1. Doritos, corruptie en een heleboel drama

Doritos, corruptie en een heleboel drama

Wellicht heb je de afgelopen dagen al iets meegekregen over een aardig rel binnen de Britse videogamejournalistiek. Een heleboel Engelstalige sites hebben er al behoorlijk wat aandacht aan geschonken, maar voor wie het gemist heeft nog even een samenvatting van de gebeurtenissen, in het Nederlands.

Het begon allemaal met het onderstaande screenshot uit een video van Geoff Keighley. Deze Canadese presentator, journalist en schrijver ken je misschien wel van zijn werk op Gametrailers tijdens de E3 en zijn achtergrondverhalen over games zoals Half-Life 2 en Portal in zijn geweldige serie The Final Hours. Tijdens een recente aflevering van zijn programma had Geoff het nogal schaamteloos over de samenwerking van Doritos en de frisdrank Mountain Dew met Halo 4.

Er bestaat weinig twijfel over het feit dat het hier om een gesponsord item gaat en in veel opzichten is het ook niet echt schokkend dat Keighley zijn gezicht hieraan verleent. Hij staat immers ook te boek als een presentator en hij is ieder jaar verbonden aan de Spike Video Game Awards, een soort bizar schouwspel van beroemdheden en games. Voor de geestelijk gezonde liefhebber van videogames heeft deze show, op de exclusieve trailers na, weinig te bieden.

Rab Florence, een columnist van Eurogamer, schreef er vervolgens een artikel over waarin hij ook een ander punt aanhaalde: de nogal nauwe relatie tussen gamejournalisten en public relations werknemers van verschillende uitgevers. In een ideale wereld maakt een journalist of criticus het bijzonder moeilijk voor de PR van een uitgever, in werkelijkheid zijn ze net iets te vaak beste vrienden. Florence haalt in de oorspronkelijke versie van zijn column een citaat van ene Lauren Wainwright aan, een zelf omschreven Britse gameconsultant en journaliste.

Wainwright liet op haar Twitterpagina weten geen probleem te zien in het feit dat journalisten tijdens een persevenement werden aangemoedigd om een bepaalde hashtag te gebruiken waarmee een PS3 was te winnen. Ze liet zich tevens wel erg vaak positief uit over games van Square Enix zoals de nieuwe Tomb Raider. Florence beschuldigde haar niet van corruptie, maar merkt wel op dat zulke tweets een verkeerd beeld kunnen geven. Als een journalist onafhankelijkheid dient na te streven waarom tweet zij dan alsof ze de PR verzorgt voor bepaalde grote games?

Het is precies dit deel van het hele gebeuren waardoor dit verhaal een staartje heeft gekregen. Eurogamer krijgt een aanklacht wegens smaad binnen van Wainwright en besluit de column van Florence aan te passen door het stuk over haar weg te halen. Dit allemaal om een mogelijke dure rechtszaak te verkomen voor laster. De gevolgen zijn niet mis en na een paar ietwat arrogante Tweets van Wainwright over haar behaalde overwinning zet ze haar Twitter op slot. Als gevolg kan niemand haar berichten meer lezen.

Laat het echter maar aan de ijverige gebruikers van het internet over om meer over haar uit te pluizen. De sappige details over haar werk als consultant bij Square Enix stromen ondertussen binnen. Zelf geeft ze aan geen games van de uitgever te hebben gerecenseerd maar een afbeelding uit de krant The Sun bewijst het tegendeel. Onder een enthousiast verhaal over Deus Ex: Human Revolution staat doodleuk haar naam. Wainwright is er gloeiend bij, maar houdt de lippen stevig op elkaar. Door de dreiging van een rechtszaak besluit Florence echter te stoppen met zijn columns voor Eurogamer.

Inmiddels zijn we heel wat verder en zijn er nog steeds een heleboel dingen onduidelijk. Het feit dat Eurogamer een klacht heeft ontvangen wordt door de andere kant ontkend en Wainwright houdt zich op Twitter stil en probeert hier en daar nog wanhopig sporen van haar werk bij Square Enix te wissen.

Al met al is het behoorlijk interessante situatie geweest voor gamejournalisten over de hele wereld, maar natuurlijk helemaal voor gamers die normaalgesproken niet heel veel van dit wereldje meekrijgen. In hoeverre is de gemiddelde gamejournalist eigenlijk corrupt?

Er valt heel veel over dit onderwerp te zeggen en het is bovendien iets dat iedereen die schrijft over videogames op zijn eigen manier benadert. Daarom is het ook zo belangrijk dat er openheid is. Als gamer en consument van videogames is het belangrijk dat je weet waar iemand die over games schrijft met zijn mening vandaan komt.

Laten we eerlijk zijn, de invloed die tripjes en goodies hebben op de uiteindelijke beoordeling van een game, is uiteindelijk niet groot. Een prutgame blijft een prutgame, ook als de enveloppe waar het spel in kwam ook een T-shirt bevatte van de game in kwestie. Het zijn echter wel details die er voor de lezer toe doen om te begrijpen waar je vandaan komt. Als je als schrijver immers een beetje sterk in je schoenen staat laat je je niet overhalen om een slechte game een voldoende te geven voor een T-shirt of een andere prul, maar als lezer is het belangrijk dat je wel weet dat dit gebeurt. Wij proberen dan ook altijd hier open over te zijn. Twijfel je ergens over of heb je gewoon een vraag, stel hem bij de kijkersvragen bij Uitgespeeld, of onder een artikel. Iedereen in de redactie van InsideGamer leest de reacties bij de artikelen die ze schrijven en de video’s die ze maken. Daarnaast zitten we ook vrijwel allemaal op Twitter.

Wat nu? Hoe moet het verder? Dat is een bijzonder belangrijke vraag en tevens een vraag waar niet makkelijk een antwoord op is te vinden. Openheid is bij alles wat we doen dus enorm belangrijk. Daarnaast moeten we ook niet overdrijven, er is plaats voor meerdere soorten berichtgeving over videogames. Dat wil zeggen dat er zowel mensen kunnen zijn die hun taak als journalist super serieus nemen, die een vaste ethische code handhaven terwijl er ook luchtiger spul kan zijn, gemaakt door schrijvers met een andere aanpak die vrijer is en waarin PR dus een grotere rol kan spelen. Die twee kunnen allebei bestaan, zolang hun afkomst en intenties, maar duidelijk zijn. Vervolgens kan jij als lezer, kijker en gamer beslissen wie je volgt, vertrouwt en wiens mening je uiteindelijk in acht neemt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Doritos zijn lekker :D

  • Mee eens. Mt. Dew vind ik alleen suikerwater. Ik drink zelf liever Dr. Pepper.

  • Je weet toch wel dat er meerdere smaken Mt Dew zijn. Ik vind de blauwe het lekkerst.



  • ONLINE STORE :



    ===== http://gg.gg/sze =====



    Hallowmas( On November 1 ) is coming beloved whether or not you are ready to shopping ,Characteristics, novel, variety, low price and good quality, and the sales price



    is low , Move your mouse to work shopping! Hey hey



    free shipping



    competitive price



    any size available



    accept the paypal



    jordan shoes $32



    nike shox $32



    Christan Audigier bikini $23



    Ed Hardy Bikini $23



    Smful short_t-shirt_woman $15



    ed hardy short_tank_woman $16



    Sandal $32



    christian louboutin $80



    Sunglass $15



    COACH_Necklace $27



    handbag $33



    AF tank woman $17



    puma slipper woman $30



    ===== http://gg.gg/sze =====

  • Vind het tof dat jullie, zeker omdat jullie zelf vaak ook reacties die hiermee te maken hebben krijgen, dit artikel hebben geschreven. Het lijkt me voor jullie een lastige kwestie om je continu maar aan de lezers te moeten verantwoorden en te bewijzen dat jullie niet meedoen aan het spelletje wat wellicht door andere websites gespeeld wordt. Het is voor ons als lezer immers erg makkelijk om uit te halen als onze favoriete game ineens slecht beoordeeld wordt, of als jullie ineens meer artikelen van de ene game plaatsen dan van de andere. Het is en blijft een lastige kwestie, maar ik vind dat jullie er goed mee omgaan. Een goede overtuiging vind ik erg belangrijk, dat zal de reden blijven dat ik naar IG kom.

  • Ik heb dit hele drama ook gevolgd en eerlijk gezegd is het op de pik getrapte gedrag van de industrie (via twitter ging dit ook als een lopend vuurtje langs bij schrijvers en PR volk) wat bij mij vooral stuitend overkwam. Die Wainwright heeft zich enorm laten kennen, maar een andere naam die genoemd werd bij het artikel was geloof ik David Cook en die was ook niet blij… maar had wel zijn excuses aangeboden aan Florence en zag achteraf in dat het heel erg "shady" overkwam en de geloofwaardigheid aantast.



    Genoeg anderen lachten om dit hele gedoe en verweten het internet volk dat ze spoken zagen en dat ze niet moeten zeiken. In andere woorden, "wat weten jullie er nou van af?" Net alsof ze zeggen "Joh, dit doen we helemaal niet in de gamesindustrie. Hoe komen jullie erbij? Jullie hebben de welbekende tinfoil hat op!"



    En dat is onzin, want waarom zou het in de videogame industrie anders zijn dan in ieder andere industrie? Het is altijd een kwestie geweest van "als je iets voor mij wil doen, doe ik ook iets voor jouw!" En dat is niet erg, want zo werkt het nu eenmaal. Maar sommigen moeten zich niet voordoen of dit soort praktijken noooooit zouden voorkomen. Ik snap het wel waarom iemand (en nee, niet iedereen doet dat) zich laat verleiden tot een wat softer of enthousiaster oordeel wanneer een uitgever er veel voor over heeft om recensenten te beïnvloeden.

  • Ook ik vind het tof dat jullie hier even aandacht aan willen besteden, maar zijnde als iemand die dit allemaal niet heeft gevolgd.. Op wat voor een manier heeft Geoff het schaamteloos over die Doritos/Mtn Dew actie gehad?

  • Je bent je er van bewust dat het desbetreffende plaatje boven aan dit artikel staat? :P

  • Jawel, maar zo'n chagrijnig gezicht geeft niet meteen weg hoe hij er nou tegenover staat. Het is maar een momentopname , ik bedoel, hij zit wel tussen reclame voer (om het zo maar even te noemen). Savvy?

  • Het gaat er niet over hoe Keighley er over denkt, maar hoe prominent het reclamevoer in beeld komt wat dus schaamteloos is. Dit is constant in beeld geweest en is dus geen moment opname. De labels staan precies goed, de merken zijn goed te zien etc. Het is zo "in your face" dat het bijna grappig is.



    Al is dit niet vreemd; Mountain Dew sponsort al jaren zo'n beetje iedere Halo release.

  • Het is een frame van een filmpje, geen foto die getrokken werd.



    Wat er precies gebeurde in het filmpje weet ik niet, aangezien ik het nog niet gezien heb.

  • Interessant artikel. Ik hoop dat jullie jullie eigen raad ("Die twee kunnen allebei bestaan, zolang hun afkomst en intenties, maar duidelijk zijn.") opvolgen en zowel enthousiaste voorspelen als serieuze recensies (blijven) voorschotelen.

  • Om te beginnen werd mijn kijkersvraag de vorige volledig verkeerd door Jelle gelezen en daarom verkeerd geinterpertteerd. Het ging mij erom dat IG enorm veel aandacht beteedt aan al reeds zeer populaire games door eindeloos veel content op de site te plaatsen. Ik merk daarmee op dat pareltjes die onder dreigen te sneeuwen op deze manier ook daadwerkelijk ondergesneeuwd worden. Volgens mij is dat nu net niet wat ik van een gamesite verwacht omdat ik die pareltjes niet wil missen.
    Tevens zie ik ook bijna alle Nederlandse sites wel reviewers in videos voorbij komen die lopen te pronken met een "kraaiending" of een andere goodie die ze gehad hebben of lopen te pochen over het vette event waar ze zich toe hebben laten verleiden (zoals het Forza gedoe) die NIETS toe voegen aan de game en er alleen maar zijn om de reviewer te beinvloeden.
    Bekijk dit maar eens voor het geval je zegt dat het niet het geval is: http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1…



    De oplossing is om ALLES wat je krijgt (behalve de te reviewen games) in te leveren en weg te geven in wedstrijden op de site. Als SLA manager kreeg ik ook wel leuke dingen van bedrijven die zaken wilde doen met het bedrijf waar ik voor wilde werken. Reisjes mocht ik niet aannemen en kadotjes werden vriendelijk in ontvangst genomen en ingeleverd. Die gingen naar verzorginshuizen of instellingen die een aardigheidje wel konden gebruiken.

  • I like you!

  • Het was het 2de deel, niet?
    Voor alle duidelijkheid, voor mij part geven ze het aan een kinderziekenhuis of weeshuis oid.
    ;-)

  • Exclusieve goodies voor journalisten heb ik altijd vreemd gevonden. Zeker omdat ze vaak ook nog veel geld waard zijn.



    Daarnaast vind ik sommige trips/goodies ook echt nutteloos (voor het publiek) en is het duidelijk dat de uitgever de journalisten wil verleiden tot een hoger cijfer. Zo vind ik bijvoorbeeld de AC3 launch party vreemd (Alleen journalisten/BNers en geen gewoon publiek zoals bij Black ops / forza). Ook zon duidelijk voorbeeld was die gratis xbox slim voor iedereen in het publiek bij de E3.



    Maar ja als game journalist is het moeilijk om die dingen te weigeren. Al zou het inderdaad mooi zijn als ze alle goodies zouden weg geven.

  • Dat filmpje is scaring the shiznit out of me.

  • Goed artikel. Volg de kwestie al een tijdje op gamespot. Ik wist al langer dat niet iedere 'journalist' te vertrouwen was in deze industrie. Sommigen willen gewoon van zoveel mogelijk kantjes eten en zoveel mogelijk geld verdienen en het maakt hun niet uit of ze nog integer zijn of niet.



    Ik vind het zeer goed dat het proberen censureren van her Artikel door Mevr. Wainwright ervoor gezorgd heeft dat dit meer en meer openbaar geraakt is. Iedereen zou dit moeten weten, want sommige leggen echt al hun vertrouwen in wat gamejournalisten zeggen bv. bij het aankopen van een game.

  • 'sommige leggen echt al hun vertrouwen in wat gamejournalisten zeggen bv. bij het aankopen van een game.'
    Hahaha it's sad, but it's true! :D

  • De relatie tussen redacteur en PR-persoon is hier in Nederland ook veel te goed. Dit betekend natuurlijk dat de PR-persoon zijn werk goed doet, maar is zorgwekkend voor de website waar de redacteur voor werkt. Doorgewinterde redacteurs die al langer in het vak zitten kunnen hier waarschijnlijk wel doorheen prikken, maar je ziet tegenwoordig zoveel freelancers en studenten te werk als redacteur, dat het nooit goed kan komen.
    Als je bevriend bent met iemand van zo'n uitgever, zal je niet zo snel een game waar hij zich voor heeft ingezet om goed over te laten komen, de grond in stampen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren