1. Call of Duty: Black Ops 2 – Singleplayer preview

Call of Duty: Black Ops 2 – Singleplayer preview

Call of Duty kopen voor zijn singleplayer-modus. De groep mensen die dat doet wordt voor gek verklaard of spelen de game simpelweg niet online. Toch neigen we te zeggen dat Call of Duty: Black Ops 2 minder op de multiplayer hoeft te leunen dan voorgaande games. Op Firstlook namen we backstage een kijkje naar de game. Of Black Ops 2 zijn voorganger gaat overtreffen is niet de vraag. De vraag is of de game eindelijk iets anders gaat doen dan voorgaande delen. De toekomst brengt in ieder geval geen lasers of ruimteschepen, de toekomst brengt ons gadgets!

Wingsuits en Nanogloves

Na een lange onverstaanbare presentatie, krijgen we een hands-off singleplayer missie genaamd ‘Celerium’ te zien. De demonstratie begint aan de rand van een klif. Jij en je klimbuddy trekken ‘nanogloves’ aan en je zuigt je vast aan de natte rotswand. Om een indruk te krijgen van deze eerste gadget: je teammaat laat zich de afgrond in vallen terwijl hij alleen aan jou gezekerd is. Je ziet hem onder je door zwaaien, waarna zijn handschoenen zich aan de rotswand vastklampen. Dan is het jouw beurt: nanogloves uit, je klimtouw vastklampen en met een noodgang naar de andere kant zwaaien. Ternauwernood reik je naar de rotswand en zuig je jezelf weer vast. Eenmaal aangekomen op het verzamelpunt wordt de toon pas echt gezet. De wingsuits worden uitgeklapt en je springt van de steile rotswand. Op hoge snelheid zweef je over de boomtoppen en tussen de rotsen door. Eenmaal geland in iets dat nog het meest op een Mayaanse ruïne lijkt, ben je omgeven door een grote hoeveelheid planten en hoog gras. De geweren komen tevoorschijn en ons vertrouwde spelletje begint nu echt.

Na natte rotswanden, voorbijflitsende boomtoppen en een spectaculaire entree in een Mayaanse ruïne, valt het ons pas echt op: grafisch ziet de game er stukken beter uit. De omgeving kent meer detail en er zijn indrukwekkende scripted events die je (als je niet goed oplet) compleet kunnen ontgaan. Nadeel is wel dat door het hoge gras en de overwoekerde omgeving je snel de vijanden uit het zicht verliest, terwijl zij jou (zoals vanouds) wel gewoon kunnen zien. Uit eerdere ervaring kunnen dit soort omgevingen voor de nodige frustratie gaan zorgen, zeker op hoger niveau. De game stond echter duidelijk op het makkelijkste niveau, want degene die speelde ging geen enkele keer dood.

Onzichtbaar worden met optical camo

Gelukkig helpen de nieuwe wapen-mods je een hoop. De nieuwe ‘millimeter scanner’ is een vizier dat speciale golven uitzendt en alle vijanden binnen een bepaalde radius laat zien. Erg handig want tussen het hoge gras heb je alle informatie nodig die je kunt krijgen. Je beweegt je richting een helikopter en hackt zijn wapensysteem. Wat volgt is een zeer vette scene waarin de wapens van een helikopter voor een korte tijd overgenomen worden. Door de hittevisie van de helikopter te gebruiken krijg je een overzicht van hoe zwaar je onder vuur worden genomen. Na een paar strategische kills verplaatst de game zich richting een grot waar je een nieuwe gadget mag gebruiken. De ‘optical camo’, ook wel eerder gezien in games als Ghost Recon: Future Soldier, kun je inschakelen om zo ongezien de basis van de vijand te betreden. Bijna onzichtbaar loop je een strengbeveiligde bunker in om daarna verrast te worden door een hinderlaag die de demo beëindigde.

Wat ons nog meer werd verteld is dat de singleplayer-modus verschillende eindes kent. Hoe precies, dat werd niet duidelijk, maar je zal voor keuzes komen te staan die het einde kunnen beïnvloeden. Ook kan je per missie zelf kiezen hoe je deze qua loadout start. Je eigen uitrusting kun je zelf uitzoeken waardoor je niet gelimiteerd bent met wat het level te bieden heeft. Iemand die vooral van snipen houdt kan dus elke missie zijn vertrouwde sluipschuttersgeweer meenemen om de vijanden één voor één uit te schakelen.

Het lijkt of de singleplayer van Black Ops 2 dezelfde richting opgaat als de eerste Black Ops. De singleplayer-modus is weer een spectaculaire achtbaanrit die je meer vrijheid geeft dan in eerdere Call of Duty-games. De nieuwe futuristische insteek gooit de bekende formule niet overboord, maar voegt de nodige gadgets toe om het avontuur interessant te houden. We kunnen in ieder geval met zekerheid zeggen dat de singleplayer van Black Ops 2 al een stuk boeiender oogt dan die van Modern Warfare 3.