1. Paper Mario: Sticker Star - Gespeeld

Paper Mario: Sticker Star - Gespeeld

Mario mag er dan wel zo plat in zijn als een papiertje, zijn RPG-avonturen hebben altijd veel om het lijf. Ook in deze eerste Paper Mario voor een draagbare console is dat het geval. Het verhaal is wel zo dun als het maar kan. In Paper Mario: Sticker Star verschijnt er namelijk een stickerkomeet die maar eens in de zoveel jaar een bezoek brengt aan het Mushroom Kingdom. Terwijl Mario, Peach en heleboel Toads aan het feestvieren zijn duikt Bowser op, steelt hij de komeet en sloopt hij met zijn nieuw verworven kracht alles en iedereen die hem in de weg staat.

Tussen genres in

Mario zelf wordt opgevouwen en ontwaakt niet veel later in de chaos die Bowser achter zich heeft gelaten. De wereld zit volgeplakt met stickers, maar gelukkig ontmoet Mario ene Kersti. Met deze pratende sticker (serieus) trekt hij erop uit om de zaken in het Mushroom Kingdom weer op orde te stellen en om Peach uit de klauwen van Bowser te redden.

Paper Mario: Sticker Star kent de opbouw van een typische Japanse role playing game, maar in de praktijk zijn er ook aardig wat elementen uit Mario’s platformdagen te vinden. Zo doet de wereldkaart en de opbouw van de verschillende levels een beetje denken aan Super Mario World. Speel je een level uit dan beweeg je op de kaart naar het volgende gebied en in de levels zelf zijn er meerdere uitgangen die naar andere gebieden op de kaart leiden.

Een alternatieve uitgang of niet, ieder level zit volgeplakt met stickers die Mario los kan peuteren om in zijn stickerboek te plakken. Het gaat hierbij niet alleen om het aanleggen van een mooie verzameling; de stickers zijn cruciaal in de gevechten. Loopt Mario een vijand tegen het lijf dan komen ze lijnrecht tegenover elkaar te staan en krijgen ze omstebeurt een kans om aan te vallen. Mario doet dit doormiddel van de stickers die hij op dat moment bij zich heeft. Met een plakplaatje van een schoen springt hij één keer op het hoofd van een tegenstander en met een sticker van een hamer verkoopt hij een vijand een mokerslag.

Strategisch stickeren

Voor stickers is echter maar beperkte ruimte in Mario’s stickeralbum en omdat een sticker maar één keer te gebruiken is betekent dit dat je maar een beperkte hoeveelheid aanvallen hebt tijdens een gevecht. Het is dus van belang dat je constant nieuwe stickers blijft verzamelen om ervoor te zorgen dat je tijdens een gevecht niet plotseling uitgeplakt bent.

Wie een beetje strategisch speelt komt gelukkig niet in de problemen met een tekort aan aanvallen. Sticker Star kent namelijk hetzelfde ritmische gevechtsysteem als de voorgaande delen. Druk je tijdens een aanval op het juiste moment nogmaals op een knop dan voert Mario, afhankelijk van je timing, een sterkere aanval uit. Time je je sprongen net goed dan springt Mario bijvoorbeeld vijf keer op het hoofd van een Goomba en doet hij ook vijf maal zoveel schade voordat zijn beurt voorbij is.

De gevechten zijn door de toevoeging van de stickers stukken strategischer, al speelt geluk ook nog een rol. Voor een paar muntjes mag er op een fruitautomaat gegokt worden om één of twee keer extra aan te vallen. Tijdens gevechten met meerdere vijanden is dit een zeer handige tactiek om zoveel mogelijk schade aan te richten in een enkele beurt. Het is hierbij ook van belang om zorgvuldig te kiezen welke aanvallen elkaar opvolgen. Mario werkt netjes een rij van vijanden van voor naar achteren af. Er moet bij deze methode dus ook rekening gehouden worden met de verschillende zwakke plekken van de vijanden.

Geen EXP

Opvallend is dat Mario geen ervaringspunten verdiend met zijn overwinningen. Dat voelt in het begin nogal als een gemis aan, maar de functie van ervaringspunten wordt grotendeels vervangen door muntjes en stickers. De aanvalstickers kunnen overal in de wereld gevonden worden en in latere werelden vindt Mario ook sterkere aanvallen.. Met muntjes kunnen nieuwe stickers, maar ook extra aanvalskansen tijdens de gevechten gekocht worden. Of het gebrek aan ervaringspunten en stijgen in level op de lange duur hierdoor wordt gecompenseerd is nog wel de vraag.

Alleen bij het ontbreken van traditionele ervaringspunten zetten we tot nu toe vraagtekens. Met de rest van de game zit het namelijk wel snor. Paper Mario: Sticker Star kent wat minder tekst dan zijn voorganger maar heeft verder niets van zijn humor verloren. Personages maken elkaar uit voor hipster en er wordt openlijk gevraagd hoe Goomba’s in hemelsnaam een fort bouwen als ze geen handen hebben.

Bijzonder melig zijn de speciale stickers die binnen en buiten gevechten gebruikt kunnen worden. Meestal zijn dit doodgewone gebruiksvoorwerpen die door hun realistische grafische stijl totaal niet thuishoren in de wereld van Mario. Zo is er een ventilator, die vijanden wegblaast en een geit die zo groot is dat hij je vijanden aan stukken kauwt.

Er wordt ook volop gespeeld met het feit dat alles en iedereen zo plat als een dubbeltje. Dat effect komt goed tot zijn recht dankzij het gebruik van 3D. Staat de schuiver op de 3DS een beetje hoog dan wordt pas echt duidelijk hoe vlak de wereld en Mario zelf eigenlijk zijn. Het levert momenten op waarin je je plotseling realiseert dat er nog een doorweg is die je door het perspectief niet eerder had kunnen zien.

Dat Paper Mario: Sticker Star nog veel voller met verrassingen zit is een zekerheid. Met de vorige games in de serie heeft Nintendo zich al ruimschoots bewezen en de eerste werelden met hun grappige verhaallijnen en originele eindbazen (o.a een stickervel bestaande uit Goomba’s) beloven heel wat voor wat er later in de game komen gaat. Plak maar een dikke sticker voor deze game op 7 december in je agenda.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Die subtitel… is gewoon echt lelijk. Doet me denken aan de plakboek met mario stickers voor kleine kinderen; Now you can be the Sticker Star!!!! jeeej!

  • Die sticker boeken van vroeger? dat was toch hartstikke leuk..
    dat was een mooie tijd man stickers verzamelen en ruilen..

  • en 10.000 dezelfde krijgen uit een pakje xD

  • "Paper Mario: Sticker Star kent wat minder tekst dan zijn voorganger maar heeft verder niets van zijn humor verloren. Personages maken elkaar uit voor hipster en er wordt openlijk gevraagd hoe Goomba’s in hemelsnaam een fort bouwen als ze geen handen hebben."



    Dat is nu het soort humor wat ik wel waarderen kan.

  • Ik ook, een van de redenen waarom ik deze game wil hebben :)

  • Ik heb er echt veel zin in! De tweede en laatste 3DS Topper voor mij dit jaar :D

  • Wat was de eerste dan? Nsmb2 soms? :)

  • Nope.
    Kid Icarus Uprising :D



    NSMB2 is.. oké. Verre van een topper lol

  • Misschien de enige Mario game die ik voor m'n 3DS ga kopen.

  • Toch jammer dat ie voor 3ds uit komt, vind het dat dan ook weer niet waard, toch wel heel goed dat ze het stomme systeem van de wii niet opnieuw hebben gedaan, want die vond ik gewoon echt stom.

  • Je bedoeld Super paper mario? Fantastisch spel juist! ;)

  • Ik vond het een van de beste games voor de Wii.

  • Ik vond de wii versie de slechte paper Mario. The Thousand Year Door FTW.

  • Nieuwe generatie, nieuwe doelgroep. Jammer, laten ze maar eens een écht vervolg op Paper Mario: TTYD uitbrengen.



    Zal er vast nooit van komen met de nieuwe mindset van Nintendo.

  • En dat terwijl TTYD niet eens zo goed was als iedereen zegt.. :P

  • Maar wel erg leuke humor, ik heb de game maar 1x rond gespeeld maar kan me nu nog de personages e.d herrineren, iets dat ik bij de meeste games van tegenwoordig niet heb.
    Of word ik gewoon oud… :P

  • Maar wel erg leuke humor, ik heb de game maar 1x rond gespeeld maar kan me nu nog de personages e.d herrineren, iets dat ik bij de meeste games van tegenwoordig niet heb.
    Of word ik gewoon oud… :P

  • Dude wait what?
    TTYD was GE-NI-AAL!

  • Can't wait.

  • Heb er zin in!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren