1. Medal of Honor: Warfighter - Fire Team

Medal of Honor: Warfighter - Fire Team

Met Medal of Honor: Warfighter stond ontwikkelaar Danger Close voor een vraagstuk dat ontwikkelaars van online shooters al jaren bezighoudt: Hoe zorg je er in vredesnaam voor dat mensen samenwerken? Niet iedereen heeft een headset of spreekt dezelfde taal op de online servers van shooters als Call of Duty en Battlefield. DICE deed tot voorheen nog de meeste moeite samenspel te bevorderen. Vooral de bonuspunten die je in Battlefield 3 krijgt als je je teamgenoten helpt, zouden een goede stimulans moeten zijn. Geoefende spelers weten echter dat dit vaak slechts een illusie is. Medal of Honor: Warfighter zorgt mogelijk voor een doorbraak.

Fire Team

Met het Fire Team-systeem wordt het samenspel vrijwel volledig geautomatiseerd. Het is uiteraard nog steeds mogelijk om via de headset te communiceren met je teamgenoten en zo allerlei strategische plannetjes op te zetten. Maar aangezien dat eigenlijk alleen werkt als je met je echte vrienden speelt, worden spelers in Medal of Honor: Warfighter automatisch in tweekoppige Fire Teams gegooid. Zo heb je automatisch slechts “bloodbrother-in-arms”, zoals Creative Director Multiplayer Kristoffer Bergqvist het beschreef, waar je je makkelijker op kunt focussen. Nu is dat nog steeds geen garantie voor een degelijke samenwerking. Je wapenbroeder kan immer alsnog zijn eigen weggaan en jou volkomen negeren. Maar zoals gezegd wordt samenwerking in Medal of Honor: Warfighter geautomatiseerd. De techniek neemt de communicatiemiddelen over, waardoor je sowieso profijt van je maatje hebt, ongeacht of hij of zij nu meewerkt of niet.

Spotten

Het meest ingrijpend, is het automatische spotten in Medal of Honor: Warfighter. Spelers van Battlefield 3 zijn ongetwijfeld bekend met het spot-systeem, maar weten ook dat teamgenoten het spot-knopje vaak niet weten te vinden. Deze passieve feature uit Battlefield 3 wordt een actieve feature in Medal of Honor: Warfighter. Vijanden die zich in het gezichtsveld van één van de twee leden van een Fire Team bevinden, verschijnen automatisch op de radar van beide leden. In het mooiste geval bestormt een Fire Team dus van twee kanten een gebouw en weten beide leden precies waar de vijanden zich hebben verscholen. Of verschanst één lid zich hoog en droog in een toren met een sniperrifle, de ander dekking gevend. Maar ook als je teamgenoot als een kip zonder kop het slagveld overrent, zie je precies waar een aantal vijanden zich bevinden en heb je dus alsnog profijt van hem. Alsof je kameraad constant vertelt waar vijanden zich bevinden, maar dan volledig automatisch.

Het automatisch spotten gaat nog iets verder als je teamgenoot sneuvelt. Zijn doder wordt namelijk rood omlijnd. Zo weet je direct door wie je maatje is afgeslacht. Met name handig als dit een gluiperige sniper betreft, die iets verderop zit te campen. Dit dient niet alleen als automatische waarschuwing van potentieel gevaar. Slaag je erin de rood omlijnde vijand neer te knallen, dan spawnt je buddy direct weer achter je en kun je samen verder.

Spawnen

Daarnaast is je maatje bijna altijd beschikbaar als spawnpunt. Zo ben je, ook als je kameraad er niet in slaagt je snel te wreken, weer snel samen en sta je bovendien meteen weer aan de frontlinie. In tegenstelling tot bij andere games neemt Medal of Honor: Warfighter spelers echter wel in bescherming. Ligt één lid van het Fire Team onder vuur, dan kan het andere lid niet zomaar bij hem spawnen. Dat voorkomt dat je nog voordat je doorhebt dat je gespawnd bent, al van drie kanten doorzweeft wordt met kogels.



Of er daadwerkelijk wordt samengewerkt, hangt natuurlijk nog altijd af van met wie je speelt. Spelers die onbezonnen naar voren rennen, of gewoon te slecht voor woorden zijn, hou je altijd in een online shooter. Doordat het Fire Team-systeem echter veel vormen van samenwerking automatiseert, heb je in Medal of Honor: Warfighter altijd wel íets aan je wapenbroeder. We hopen van harte dat het systeem online veel benut wordt, want de mogelijkheden zijn veelbelovend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Hier was in de Beta toch niet veel van te merken, iedereen naait hem er aan het begin van het potje tussenuit en af en toe zie je ze spawnen op je om vervolgens weer weg te rennen.

  • Ik zie niet wat automatisch spotten met teamwerk te maken heeft. Maar verder kijk ik zeker naar deze game uit!

  • Is de screenshot op de FP eigenlijk niet van Operation Flashpoint: Red Line?

  • Dat klopt. :lol:

  • Ik ben benieuwd naar de recensie

  • De insteek is goed maar of het ook de game naar de top gaat brengen is nog maar de vraag.
    De game lijkt tot op heden het prima te doen..

  • Zin in, nog 2dagen!!!

  • Op Origin staat dat hij al uit is.

  • 23 oktober is voor Verenigde Staten en Rusland.

  • Top game, goed te spelen en op zijn eigen manier ook nog realistisch ook…… Impact van kogels en inslag wanneer jij iemand neer maait voelt echt goed aan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren