1. Cargo Commander Review

Cargo Commander Review

Zielsalleen zweeft een dikkige Cargo Commander door de ruimte. Zijn baan is niet alleen eenzaam, maar ook levensgevaarlijk. Dag in,dag uit verzamelt hij waardevolle goederen uit containers die door de ruimte zweven. Daarbij loopt hij niet alleen het gevaar dat hij opgegeten wordt door zijn achtergebleven gemuteerde collega’s, de ijskoude en zuurstofloze oneindigheid van de ruimte is een minstens zo grote vijand.

Cargo Commander weet met dit originele uitgangspunt een aantal genres slim te combineren. Deze indie game is namelijk een combinatie van een platformer en een roguelike. De containers komen aanvliegen zodra de Commander een magneet in zijn huis activeert. Met een noodsnelheid klappen de boxen op zijn huisje en opent zich een doorweg naar de binnenkant van de container. Hierin huist meestal een soort labyrint waarin de Commander als een echte platformheld levend doorheen moet zien te rennen en springen. Ondertussen botsen er steeds meer containers tegen de eerste vracht aan waardoor er een tijdelijk level ontstaat. Na een paar minuten opent zich er namelijk een zwart gat waar de containers in worden gezogen.

Random

De inhoud en vorm van de containers wordt per sector willekeurig samengesteld. Hierdoor heb je geen idee wat je kunt verwachten. De ene keer krijg je meteen een container op je dak die gevuld is met blauwe dozen met waardevolle spullen, de andere keer zit de opslagruimte gevuld met gemuteerde Cargo Commanders die het op hun nog onaangetaste collega hebben voorzien.Het komt daarom goed uit dat je beschikt over een wapenarm en een boor. De arm is uit te rusten met wapens zoals een nailgun en bommenwerper. Ideaal om de soms hordes mutanten uit te schakelen.

De boor is vooral een handig hulpmiddel. Er kan bijvoorbeeld een gat geboord worden door de muren van de container. Zo is het mogelijk om snel een alternatieve route binnen de container aan te boren. Je kunt er ook mee ontsnappen uit een gevaarlijke situatie door een opening te boren in de buitenste laag van een container en de gewicht- en zuurstofloze ruimte in te springen. Het is daarna natuurlijk wel noodzakelijk om zo snel mogelijk weer een andere container binnen te dringen voordat je door je zuurstof heen bent.

(Geen) tijdsdruk

Terwijl je dus aan het schieten, boren en verzamelen bent, tikt de klok door. Bevind je je nog in zo’n bak terwijl een wormgat zich opent, dan wordt hij langzaam uit elkaar getrokken totdat de grond letterlijk onder je verdwijnt. Het is dus de kunst om zo snel mogelijk weer naar je veilige thuisbasis terug te keren met zoveel mogelijk gevonden voorwerpen op zak. Alleen het huis van de Cargo Commander is namelijk immuun voor de aantrekkingskracht van het wormgat. Het is een cool concept, maar de tijdsdruk maakt de containers verkennen niet meteen leuker. Het is soms zelfs een beetje frustrerend wanneer je door gebrek aan tijd niet ieder hoekje en gaatje kunt bekijken.

Journey Mode, een speelstand die je vrijspeelt wanneer je een ‘’rank’’ die hoog genoeg als Commander hebt, kent dit probleem niet. In deze speelstand word je niet opgefokt door zwarte gaten, maar heb je alle tijd om de aanvliegende containers te verkennen. Het probleem is alleen wel dat je veilige huisje bij de eerste botsing met een ruimtecontainer uit elkaar valt. Je hebt dus geen vaste veilige haven waar je je lading steeds kwijt kan. Journey Mode is daarom pas voorbij als je het loodje legt. De ‘’roguelike’’ elementen van Cargo Commander komen in deze speelstand dan ook het beste tot hun recht.

Sleur

Ongeacht de speelstand, de willekeur van de vorm, inhoud en volgorde van containers zorgt ervoor dat je er steeds weer op uit tijd trekt om op zoek te gaan naar nieuwe spullen. De ene container zit volgepropt met mutanten, de andere kent geen zwaartekracht en laat je rustig rondzweven. De verrassing is er na de eerste paar keer helaas wel vanaf want Cargo Commander heeft helaas net wat te weinig trucjes om je te laten blijven verrassen.

De willekeurigheid is niet alleen een beetje beperkt, het legt ook een boel andere problemen bloot. Zo is de besturing eigenlijk niet precies genoeg om bepaalde manoeuvres uit te voeren. Naar een platform recht boven je springen wil soms totaal niet lukken en het richten werkt niet helaas zoals je zou willen. Dat je constant tegen dezelfde vijanden vecht is ook niet bepaald inspirerend. Het spel verhoogt de moeilijkheidsgraad door dezelfde tegenstander tien keer in dezelfde ruimte te stoppen en dat voelt al snel een beetje gemakzuchtig aan.

Daar komen ook nog eens een heleboel bugs en vastlopers bij kijken. De Commander komt soms vast te zitten in de omgeving en de game wil er nog wel eens mee kappen nadat je een level hebt uitgespeeld. Het zijn momenten die ervoor zorgen dat de willekeurigheid soms best vervelend is. Als je doodgaat omdat je vast komt te zitten in een brokstuk van een geëxplodeerde container mag je een level weer helemaal opnieuw gaan spelen. Dat heeft helemaal niets met je eigen vaardigheden als Commander te maken, maar met de grillen van het spel. Een dooddoener voor een rogue-like.

Cargo Commander is gespeeld op een Mac. De game is onder andere voor 6,99 verkrijgbaar op Steam en is speelbaar op PC en Mac.

Cargo Commander heeft een bijzonder originele setting en kent daarbij ook bijzonder creatieve momenten. De sleur slaat helaas iets te snel toe bij het ruimtewerken en de vele bugs en glitches maken het werk er niet leuker op. Het uitgangspunt van een eenzame ruimtearbeider is in ieder geval goed gevonden. Cargo Commander vraagt daarom eigenlijk om een stabieler en beter uitgewerkt vervolg.
6,5
65
Score: 65