1. Splinter Cell-maker: 'AAA-titels worden minder belangrijk'

Splinter Cell-maker: 'AAA-titels worden minder belangrijk'

De grote blockbustergames, ook wel AAA-titels worden genoemd, worden in de nabije toekomst steeds minder belangrijk en maken plaats voor kleinere projecten door onafhankelijke ontwikkelaars. Dat denkt Patrick Redding, ontwikkelaar van het aankomende Splinter Cell: Blacklist.

"Er komt een grote verschuiving in prioriteiten in de gehele markt, weg van de focus op graphics en productiewaarde", aldus Redding tijdens het Gamercamp-evenement in Toronto. "Ontwikkelaars zoals ikzelf, die werken aan gevestigde franchise met veel vervolgdelen, krijgen te maken met een realitycheck."

Volgens Redding komt de verandering in de markt door de stijgende kosten en digitale distributie. Hij denkt dat er een nieuwe categorie voor bepaalde games moet worden bedacht, de 'aaa-game', zonder hoofdletters. Deze moeten volgens hem meer gericht worden op eindeloze mogelijkheden, in plaats van een gestroomlijnde ervaring.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wel een aparte stelling omdat ik juist denk dat het voor onafhankelijke partijen steeds moeilijker wordt om mee te kunnen, puur omdat het budget er niet is. Gamers verwachten eenmaal goede graphics, een origineel verhaal en zo min mogelijk bugs. Dan kan meneer Redding dat misschien niet willen, maar voorlopig zijn wij degene die de games kopen en spelen.

  • Kickstarter?
    Nu is FTL de enige indie-game die ik speel, maar Redding doelt dus op meer van dit soort indie-titels die of zelf of met behulp van een community gefinancierd worden.



    Persoonlijk lijkt het me eerder dat het midden segment wegvalt. Games die geen AAA, maar ook geen indie-games zijn (B-titels?).
    Sommige games zijn op zich wel leuk, maar halen het net niet wat betreft kwaliteit.

  • Wat een lul zeg, omdat bepaalde bedrijven het slecht doen gaan ze over naar kleinere, goedkopere en niet-zo-risicovolle projecten. Betekent nog niet dat dit voor iedereen geld, en als dat het wel het geval is en dat je op spelletjes zoals Angry Birds moet wachten, dan zeg ik R.I.P. gaming.

  • Lekker zeiken weer. Vergeet daarbij vooral dat goedkope games zeker niet op Angry Birds niveau hoeven te liggen.

  • Dat is toch geen zeiken aap, ik wil gewoon niet dat al mijn games zijn gemaakt met een low budget.

  • Idd, want lowbudget doet de kwaliteit niet altijd ten goede

  • Een groot budget is natuurlijk ook geen certitude voor een goeie game.

  • Aah ik snap Metal wel. Indie games zijn vet, denk aan Limbo, Slender en Minecraft. Maar de grote toptitels als Zelda, GTA en TES wil ik niet met een laag budget gemaakt zien worden. Geloof me, dan blijft er niets van over. Resident Evil daarentegen, is met een lager budget misschien beter af. Want 6 was ondanks de ontwikkelingskosten, gewoon niet zo heel erg goed.

  • Gaaaaap,



    Weer een Jomanda die bijt in de hand die hem voedt. Het is allemaal zo triest, volgens mij bepaald de vraag het aanbod en niet andersom. Tenzij je Apple heet natuurlijk.

  • Wat een domme, kortzichtige opmerking die laatste zin. En vooral niet van toepassing.

  • Is dat zo? Verdiep je anders even wat meer in de marketingstrategie van Apple en kom dan weer terug aight?



    Ik citeer:



    "Voor zoiets dat zo gecompliceerd is, is het heel moeilijk om producten te ontwikkelen met focus-groepen. Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je ze het laat zien. (…) "



    Snap je het nu?

  • Wat een kul idd. Kan me niet herinneren dat de MW en Battlefield reeks zo slecht lopen ;-)

  • Anders gaat ie gewoon ff een goeie Splinter Cell game maken, ipv met de CoD mainstream mee te lopen…

  • Daar ben ik dus ook bang voor… Echter zal dit na een tijdje door verzadiging weer veranderen.

  • AAA titels moeten blijven komen, aangezien de casual gamers alleen dit soort spellen kopen.
    me broertje is zo'n casual dude, hij koopt alleen fifa/NFS/Assasin Creed games en af en toe zo'n kinect game….
    ok hij leent wel eens echte games van me, maar meestal vind ie ze niks aan

  • En ook cod en gta ?:p

  • Super Meat Boy, Minecraft, Bastion, Torchlight, Trine, Magicka, Cave Story, Faster Than Light, LIMBO, The Binding of Isaac, World of Goo, Machinarium, VVVVVV, Journey, etc. worden echt niet alleen door casuals gespeeld.

  • zal wel mee vallen

  • Grappig dat develpers en uitgevers vinden dat tripleA titel in de toekomst minder belangrijk worden…. misschien voor hun eigen business plan, maar niet voor mij als gamer!!!

  • En zo is het en niet anders.
    Als AAA-titels verdwijnen zou ik dat heel erg jammer vinden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren