1. Molyneux nog niet overtuigd van asymmetrische gameplay

Molyneux nog niet overtuigd van asymmetrische gameplay

Peter Molyneux, de bedenker van Fable die onlangs de iPhone-game Curiosity: What's Inside the Cube heeft uitgegeven, meldt dat hij nog niet overtuigd is van asymmetrische gameplay met twee schermen, zoals Wii U en Xbox SmartGlass. Dat meldt hij in een interview met IGN.

"Met SmartGlass heb je altijd een tablet bij je. Als je het zo bekijkt, snap ik het als consument helemaal en vind ik het spannend om te zien wat men er voor gaat verzinnen. Maar ik heb er een probleem mee", aldus Molyneux. "Nu heb ik een scherm op mijn schoot en een scherm aan de muur. Waar moet ik naar kijken? Naar het grote scherm en ondertussen naar beneden op mijn schoot, of naar mijn schoot en ondertussen naar het scherm aan de muur? Moet ik om de paar seconden naar mijn schoot kijken? Wat gaat mij dwingen om mijn ogen van de muur naar mijn schoot te bewegen?"

"Iets in mij is hier heel enthousiast over, maar (...) tot ik goede voorbeelden zie van SmartGlass of de Wii U GamePad vel ik nog geen oordeel. Als ik een voetbalwedstrijd kijk zou ik de score op mijn SmartGlass bekijken. Dat kan ik me wel voorstellen. Of als ik een televisieserie kijk en ik krijg info over de acteurs op mijn scherm. Maar dat kan ik ook op internet doen. Wat belangrijker is, is hoe het als entertainmentervaring gebruikt gaat worden en de verdeelde aandacht die je van de speler opeist is moeilijk te balanceren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Daar heeft hij een punt. Hoe vet ik de Wii U ook vind, ben ik het wel met hem eens.

  • Misschien moet hij eens een ds proberen, ik heb er namelijk geen problemen mee. En daar bij men doet vaak toch meerder dingen te gelijk als ze aan he gamen zijn!

  • Bij de DS zitten de twee schermen recht onder elkaar, dus als je naar het bovenste scherm kijkt, zit het onderste scherm er dusdanig dichtop, dat je daar ook prima op kan zien wat er gebeurd. Bij smartglass is dat natuurlijk niet. Ik weet niet hoe jij gamed, maar mijn controller heb ik niet op een dusdanige hoogte dat het eventuele scherm erop heel dicht bij de TV zit. Daarbij komt dat je maar op 1 ding tegelijkertijd kan focussen, dichtbij of veraf. Bij de DS is hier geen verschil.

  • Verschil tussen DS en WiiU is de hoek en de ruimte die zich tussen de twee schermen bevindt. Bij de DS kan je gemakkelijk beide schermen bekijken omdat deze binnen het zicht van je ogen valt. Omdat de hoek en afstand tussen de twee schermen bij asymmetrische gameplay vele malen groter is kan dit echter niet en dit maakt het lastig.

  • Asymmetrische gameplay zie ik helemaal het probleem niet van, vooral als je met zijn tweeen speelt. Met zombiu is het dan wat lastiger, maar het heeft allemaal met wennen te maken, alles wat nieuw is moet je aan wennen.



    De Ds is misschien makkelijk qua inzicht, maar ik ben van overtuigd dat je het bij de wii u net zo makkelijk kan. Ik bedoel of je nou 1 of 2 seconde weg kijkt om op een map te kijken, zie de probleem daar niet van, het is gewoon wennen omdat het anders is dan dat we gewend zijn!!!

  • Toen de DS op de markt kwam, had je dezelfde reacties als deze man.
    Is de DS mislukt als je puur kijkt naar de verkoopcijfers?



    Ik zie het probleem ook (nog) niet.

  • Ik zie het eerder zo: Eens je de interface en controls onder de knie heb hoef je wss niet meer te kijken naar de tablet denk ik. Net zoals je niet hoeft te kijken naar de knoppen van je controller om te weten op welke knop je drukt. Het hangt natuurlijk ook af van hoe het wordt gebruikt…

  • Mag ik jullie er even aan herinneren dat dit de man was die razend enthousiast over Kinect was… Nuff said…

  • Kinect gebruikt maar één scherm

  • Wat is je punt of is dit enkel een uiting van frustratie en onbegrip dat er mensen zijn met een andere mening dan jij zelf?

  • Ik denk dat Zelda Master bedoelt dat Kinect helemaal geen succes is geworden en deze man dus niet kan voorspellen. Met als conclusie dat de assymmetrische gameplay een kans heeft om toch nog populair te worden, aangezien Peter Molyneux het een onhandig vind.

  • Kinect is een redelijk groot succes geworden hoor, misschien dat het jouw gewoon niet aanspreekt.

  • Dude, Kinect is qua technologie zoveel beter dan die tablet van de Wii U. Daar word je wel enthousiast van. Dat er vervolgens maar bar weinig origineels mee gedaan is is een hele andere discussie.



    Ik snap z'n punt alleen niet echt. Bij een nieuwe game moet je altijd nieuwe controls leren, dat zal niet anders zijn met deze controller.

  • Je moet als game designer ook niet 2 verschillende dingen doen..Of gamepad of WiiU. En als je toevallig 2 personen hebt snap ik helemaal niet wat het probleem is.

  • Al die vragen van hem zijn wel goed, maar dat bepaal je als designer van een game lijkt me, er is niet één antwoord mogelijk. Dat zou juist hij toch moeten begrijpen :S

  • Als peter iets niet goed vind of ergens onzeker over is kun je er donder opzeggen dat het prima gaat werken. De beste man heeft na Dungeon Keeper , Fable en Black & White alleen nog maar bagger uitgebracht.

  • Meestal vind ik precies het tegenovergestelde van Molyneux, die na Black & White flink uit de bocht is geschoten met al zijn games en ideeën erover. Maar hier geef ik hem gelijk. Ik vond het op de DS al raar en onhandig voor informatievoorziening, die twee schermen, en ik zie het beslist niet beter werken als de afstand tussen die twee schermen groeit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren