1. FIFA 13 Wii U Preview

FIFA 13 Wii U Preview

Met versies voor onder andere de iPad en PlayStation 3, de Nintendo 3DS en voor Windows, is FIFA 13 een niet te missen game voor eenieder die zich maar wat graag inlaat met virtuele potjes voetbal. Om ook de toekomstige Wii U-bezitters te laten genieten van een puike voetbalgame, wordt de lancering van Nintendo's nieuwste spelcomputer opgeluisterd met een eigen, unieke versie van FIFA 13. De beste en meest complete versie, aldus de ontwikkelaar.

Volledig pakket

De Wii U-versie van FIFA 13 bestempelen als de meest complete is weinig spectaculair. De variant voor de nieuwe console bevat namelijk alle opties en mogelijkheden die de PlayStation 3- en Xbox 360-versies in huis hebben, maar is ook nog eens verrijkt met een aantal Wii U-specifieke functionaliteiten. De voetballiefhebber die FIFA 13 op de oude vertrouwde manier wil spelen, heeft die mogelijkheid en kan de game met het grootste gemak grijs spelen zonder te worden geconfronteerd met mogelijkheden die de Gamepad biedt. Deze speler mist dan wel een aantal interessante spelopties, waarvan de managersmodus de belangrijkste is.

In de managersmodus neem je de rol aan van coach en niet van de spelers. De te spelen wedstrijd hangt dan ook niet af van je balvastheid of schotkracht, maar juist wel van je kwaliteiten als coach. Als manager beleef je de wedstrijd middels een nieuwe interface, die volledig wordt weergegeven op het scherm van de Gamepad en is opgedeeld in zes elementen. Het eerste element laat je de wedstrijd zien vanuit het voor FIFA-games gebruikelijke camerastandpunt - het beeld dat tijdens al je werkzaamheden als coach overigens op het (grote) televisiescherm wordt getoond. Middels het touchscreen van de Gamepad oefen je controle uit op de spelers door de door jou gewenste looplijnen uit te tekenen. Dit doe je door een speler zonder balbezit te selecteren en een lijn in de juiste richting te trekken. De geselecteerde speler zal via deze lijn proberen een vrije positie in te nemen. Je hebt dus weliswaar geen directe controle over passing en tackels, maar bepaalt in grote mate wel de loopacties van jouw spelers.

Timing en inzicht

Het tekenen van looplijnen hangt samen met timing en inzicht. Je moet precies kunnen inschatten wanneer een speler de vrije ruimte moet kiezen, hoe hard hij moet lopen en het is zaak niet verzeild te raken in buitenspelsituaties door je speler te ver vooruit te sturen. Dat biedt een leuke uitdaging. Het tweede managerselement is min of meer gelijk aan de zojuist genoemde, maar verschilt qua weergave. In plaats van de traditionele cameraperspectief van FIFA, maak je in dit geval gebruik van de veldradar. Deze simplistische weergave vanuit vogelperspectief ziet er misschien minder fenomenaal uit, maar is uiterst handig bij dode spelsituaties. Waar het traditionele camerastandpunt niet alle spelers in beeld brengt, doet de veldradar dat wel, waardoor je gerichter spelers het strafschopgebied van de opponent in kunt sturen, ook als ze in eerste instantie aan de andere kant van het veld stonden te lanterfanten.

De overige managerselementen bieden je allerhande tactische opties. Zo kun je tijdens de wedstrijd, zonder deze te pauzeren, wissels doorvoeren. Precies zoals een echte coach dat ook doet. Daarnaast is het mogelijk om 'on the fly' spelformaties aan te passen en de speelstijl te wijzigen, bijvoorbeeld van sterk offensief naar defensief. Tot slot heb je als manager de mogelijkheid om minder gemotiveerde spelers tijdens de rust een peptalk te geven, waardoor ze in de tweede helft wellicht beter gaan presteren. Afhankelijk van het gekozen soort peptalk kunnen spelers echter ook dieper in de put raken. Goed nadenken is dus geboden.

Samen sta je sterk

Al deze managersopties zijn buitengewoon interessant, vooral als je je indenkt dat het voetbalfanaten vrij staat in de huid van de spelers te kruipen terwijl er ook een coach aanwezig is. De coach bepaalt in deze gevallen nog steeds de looplijnen van de voetballers zonder balbezit (en de andere, eerdergenoemde managerselementen), maar de speler van vlees en bloed heeft (in dit geval) met de Pro Controller de controle over de spelers in balbezit. Samenwerking tussen de coach en de spelers is op dit soort momenten essentieel, want de voetbalspeler moet goed reageren op kansen die de coach met loopacties weet te creëren.

De managersmodus is niet erg origineel; veel van de functionaliteiten zagen we eerder in games als Football Manager. Dit mag de pret niet drukken, want de managersopties in de Wii U-versie van FIFA 13 zijn namelijk hartstikke interessant en bieden een extra diepgang aan de game. Met de sterke, volledige basis van de andere FIFA 13-versies en de Wii U-specifieke toevoegingen is deze aankomende versie dan ook met recht de meest complete - en wellicht beste - versie van de populaire voetbalgame.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Meest complete en beste versie ?



    Dat zal wel meevallen aangezien een hoop eigenschappen van de PS3- en 360-versies eruit zijn gesloopt. Zo zal de Wii U-versie geen First Touch bevatten en is de Player Impact Engine niet verbetert ten opzichte van FIFA 12. Daarnaast bevat de Wii U-versie ook niet de Ultimate Team modus.

  • Klopt helemaal! Beetje vreemd dat deze versie als "Volledig pakket" wordt gepromoot terwijl hij zoveel features mist.

  • Ben je niet in de war met de Wii versie?

  • Je leest het niet helemaal goed. Joey zegt dat de volgende versie (FIFA 14) waarschijnlijk de beste versie wordt.



    Deze versie is Fifa 12 met een aantal Fifa 13 features en de Wii U features. Volgend jaar heeft EA de tijd om van de grond af aan met de Wii U te werken en krijg je dus de complete game met Wii U features.

  • Kan je hierbij ook gewoon tegen elkaar spelen met de Wiimotes?

  • Betekent dit ook dat we voor de 360 en PS3 versie minder hoeven te betalen? Want het is wel erg raar dat EA een even hoge prijs vraagt voor een game die op de 360 en PS3 blijkbaar "minder" compleet is ;)

  • Tja, je betaald andersom voor bijv. mass effect 3 ook een veel hogere prijs ten opzichte van de ps3/360 versie. ;)

  • broken edition indeed :lol:

  • Jij bent een broken edition…

  • Weten jullie of deze features WEL in de Wii U-versie zitten:



    -Verbeterde AI
    -Wedstrijddag
    -EAS FC
    -Verbeterde managermode
    -Verbeterde keepers en scheidsrechters
    -Kleine details als een coach die langs de zijlijn loopt etc.



    Heb gelezen dat andere verschillen tussen FIFA 12 en FIFA 13, oa First touch control, Ultimate team & de Player Impact Engine, er niet inzitten.
    Vroeg me af of deze andere verbeteringen wel doorgevoerd zijn…

  • @Apenkoning,



    Geen idee hoe die features zijn uitgewerkt. Ik weet wel dat de Wii U-versie in een hoop opzichte minder is dan de PS3- en Xbox 360-versies. De Wii U-versie is meer FIFA 12,5 dan FIFA 13.

  • Een hoop minder… na mijn mening zijn de nieuwe features van Fifa 13 lang niet zo boeiend als de exclusieve Wii U features.

  • Zo uniek zijn de Wii U-features ook weer niet. Daarnaast is de Wii U-versie meer FIFA 12 met wat extra features, en is de game naar mijn mening te beperkt om FIFA 13 te mogen heten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren