1. Epic: 'Kosten volgende generatie worden verdubbeld'

Epic: 'Kosten volgende generatie worden verdubbeld'

Epic Games verwacht dat de ontwikkelkosten van games voor de volgende generatie spelcomputers zullen verdubbelen ten opzichte van de huidige generatie. Dat meldt Epic Games' Technology-adviseur Tim Sweeney.

Volgens Sweeney is deze verdubbeling een goed resultaat. Als voorbeeld noemt hij de ontwikkeling van de Samaritan-demo om de Unreal Engine 3 voor de volgende generatie mee te tonen. De demo, die ongeveer drie minuten duurde, is in vier maanden door dertig mensen gemaakt. Volgens Sweeney is dit veel te lang.

"Als we van Samaritan een hele game zouden maken, zouden we ons druk maken om het feit dat de kosten van ontwikkeling voor de volgende generatie verdrie-, -vier- of zelfs -vijfvoudigd worden. En dat was niet acceptabel." Om die reden heeft Epic zijn ontwikkelsoftware aangepast en verbeterd, zodat de kosten nu naar verwachting op het dubbele uitkomen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dus weer minder originele titels en meer van hetzelfde.

  • Nog meer DLC



    Nog meer pre-order DLC



    Nog meer on-disc DLC



    Nog meer uit de game snijden en als DLC serveren.



    Can't wait for next gen :D

  • en een nieuwe cod op de oude engine

  • Tsja dit kan ook wel eens betekenen het einde van vele ontwikkelaars die het dan nu al moeilijk hebben.

  • Slecht nieuws dus
    :(

  • je kan ook anders bekijken, Je engine is misschien wel mooi maar de bedoeling was om snel en goedkoper te kunnen werken.
    MAW je engine failed!



    Ps dit is maar luidop denken, hum schrijven..

  • He nog meer bedrijven die de komende jaren dus ten onder zullen gaan door de specs oorlog, zolang je game maar de graphics hoeren zullen aanstaan toch?

  • nog meer prutsers die op straat komen te staan dus

  • "Volgens Sweeney is deze verdubbeling een goed resultaat."



    Echt, deze industrie verdient gewoon een pak slaag. Wordt leuk wanneer de "kleinere" franchises allemaal digitaal gaan.

  • Dan gaan bedrijven op hun achterste poten staan en valt misschien zelfs nog wel de hardcopy-franchise wel weg op den duur..

  • De stap van de vorige naar de huidige generatie was enorm (grafisch gezien).
    Dat heeft toch heel veel moois opgeleverd en veel gameplezier.
    Ik verwacht de volgende generatie niets anders dan dat.

  • verwacht jij maar veel beter grafisch, maar ik ben benieuwd of jij voor alleen grafisch 120 euro per game neer wil leggen!!!

  • Ontwikkelkosten worden verdubbeld, er staat niks over de prijs van games die omhoog gaan.



    OT: Ik vind dit best goed, zo krijg je alleen maar AAA games, geen bagger zoals Hunted, Frontlines, juiced 2 en andere miskopen.

  • Rare conclusie baviaan, de ontwikkelingskosten waren deze generatie ook gestegen en toch hadden we games zoals Hunted, Frontlines, Juiced 2 en andere bagger…



    En we zien de gestegen ontwikkelingskosten nu al aan de overvloed van DLC die bijna elke ontwikkelaar tegenwoordig uitschijt om toch meer geld te kunnen verdienen met hun game. Deze evolutie zal zich alleen nog maar sterker voordoen next gen

  • Ga er maar niet van uit. De consument zit in deze tijden niet zo te wachten op een console van 600/700 euro

  • Bedrijven als THQ e.d. zijn niet kapot gegaan of gaan niet kapot door hoge ontwikkelkosten, maar door wanbeleid tijdens een financiele crisis.



    Natuurlijk is het positief als de ontwikkelingskosten maar het dubbele worden, als ze vijf tot zes keer hadden verwacht.



    In elke industrie is de R&D omhoog gegaan, dus waarom zou de game-industrie achter moeten blijven lopen om de kosten te drukken?

  • Ik geloof er geen fluit van, met nieuwe tech. komt ook vereenvoudiging en optimalisatie. Het loopt wel los, dit soort doemberichten steken zo nu en dan wel eens de kop op. Eens er wat deftige engines zijn zal het wel lukken. Kijk maar naar Witcher 2 op PC, dat is gewoon een next gen game, moest niet eens een miljoen exemplaren verkopen om break-even te draaien.

  • Het zal wel allemaal duurder uitvallen. Vooral aan het begin van de 'next gen'. Al die nieuwe stuff die nog (door)ontwikkeld moet worden.

  • Mjah.. Als de verkoopprijs ookmaar niet verdubbeld…

  • Sinds 2000 worden dit soort berichten de wereld in geslingerd. De kosten die er nu gemaakt moeten worden om een gemiddelde current-gen game te maken zijn gigantisch. Vanwege deze reden is de macht van de financieel draagkrachtige uitgevers ook toegenomen. Kleine ontwikkelaars zijn er bijna niet meer.
    Wat dat betreft is de draai naar grafisch minder mooie en ook simpelere games wel goed. Dit geeft kleinere ontwikkelaars ook een kans.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren