock: Infinite - Trailer-analyse

Het gebeurt niet vaak meer dat we op de redactie uitkijken naar een nieuwe trailer, maar BioShock Infinite was de afgelopen periode één van de zeldzame games waar we meer van moesten zien. Afgelopen zondag verscheen eindelijk de langverwachte gameplay-trailer. Onze eerste indruk: veel spektakel, BioShock-awesomeness en een prachtige, dynamische spelwereld. Maar deze nogal algemene omschrijvingen zijn niet genoeg om onze honger te stillen. In een poging meer van de geheimen van Infinite te ontrafelen, besloten we de trailer eens goed te analyseren. Op chronologische volgorde, mocht je willen meekijken!

Al vanaf het eerste beeld is er sprake van een dikke vette knipoog naar de originele BioShock. We bevinden ons op zee, het weer is op z’n zachtst gezegd onstuimig en in de verte zien we een vuurtoren. Net zoals in de introductie van BioShock dus, ware het niet dat het iets fijner vertoeven is nu de hoofdpersoon niet in het water ligt, maar per boot wordt vervoerd. De roeier is nauwelijks te zien, maar de andere persoon in het bootje lijkt belangrijker. Aan de vorm te zien is het een vrouw. Wie weet is zij ook een Pinkerton-agent, net zoals protagonist Booker DeWitt.



Booker’s hoofddoel in Infinite is om een jonge vrouw genaamd Elizabeth te redden van The Songbird – of te ontvoeren, aangezien precieze context ontbreekt. Dit doel wordt herbevestigd wanneer de vertelstem spreekt: ‘bring us the girl and wipe away the debt’. Op dat moment opent Booker een kistje dat van hem is, getuige de woorden ‘Property of Booker DeWitt’.Hierin zitten onder andere een wapen, een voorwerp dat de Sky-Hook lijkt te zijn en enkele afbeeldingen. De één is een folder van Monument Island, met een standbeeld van een engelenfiguur prominent in beeld; een verwijzing naar een locatie die we later in de game bezoeken. Twee andere afbeeldingen tonen een jonge Elizabeth. Overigens is dit kistje natuurlijk ook een knipoog naar de intro van BioShock, maar dat terzijde.

Hierna volgen snel achter elkaar beelden van de diverse locaties. Een establishment shot vanaf een balkon laat ons een overzicht zien van de diverse platformen van de stad Columbia, een stad die zich volledig in de lucht bevindt. Een shot later zijn we bij de ingang van Monument Island, dat eerder al op de folder in het kistje zichtbaar was. Het lijkt haast een nationalistisch pretpark te zijn met vuurwerk op de achtergrond en karretjes die middels een rail over het eiland worden voortbewogen. Hierna volgt een shot van Battleship Bay, een klassieke Amerikaanse boardwalk die veel wegheeft van de boardwalk van New Jersey – zoals te zien in tv-serie Boardwalk Empire, dat zich een decennium na BioShock Infinite afspeelt.

Wanneer de stem van Booker spreekt ‘the details illude me now, but the details wouldn’t change a goddamn thing’ suggereert dit dat Booker zich op het moment van vertellen al een tijdje in Columbia bevindt. Alsof er enkele losstaande, grote gebeurtenissen zijn geweest die nu als puzzelstukjes in elkaar vallen. Een groot complot wellicht? Hoe dan ook, de trailer schakelt meteen door naar een beeld van één van de vijanden in de game, de Handyman. De Handyman is volgens de stand waar hij getoond wordt een product dat je volgens de fabrikant ‘voor altijd laat leven!’. Uit eerdere beelden van BioShock Infinite bleek al dat de Handyman in elk geval een taaie tegenstander is.

Heel kort volgt op 00:30 vervolgens een beeld van een groep mensen die zich in een cirkel hebben opgesteld. Ze zijn allen gekleed in witte gewaden en richten zich tot jou – Booker dus. Het lijkt wel alsof ze Booker beschouwen als hun leider, op een soort religieuze wijze. Het betreft hier verder alleen suggestie gezien het beeld maar een seconde duurt, maar wij denken dat deze groepering wel een belangrijke rol moet spelen in de game.

Een stroomversnelling volgt. We zien achter elkaar dat Booker door de lucht zweeft en via rails beweegt met behulp van de Sky-Hook, terwijl hij Elizabeth probeert af te nemen van The Songbird. Vervolgens komen we in aanraking met een nieuwe vijand, die niet lijkt op de vijanden van Infinite die al eerder getoond zijn. De vijand ziet er uit als de voorloper van een Big Daddy en heeft vuurkrachten waar je U tegen zegt. Later komt Booker ook in aanraking met de Handyman, een mens die zich net als Big Daddy in een mechanisch pak bevindt, maar wel een stuk mobieler is. De Handyman is simpel gezegd de Big Daddy van BioShock: Infinite en op zijn eigen manier dus ook een voorloper van deze welbekende, overbezorgde vader.

Enkele Vigors – vergelijkbaar met Plasma-krachten in BioShock – worden getoond, om te beginnen met de Murder of Crows. Deze kracht laat een zwerm kraaien op een vijand afvliegen en die maken op bloederige wijze een einde aan zijn bestaan. Hitchcock’s The Birds is er niks bij. Vervolgens wordt een andere Vigor getoond, waarbij vuurkrachten centraal staan. De animaties ervan zijn ontzettend gedetailleerd; Booker’s handen branden tot op het bot toe af bij het gebruikervan. Hiermee wordt bewezen dat Infinite niet alleen op het gebied van art-design, maar ook qua animaties en textures enorm hoge ogen gooit. Naast vuurwapens en Vigors kan ook de Sky-Hook worden gebruikt als wapen. Voor als je op Neanderthaler-wijze een flinke dreun wil uitdelen bijvoorbeeld.

De diversiteit in vijanden wordt afgesloten met twee andere soorten vijanden. Ten eerste is er – zoals Chris al beschreef bij de aankondiging van de game – een kraaienman, die kraaien op je afstuurt alsof het de Vigor Murder of Crows betreft. Ten tweede is er een Boy of Silence, een blinde vijand met een metalen helm die zo als muziekinstrument kan doorgaan. In dit specifieke shot heeft de Boy of Silence je duidelijk betrapt op iets dat niet mag, want onheilspellend toetert hij de hele omgeving bij elkaar…

De trailer van ongeveer één minuut aan gameplaybeelden overweldigde al de eerste keer dat we hem zagen en na tientallen keren kijken snappen we waarom. Het is een herbevestiging van wat we in eerdere, lange demonstraties al zagen. De stad is bruisend, de vijanden en Vigors zijn divers en het niveau van detail is fantastisch. Nog steeds een best algemene conclusie dus, maar ons beeld van BioShock: Infinite is nog net zo positief als vóór de trailer verscheen. Dat alleen al is een compliment waard.

Dit artikel delen

Over de auteur

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.

Reacties

  • Ik krijg hier zoveel zin in!!

  • Wordt een topgame :)

  • vet!

  • Waarom wordt dit gedaan? Zeker voor de pageviews van Jelle:P

  • Ik zeg: Instant Buy!!!!

  • IK VIND HET EEN VEELBELOVENDE TRAILER

  • Heeft iemand anders het ook opgemerkt dat als hij de vegors gebruikt het effect aan beide handen te zien is? Als hij die electriciteit afvuurd kan je ook de vlekken ervan zien op zijn andere hand.

  • Goed bezig die wessel..
    ik kijk altijd zo naar filmpjes, kijken of je er mee informatie uit kan halen..

  • Echt 100% offtopic maar ik moet dit met jullie delen



    http://www.youtube.com/watch?v=0udREm…



    Talking about fan made cinematics :D

  • Zeer strak filmpje. Ik krijg bijna hoop dat er een vette gamegerelateeede film uit kwam.

  • Damn , dat het maar snel 26/02 is ! ;)

  • Volgens mij hadden de makers iets gerookt toen ze de vijanden verzonnen op een hele vette goede manier

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren