1. Curiosity - Wat zit er volgens ons in die kubus?

Curiosity - Wat zit er volgens ons in die kubus?

Vanaf vandaag is Curiosity, de allereerste game van Peter Molyneux’s nieuwe studio 22 Cans, gratis te downloaden in de App Store. In deze ‘game’ is het de bedoeling om beetje bij beetje de buitenste lagen van een kubus weg te tikken. Dit doe je niet alleen, maar samen met duizenden andere spelers die minstens zo nieuwsgierig zijn naar wat er binnenin de kubus zit.

Maar wat zit er eigenlijk in? Alleen de persoon die het laatste blokje weg tikt, krijgt het binnenste te zien. Molyneux zelf wil er niet al te veel over loslaten, maar hij liet tijdens de Eurogamer Expo al wel weten dat het geen geldprijs, sportwagen, dode kat of Half-Life 3 is, maar dat het je leven wel voorgoed zou veranderen. Wat schuilt er in hemelsnaam dan wel in het binnenste van de kubus? Uit de info van de App is al duidelijk dat het om een link naar een video gaat. Of we de inhoud daarvan ooit te zien krijgen, weten we niet eens – de gelukkige kan de link ook voor zichzelf houden – maar we hebben alvast wel wat suggesties.

Probeer het nog eens

Nadat iedereen op zijn iPhone tientallen uren miljarden blokjes van de kubus af heeft lopen schrapen, huist er in het binnenste van het blok een grote verrassing: een versie voor gebruikers van Android. Wat een feest! Nadat ook Android-gebruikers wekenlang lopen te zwoegen om te zien wat er onder de lagen van de kubus schuilt, worden ze getrakteerd op een versie van Curiosity voor Windows Phone 8. Pas als ook Windows Phone-gebruikers de kubus weg hebben weten te beitelen, onthult zich de ultieme versie van Curiosity: een speciale versie voor Blackberry telefoons. Tegen die tijd heeft de nieuwsgierigheid het waarschijnlijk wel al verloren van de verveling.

JIJ bent de nieuwsgierigheid

In een poëtisch stukje zelfreflectie blijkt de Facebook-integratie van Curiosity toch niet geheel nutteloos te zijn. Pas als alle beetjes van de kubus verwijderd zijn heb je pas door waarom je Curiosity gekoppeld hebt aan je Facebook. In het binnenste van de kubus zit een link naar een video met alle openbare foto’s van jezelf. Bij het zien van dit aanzicht word je overspoeld door emoties. Wat doe ik met mijn tijd? Waar ga ik heen met mijn leven? Je komt terecht in een ware identiteitscrisis, je raakt je baan kwijt en al snel leef je het leven van een drugsverslaafde dakloze die iedereen die het wil horen aanspreekt over de gevaren van nieuwsgierigheid. Bedankt Molyneux.

WHAT’S IN THE CUBE!?

Achter Curiosity schuilt een duivels plan van Molyneux. Toen jij zo druk over je iPhone gebogen zat, hebben werknemers van Molyneux stilletjes de families van verschillende spelers ontvoerd. Om het interessant te maken krijgen spelers ze pas terug wanneer ze het binnenste van de kubus bereiken. Er is alleen één probleem: er kan maar een enkel iemand de binnenkant bereiken. De rest van de ontvoerde families wordt door Molyneux persoonlijk in koele bloede afgemaakt. Maar ook voor die ene ‘’gelukkige’’ ziel komt er een akelige verrassing. In het binnenste van de kubus wacht namelijk het afgehakte hoofd van jouw geliefde…

Niets

Een heel diepzinnig experiment hoor, dat Curiosity, maar Molyneux kennende zal er van al die mooie praatjes maar weinig waar blijken te zijn. In het binnenste van de kubus zit namelijk helemaal niets. ‘’O wat filosofisch’’ zal Molyneux wel gedacht hebben, want onze nieuwsgierigheid maakt wat er in het binnenste schuilt toch groter dan het ooit zou kunnen zijn. Is leegte en stilte ook niet een mooie beloning voor al dat harde werken? Spelers denken er echter anders over en zijn woedend. Ze eisen een ander einde van 22 Cans en na veel ontkennen, woede en petities brengt de ontwikkelaar gratis DLC uit die meer vragen van de spelers moet beantwoorden. Het merendeel van de spelers blijft echter ontevreden achter.

Molyneux’ geslachtsdeel

Vraag mij niet waarom, maar op de redactie is het merendeel ervan overtuigd dat Curiosity een groot experiment is van Peter Molyneux om zijn piemel aan één persoon aan de wereld te laten zien. Het is nauwelijks voor te stellen dat dit door veel mensen als een prijs gezien wordt, maar Molyneux zelf denkt daar vast anders over. Is het een diepzinnig statement over de drang om de eerste te zijn of een uit de hand gelopen practical joke? Molyneux houdt de lippen stijf op elkaar en verwerkt in de andere games die hij voor 22 Cans maakt doodleuk weer zijn penis. Gamers weten eigenlijk niet helemaal wat ze moeten denken van de prominente rol die het geslachtsdeel van Molyneux nu ineens heeft in al zijn games, maar het is wel duidelijk dat het allemaal de schuld was van onze eigen nieuwsgierigheid.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Het is een creeper! Run for your lives.

  • Ik weet het niet, maar wat het ook is het is vast je tijd niet waard geweest.

  • Geen idee, maar tot nu toe is het zwaaar verslavend. Achterlijk verslavend zelfs.

  • In het binnenste van de kubus zit nog een kubus.

  • Ik hoop dat degene die het einde heeft bereikt niet verteld wat er in zit.

  • Ik ook.



    Eigenlijk hoopte ik dat iedereen de kubus onaangeroerd zou laten maar dat is helaas niet gebeurd.

  • "Ze eisen een ander einde van 22 Cans en na veel ontkennen, woede en petities brengt de ontwikkelaar gratis DLC uit die meer vragen van de spelers moet beantwoorden."



    Pfhaha grappige Mass Effect reference :-P
    Made my day!!

  • ik vermoed dat het niet iets is dat je leven zal veranderen.

  • Het gaat sowieso tegenvallen.

  • Ik ga enorm hard werken om het te weten te komen!!! Oftewel: naar bed en ik lees het morgen wel op de FP als mijn oog erop valt.

  • Een naaktfoto van Molyneux

  • Molyneux stopt met games maken, zou een mooi verandering in ons leven zijn!



    Steeds het achteraf klagen dat zijn Fable games niet zijn geworden als hij had gewild.

  • Later komt ie af met: "Curiosity is toch niet geworden zoals ik het voorzien had" >.>

  • Ik kan me wel vinden in dat er niets in zit.



    Dat de zoektocht en wat we daarbij leren belangrijker zijn dan het doel.



    Waren die filosofie lessen dus niet voor niets. :P

  • Gewoon een vraag dan hè: Wat leer je van het wegtikken van een laag van een kubus?

  • In dit geval niet veel, maar het is leuke metafoor voor andere vergelijkbare gevallen.

  • Open je de game, staat er als eerste "nieuwschierig"… /facepalm

  • gezellig met ze alle een kubus afbreken, kwestie van timen zodat jij het laatste blokje kan en mag kapottikken…

  • De studio 22 Cans wordt toch gesloten als dit voorbij is, dit is de enige 'game' die ze mogen maken voordat ze terug gaan naar Lionhead.

  • Dat hier überhaupt een hele studio voor nodig is verbaast me al.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren