1. GTA-overzicht - 3e generatie

GTA-overzicht - 3e generatie

Op 12 november aanstaande verschijnt op InsideGamer een exclusieve preview van GTA 5! In het kader daarvan hebben wij voor jullie een overzicht waarin we elk deel van de GTA-serie behandelen. Gisteren verscheen deel 1; vandaag hebben we deel 2 voor jullie in petto, over de GTA-spellen uit de door velen geliefde 3e generatie.

Grand Theft Auto 3

Release: 22 oktober 2001

Platformen: Windows, PS2, Xbox, Mac OS X

Beschrijving

Grand Theft Auto III wordt door velen beschouwd als één van de meest invloedrijke videogames aller tijden. De open wereld van GTA was vanaf dit derde deel te doorkruisen met een cameraperspectief achter de speler in plaats van er boven en het niveau van detail was ten tijde van de release ongekend hoog. Bovendien was GTA 3 verantwoordelijk voor een ommekeer in het gamelandschap door de enorme vrijheid die de speler kreeg.



GTA 3 is inmiddels ook verschenen voor Android en iDevices!

Die vrijheid houdt niet alleen in dat men zorgeloos door de wereld van Liberty City kan cruisen, maar zit hem ook in het grote plaatje betreffende de manier van spelen. Raas je alle verhaalmissies langs, concentreer je je op zijmissies of zorg je gewoon dat je genoeg geld hebt om iedereen die je tegenkomt af te knallen? Het klinkt anno nu wellicht niet zo bijzonder, maar in 2001 was de vrijheid die de speler kreeg revolutionair. Het feit dat zelfs in 2012 nog vrijwel elke game in het sandbox-genre een GTA-kloon wordt genoemd, zegt eigenlijk al genoeg.

Wessel over Grand Theft Auto 3

GTA 3 doet me denken aan de tijd dat mijn neef en ik om de beurt singleplayerspellen speelden. Klinkt heel suf, maar de kunst was om de ander te imponeren met je kunsten en kennis van de game. De verhaalmissies in GTA 3 lieten we in eerste instantie dan ook links liggen; in plaats daarvan focusten we ons op het snipen van politie-agenten en het neerhalen van helikopters met onze bazooka. Om vervolgens hard weg te scheuren in een gecheatte Cheetah natuurlijk!

Grand Theft Auto: Vice City

Release: 29 oktober 2002

Platformen: Windows, PS2, Xbox, Mac OS X

Beschrijving

Qua concept wijkt Vice City weinig af van GTA 3, maar de game kreeg vooral veren in de bips gestoken vanwege het verhaal, de sfeer en de setting. Duidelijke verwijzingen naar populaire films zoals Scarface en Carlito’s Way zijn niet te ontkennen. GTA: Vice City wordt door sommigen zelfs wel eens gekscherend Miami Vice: The Videogame genoemd. Dit wegens de duidelijke parallellen met het verhaal van de tv-serie, het feit dat de setting is gebaseerd op Miami en de jaren ’80-vibe die werkelijk overal in terug te vinden is.

Vooral dit laatste is dé grote reden dat Vice City zelfs tien jaar na verschijnen nog geroemd wordt. Of het nu de kleding betreft, de muziek op de diverse radiostations of de keuze voor acteur Ray Liotta als stemacteur voor hoofdpersoon Tommy Vercetti: alles aan de sfeer klopt. Ook de mogelijkheid om diverse panden te kopen is vanaf Vice City aanwezig en Tony Mon.. ehm, Tommy Vercetti beschikt dan ook al gauw over een stripclub, filmstudio, taxibedrijf en natuurlijk de meest prachtige villa’s. Het gevoel dat je als Tommy echt naar de top van de criminaliteit klimt is veel duidelijker aanwezig dan in GTA 3. GTA: Vice City is voor veel GTA-fans dan ook het favoriete deel van de reeks.

Eelco over Grand Theft Auto: Vice City

GTA: Vice City was en is nog steeds één grote nostalgie-trip. De tijd van cocaïne verslaafde yuppies, felgekleurde beenwarmers en foute synthesizer muziek word weliswaar tot in het extreme getrokken, maar dat is wel waarvoor ik de game bewonder. De vele bekende stemacteurs, iconische jaren '80 muziek en de talloze filmverwijzingen maakten het telkens een feest van herkenning en satire en dat deed geen enkele andere GTA-game zo goed.

Grand Theft Auto Advance

Release: 25 oktober 2004

Platform: Game Boy Advance

Beschrijving

Van alle ’GTA-games in de derde generatie is GTA: Advance toch wel de vreemde eend in de bijt. Niet omdat de game slecht is; Advance is vermakelijke kost voor iedere GBA-bezitter met een voorliefde voor Grand Theft Auto. Wel omdat een ambitieuze franchise concessies moest doen om ook op dé handheld van 2004 een indrukwekkende ervaring te brengen. Als prequel op GTA 3 waagde ontwikkelaar Digital Eclipse zich hieraan middels het ouderwetse vogelperspectief en het verhaal dat in de buurt kwam van het gedetailleerde verhaal van de nieuwere GTA-delen.

De schaal van GTA: Advance is indrukwekkend maar maakt minder indruk dan zijn grote broers door technische beperkingen van de Game Boy Advance. Het beste voorbeeld is misschien wel het feit dat de radiozenders compleet ontbreken. In plaats daarvan heeft elke auto zijn eigen tune die niet aangepast kan worden. Toch werd Advance, ondanks het ontbreken van dit soort details, zeker niet de grond ingeboord. Spelers waarderen zoals gezegd de grote schaal, en velen vinden ook de missies net zo gevarieerd en belonend als de missies in GTA 3 en Vice City.

Lars over Grand Theft Auto Advance

Volgens mij ben ik een van de weinige bezitters van GTA Advance. Ik weet nog goed dat ik de stad gewoon meteen uit m'n hoofd kende, omdat het Liberty City uit GTA III heel erg nauwkeurig was overgezet. Dat is overigens ook meteen het enige dat ik me van die game kan herinneren. Geen flauw idee ook of 'ie goed, slecht of misschien gewoon mediocre was.

Grand Theft Auto: San Andreas

Release: 26 oktober 2004

Platformen: Windows, PS2, Xbox, Mac OS X

Beschrijving

Met Grand Theft Auto: San Andreas bewees Rockstar dat het in staat was te blijven verrassen. Hoewel de basis van de GTA-spellen altijd onveranderd is gebleven, is ook in San Andreas de insteek qua setting en verhaal weer totaal anders dan in vorige delen. Hoofdrolspeler Carl ‘CJ’ Johnson is een Afro-Amerikaans bendelid die moet overleven in de straten van onder meer Los Santos; een fictieve versie van Los Angeles. CJ is dus geen individu die naar de top wil – zoals de protagonisten in eerdere GTA-games – maar moet de Grove Street Familias-bende overeind houden tijdens de heftige bendeoorlogen.

Daarnaast voegde San Andreas nog een aantal nieuwe ingrediënten toe aan het welbekende recept. Er zijn enkele oppervlakkige RPG-elementen die invloed hebben op CJ als persoon, zoals het kopen van kleding en accessoires, trainen om gespierd te worden, het leren van verschillende vechtstijlen en het onderhouden van relaties met vriendinnen. CJ kan bovendien inbreken om geld te verdienen, minigames spelen zoals basketbal en bouncen met lowriders en niet te vergeten: skydiven! Hoewel niet iedere GTA-fan te spreken was over de setting – niet gek, met bijna 30 miljoen verkochte exemplaren kan onmogelijk iedereen tevreden zijn – heeft Rockstar Games met San Andreas in elk geval bewezen hun kunstje niet te zijn verleerd.

Zoals hoort bij een echte Grand Theft Auto werd ook San Andreas weer onderwerp van een heerlijke controverse. Een Nederlandse modder (iemand die mods maakt dus, geen plas blubber) kwam er een klein jaar na release achter dat Rockstar oorspronkelijk seksscènes had gepland voor de game, maar deze op het laatste moment toch verwijderde. Niet helemaal zo bleek, want tussen de codes door wist onze landgenoot toch de ‘Hot Coffee Mod’ te ontdekken. Met de juiste patch is het dus mogelijk om (met de broek nog aan…) seks te hebben in San Andreas. Bespaar je jezelf die moeite liever? Kijk dan hier het filmpje.

Eelco over Grand Theft Auto: San Andreas

Met afgunst luisterde ik in mijn klas naar de smeuïgste verhalen over ‘gangster CJ en zijn gruwelijke homies’ op de PlayStation 2. Wat had ik graag een winterslaap gehouden tot de PC-release. Uiteindelijk bleek CJ een tandenknarsend irritante jammeraar te zijn (om over O.G. Loc maar te zwijgen). Dat ten spijt had ik mijn aanklootwalhalla gevonden hoor; Eminence Front op de radio, een getunede Uranus in de garage en een straaljager paraat om in de voorgevel van een casino te crashen. Wat dat betreft nog steeds de beste van de hele reeks.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Release: 23 juni 2006

Platformen: PSP, PS2

Beschrijving

Met Liberty City Stories werd GTA voor het eerst naar een andere handheld gebracht dan één van de Game Boy-handhelds en dit bleek een puike beslissing. GTA: Liberty City Stories is op alle fronten wat je mag verwachten van een volwaardige GTA zoals je op PC of consoles tegenkomt. De grote stad is zonder framedrops en laadtijden te doorkruisen, de game heeft een volwaardig verhaal en de GTA-feeling – een echte x-factor – zit er simpelweg goed in. Qua verhaal weet LCS ook goed zijn weg te vinden. Het verhaal van Toni Cipriani als maffioso is goed te pruimen op zichzelf, maar ook als onderdeel van de hele GTA-chronologie. (Ook) wat dat betreft past Liberty City Stories dus goed tussen zijn grote broers.

Het enige puntje van kritiek waar de meeste spelers mee zitten, is dat tijdens de actievolle gedeeltes de besturing niet altijd wil meewerken. In GTA 3, Vice City en San Andreas was het autolock-systeem al niet perfect uitgevoerd, maar in LCS bleek dit storender dan voorheen. Dit ene minpuntje weegt echter niet op tegen de grafische kwaliteiten, extra’s, diverse multiplayermodi en typische GTA-momenten die deze game herbergt. Liberty City Stories is simpelweg een volwaardig GTA-deel en, het mag gezegd worden, dat is best knap voor een handheldgame!

Lars over Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Met Liberty City Stories voor de PSP ging er echt een wereld voor mij open. Een 3D GTA in de palm van je hand, hoe vet is dat? Vanzelfsprekend trok m'n PSP dan ook veel bekijks in de klas, als we stiekem hoertjes gingen doodknuppelen als de leraar even weg was. Virtuele hoertjes natuurlijk, geen echte. Dat zou raar zijn.

Grand Theft Auto: Vice City Stories

Release: 3 november 2006

Platformen: PSP, PS2

Beschrijving

Met Vice City Stories keert Rockstar terug naar de setting en sfeer van GTA: Vice City, de publiekslieveling der Grand Theft Auto’s. In deze prequel op Vice City ga je aan de slag met Victor Vance, de broer van Lance Vance die we nog kennen uit VC. Niet alleen moet je als Victor verhaalmissies uitvoeren, ook is het in VCS voor het eerst van belang dat je het territorium van je bende uitbreidt. Dit doe je door in heftige shoot-outs belangrijke panden over te nemen, maar ook door bijvoorbeeld drugs van A naar B te smokkelen en zo je invloed in een bepaald gebied te vergroten. Dit zogenoemde ‘empire-building’ is wat van VCS een unieke GTA maakt.

Daarnaast zijn de gameplay-elementen die wel al kenden een stuk uitgebreid. Zo kent Vic meer mêlee-moves dan alle andere hoofdpersonen in voorgaande GTA-delen. Ook is het richtsysteem op de schop genomen zodat bij een auto-lock de juiste vijand gelocked wordt in plaats van een willekeurige voorbijganger. Dit was tenslotte voor velen de grootste frustratie bij het spelen van Liberty City Stories. Met een hoop zijmissies, verbeterde graphics en wederom een uitgebreide multiplayer misstaat Vice City Stories absoluut niet naast zijn generatiegenoot op de PSP. Mocht je geen PlayStation Portable hebben; beide spellen zijn later ook naar de PlayStation 2 geport.

Lars over Grand Theft Auto: Vice City Stories

Met Vice City Stories keerde ik terug in misschien wel mijn favoriete stad; Vice City. De jaren '80 muziek, die heerlijke vibe, de zon... heerlijk om in die stad te vertoeven. Jammer van de bugs, die in dit deel aanweziger waren dan in andere GTA's.

[poll 63][p] Tot zover het tweede deel van ons GTA-overzicht. Het eerste deel kun je [url=http://www.insidegamer.nl/artikel/101636/gta-overzicht-1e-en-2e-generatie]hier[/url] checken. Morgen verschijnt de rest van het overzicht. Tot die tijd kun je ons via de poll laten weten welk van deze zes spellen jouw favoriet is. Vertel dan ook meteen met een reactie onder de tekst waarom. Vergeet ook niet om 12 november op InsideGamer exclusieve nieuwe informatie over GTA 5 te checken![/poll]

Dit artikel delen

Over de auteur

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.

Reacties

  • De beste generatie!

  • Vond vice city echt een setting voor een gta game na gta 3 dan, het had echt een leuke sfeer en je kon er veel doen.

  • Vice City is ook mijn favoriet. Ik ben verzot op de 80's-sfeer in die game!

  • San Andreas heb ik letterlijk kapot gespeeld!

  • Same here, samen met een vriend van me :D



    Honderden uren (minstens) alleen maar rond zitten kloten, echt een geweldige tijd was dat :)



    Met een fiets van een klif afrijden, van een gebouw afspringen zonder parachute, met een vliegtuig op een wolkenkrabber afvliegen en Allahu Akbar roepen (niet lullig bedoeld) :P Echt te veel lol gehad met deze game, jammer dat hij op mijn ps3 niet meer werkte :(

  • Ju, ik heb hem ook letterlijk kapot gespeeld. Heb de PC versie (met awesome hardcover handleiding) en er zit nu een scheur in het midden van de disc. Eerst werkte hij nog, maar nu is de scheur zo ver gevorderd dat hij de data heeft geraakt :(

  • He Perry, dat verhaal komt me bekend voor man :P

  • San Andreas :)

  • GTA 3 was echt wel leuk alleen wat te donker naar mijn mening.
    GTA vice city was dan naar mijn mening perfect.
    Daarna enkel bergafwaarts gegaan.

  • GTA 3, puur omdat ik er zoveel jeugd herrineringen aan heb!

  • Ik heb me met iedere game van deze generatie ongelooflijk veel vermaakt, en hier is ook mijn liefde voor de serie begonnen, met GTA Vice City. San Adreas spant voor mij de kroon door de ernórme hoeveelheid lol die ik aan rondkutten heb beleefd.

  • San Andreas de enige game waar ik 4 hoesjes van heb liggen. 1 hele … 3 niet werkende bekraste disks.

  • Ik heb er 3 XD Broertje en ik hebben die game echt gigantisch veel gespeeld. Raar genoeg heb ik nooit veel verder gespeeld dan het punt dat je het enorme vliegveld tot je beschikking kreeg. Vanaf toen kwamen de mods erbij en was het proberen om zo veel mogelijk coole dingen in die loots te krijgen.
    Ondanks dit toch voor Vice City gekozen. Vond het verhaal naar mijn idee toch veel beter.

  • Heb het spel jaren gespeeld, zeker 8uur per weekend en ik heb er nog geen krasjes op..misschien de hoesjes eens gebruiken?:p

  • San Andreas. Vooral omdat ik 3 A4'tjes vol met cheat codes bij de game hielt, en ze na een tijdje niet meer nodig had omdat ik ze toch wel uit mn hoofd kende :P



    En niet te vergeten: SA-MP en de enorme hoeveelheid mods op de PC. Eén van de meest gemodde games alle tijden.

  • Heb die cheats zoveel gebruikt. Fantastisch haha!

  • Ik had nooit zin om ergens heen te rijden, dus ik gebruikte altijd de flying cars cheat. Heb volgens mij nooit normaal gereden :lol:

  • Ik schreef zelf alle codes op A4.. 5 verfrommelde papiertjes met allemaal verschillende handschriften en verschillend schrijfgerei … Mooie tijd <3

  • Zonder enige twijfel op Grand Theft Auto: Vice City gestemd. De sfeer in die game was formidabel, anders had ging mijn stem naar Grand Theft Auto: San Andreas. Het was de eerste game in de reeks die ik echt enorm veel speelde. Wanneer deze game ter sprake komt in een gesprek tussen vrienden, dan blikken we er met veel nostalgie op terug.

  • Overduidelijk San Andreas. Al is het alleen maar voor de muziek, Jaren 90 hiphop was zoo veel beter dan de crap nu.



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren