1. Call of Duty: Black Ops 2 – Multiplayer preview

Call of Duty: Black Ops 2 – Multiplayer preview

Als een idioot rondrennen en met hypersonische reflexen kunnen reageren. Call of Duty: Black Ops 2 gebruikt het befaamde multiplayer-recept en gooit er nog een schepje bovenop. Wees gerust, Treyarch heeft niet aan je favoriete basis gezeten, maar hebben wel een aantal belangrijke elementen omgegooid om zo de game nog dynamischer te maken. Denk hierbij aan een nieuw systeem om je loadout uit te kiezen, maar ook een nieuwe multiplayer-modus.

Multiteam en wager matches

Multiteam is de nieuwe modus uit Call of Duty: Black Ops 2. In teams van 3vs3vs3vs3 of 4vs4vs4, ga je nu nog gerichter de strijd aan “Samenwerken is belangrijker dan ooit”. Tenminste dat zeggen ze… Als ‘Lone Wolf’ door de levels sluipen werkte de eerste paar potjes buiten behoren goed. Wetende dat je teammaten goed genoeg zijn, is het vaak slimmer om in de kleinere levels niet bij elkaar te blijven. De spawns waren met vlagen verschrikkelijk waardoor je continue in je rug werd geschoten voordat je überhaupt kans had om je om te draaien. Mijn oude Call of Duty-frustratie begon weer op te komen. Zeker in kleine teams kan het ontzettend gaan storen als je compleet van de map geveegd wordt door mensen die mazzel hebben en achter je spawnen.

Waar de interesse geprikkeld wordt, was de aankondiging van de vernieuwde ‘Wager Match’. ‘One in the chamber’, ‘Sharpshooter’ en ‘Sticks and stones’ zijn weer van de partij. Hoe deze modi precies zullen uitpakken is nog niet helemaal duidelijk. Het is in ieder geval bevestigd dat deze spannende en voornamelijk zenuwslopende modi gewoon weer speelbaar zijn. Zover we begrijpen bevatten de wager matches geen ‘gokgehalte’ meer. Wat hier voor in de plaats komt, wordt helaas nog niet verteld. Wat ook een interessante toevoeging is, is om elke wedstrijd zijn eigen opzet te geven. Custom games belooft nog dieper te worden met de mogelijkheid om een compleet eigen draai aan de wedstrijden te kunnen geven. Wil je alle perks, gadgets en wildcards activeren? Dat is in Black Ops 2 mogelijk. Wil je de teams aanvullen met bots? Ook dat is mogelijk. De diepgang van de custom multiplayer matches kan zeker voor de casual markt interessant worden door meer uit de game te kunnen halen dan Treyarch je bij aanschaf aanbiedt.

Drie nieuwe maps

Express, Hijacked en Overflow, drie nieuwe maps die we aan de tand mochten voelen. ‘Express’ speelt zich in een treinstation in Los Angeles af. Deze medium tot long range map is lekker divers en biedt voor de meeste spelers genoeg uitdaging om altijd te moeten opletten. Meerdere tunnels en looproutes geven de spelers altijd de druk om te blijven bewegen. Campen is geen optie in deze map. ‘Hijacked’ speelt zich af op een cruiseschip. Deze close quarters map is qua indeling erg goed, maar heeft een gigantisch nadeel. De spawns willen bij multiteam (de modi die we op deze map speelden) ontzettend gaan storen. De map is dusdanig klein dat er weinig tactiek komt kijken zodra je met veel man dit level gaat spelen. Zeker met kleinere groepen is dit een zeer uitdagende map omdat je elke seconde iemand kan tegenkomen. ‘Overflow’ speelt zich af in Pakistan. De verwoeste gebouwen en de grote brokken puin maken deze map heel divers. Van symmetrie is bijna geen sprake. Naast dat de map vrij groot is, kent het een goed onderscheid tussen close, medium en long range gevechten. Van smalle steegjes tot open straten, bijna elke speler zal in z’n element zijn in deze map.

Wat ook terug is, is de mogelijkheid om tegen bots te oefenen. Bootcamp is een modus waar jij alleen, of samen met vijf andere vrienden, tegen bots kan vechten om verschillende modi te oefenen. Zeker voor de beginnende spelers kan het er online hard aan toe gaan en is het verschil in niveau vaak te groot om meteen op aan te kunnen passen. Gelukkig wordt dit probleem ook verholpen door ‘League Play’. Het is nu eindelijk van toepassing dat je, vergelijkbaar met de Leagues uit Starcraft 2, in een ‘League’ geplaatst wordt die voor jou van toepassing is. Eindelijk zullen alle hardcore en beginnende spelers opgesplitst worden in verschillende groepen waardoor de balans en uitdaging voor iedereen verbeterd wordt.

Challenges en het vernieuwde Theather

Challenges zijn ook weer van de partij. Ditmaal voornamelijk voor het unlocken van cosmetics. Denk hierbij aan moeilijk verkrijgbare emblemen, verschillende backgrounds of je eigen clan tag. Dit is erg gaaf, want in Black Ops 2 is het nu mogelijk om je embleem nog meer aan te passen. Nu met 32 lagen, de mogelijkheid om je figuren te kopiëren en te plakken, ze te draaien of gebruik te maken van de 150 verschillende vormen biedt het nog meer diepgang qua customisation. Voor de creatieve spelers een pallet om kunstzinnig op bezig te gaan, voor anderen een decor om te laten zien waar je goed in bent. Natuurlijk zit er ook een risico aan deze vrijheid gebonden. Hakenkruizen en andere offensieve emblemen kunnen op deze manier gemaakt worden en het duurt altijd even voordat deze offline worden gehaald.

Om de multiplayer presentatie af te ronden, eindigen we met het vernieuwde Theater. Vergelijkbaar met het systeem die Halo ook kent, is het nu mogelijk om de wedstrijd door de ogen van verschillende spelers terug te kijken. Net die ene kill waar iedereen over twijfelde, of die onmogelijk granaat die jou uit het niets wist te pakken. Alles is nu te verklaren. Geen zin om dit alles terug te kijken? Het is ook mogelijk om een samenvatting te bekijken waarin alle kills, van één speler, terug te zien zijn. De game geeft bij elke kill een rank gegeven die gebaseerd is op de moeilijkheidsgraad van de kill. Combo’s, multikills of jezelf ternauwernood ontsnappen aan een gevaarlijke situatie EN iemand killen, wordt hoog gerankt. Er zijn nog wat twijfels over dit systeem, maar bij het merendeel van de kills is het redelijk logisch.

Als je vijf jaar lang dezelfde multiplayer voorgeschoteld krijgt, zou je denken dat mensen er wel een keer klaar mee zijn. Net als World of Warcraft weet Call of Duty de juiste wijzigingen aan te brengen om hun gouden recept niet te laten afzwakken. Call of Duty: Black Ops 2 heeft de juiste tweaks aangebracht om de gemiddelde gameruren, al niet weken bezig te houden. Toch kent de game dezelfde frustratie, dezelfde snelheid en dezelfde engine die de multiplayer verre van fris laten aanvoelen. Black Ops 2 gaat niet de boeken in voor zijnn unieke, vernieuwde of verfrissende multiplayer, maar ze laten wel zien dat dit recept nog een paar keer voor herhaling vatbaar is.