1. Call of Duty: Black Ops 2 – Zombies preview

Call of Duty: Black Ops 2 – Zombies preview

Zombies, de unieke gamemode van Treyarch. Kijkend naar de groei van deze modus is het van een simpel level zonder verhaal naar een bijna aparte game gegroeid. Black Ops kende hele verhaallijnen, meerdere speelbare personages en unieke easter eggs die alleen via specifieke acties zijn te unlocken. Zombies heeft een heuse metamorfose ondergaan waarbij een hoop vernieuwingen naar voren komen: iets met een bus en een grote open wereld…

Voor zover je geboeid bent in het verhaal van Zombies: door de ogen van nieuwe personages, gaat het verhaal verder waar de eerste Black Ops is gebleven. Deze (nieuwe) groep heeft wat weg van de Left for Dead-serie. De gemiddelde burger gedwongen om samen te werken in een onorthodoxe groep. Ieder z’n eigen persoonlijkheid, ieder z’n eigen verhaal(tje). Samen vechten ze tegen tientallen waves van zombies, puur om te overleven.

Zombie World

Wat is dan het meest unieke aan deze “vernieuwde” Zombies? Waar ze het meest mee te koop lopen is de nieuwe ‘Zombie World’. In tegenstelling tot de voorgaande delen, speel je nu in een gigantische open wereld. Als team ga je van locatie naar locatie om hier de zombies te doden en verschillende missies te voltooien. Om je te verplaatsen heb je meer dan alleen een paar benen. Een bus is beschikbaar om van plek naar plek te rijden. Denk alleen niet dat je veilig in de bus kan zitten. Nee, elke rit is een uitdaging op zichzelf waarbij je hard je best moet doen om de zombies van je bus te houden. Eenmaal aangekomen moet je verschillende objectives voltooien om veilig het desbetreffende gebied te verlaten. Voor de echte bikkels is het ook nog mogelijk om de bus te laten voor wat het is. De hele route is te lopen en ze garanderen ons dat de weg net zo onveilig, al niet onveiliger is, dan als je met de bus zou gaan. We zullen bij de lancering helaas pas te weten komen of je de bus zelf kan besturen of dat je een chauffeur tot je beschikking hebt. Ergens maakt het niet zo heel veel uit want deze open wereld lijkt voor vele toffe avonturen te kunnen zorgen.

Er zijn verschillende modi rondom Zombies gebouwd. Tranzit is de benaming voor de normale ‘story mode’. Zoals het misschien al te raden is ga je als team de verschillende steden af om je missiedoeleinden te voltooien. Net als met een aantal DLC-uitbreidingen van de eerste Black Ops, lijkt het dat je Tranzit daadwerkelijk kan voltooien en de Zombie World wereld kan uitspelen. Wat je tijdens je avontuur kan doen is het bouwen van verschillende ‘buildables’. Exacte details hebben we hier niet over, maar de trailer hint (laatste shot) dat het hier voornamelijk over extreem zware wapens gaat. Reden genoeg om de materialen te vinden en de zombies gruwelijk hard af te maken.

Overleven en lekker “trollen”

Voor de mensen die niet zoveel hebben met verhaallijnen of busritjes: De tweede modus is de bekende ‘Survival mode’. Het spreekt eigenlijk voor zichzelf, maar het doel is om zo lang mogelijk te blijven leven. Het grote verschil tussen Tranzit en Survival is dat je niet gebruik maakt van de gehele wereld. Je kiest een bepaald gebied uit die je in Tranzit kan bezoeken en hier blijf je tot je het loodje legt. Eigenlijk een klassieker voor Zombies en genoeg reden om hier steeds beter in te worden. Je moet als groep zo lang mogelijk zien te overleven en hard je best doen om niet overlopen te worden. Per wave worden de vijanden robuuster, komen ze in grotere getalen en breken je barricades sneller af. Aan jou en je team de taak om zo lang mogelijk te blijven leven en de ‘sweet spots’ in de map te vinden waar je jezelf kan inbouwen.

Originaliteit is niet Call of Duty’s sterkste punt meer, maar Treyarch doet wel hard zijn best om de serie elk deel uit te breiden. De derde modus is een originele. In ‘Grief’ speel je niet alleen met vrienden, maar kun je ook tegen andere spelers strijden. Waarom de woordkeuze “strijden” boven “vechten”? Als speler vecht je niet tegen andere spelers, maar moet je ze in de val proberen te lokken zodat de zombies een einde aan hun avontuur maken. Twee teams van vier spelers vechten tegen de zombies met als hoofddoel het andere team uit te schakelen. Hoe dit precies in ’de praktijkgaat werken, wilde Treyarch nog niet kwijt. Wij zijn in ieder geval erg nieuwsgierig naar de uitwerking van deze competitieve zombie modus.

Zombies is dit jaar uitgebreider dan ooit. Treyarch heeft naast een interessante singleplayer en de befaamde multiplayer een “extraatje” uitgebouwd tot een zelfstandig onderdeel van de Call of Duty serie. Zombies lijkt zichzelf in meerdere opzichten te overtreffen. Survival is bedoeld voor de oude rotten die gewoon van een lekker kort potje zombies knallen houden, Tranzit lijkt ontzettend uitgebreid te worden en Grief brengt extra spanning naar de, “normaal”, vrij lineaire zombie modus. Voor het eerst in jaren begint Zombies weer signalen te geven die mij ervan kunnen overtuigen om de game te halen. Dit terwijl ik een half jaar geleden nog lang en breed zat te verkondigen nooit een Call of Duty game meer te willen aanraken.