1. Epic Mickey: Power of Illusion Review - met prijsvraag!

Epic Mickey: Power of Illusion Review - met prijsvraag!

Toen ik Warren Spector (Deus Ex, Epic Mickey) twee jaar geleden in Disney Land Parijs vroeg of hij een tweede Mickey Mouse game zou willen maken, gaf de producer een kort, maar treffend antwoord: “Ik zie het wel zitten, maar het hangt af van het succes van het eerste deel.”

Kennelijk is dat succes zonder al te veel problemen bereikt, want dit najaar worden we verrast met niet één, maar twee Epic Mickey sequels. Naast de consolegame The Power of Two, die weer door Junction Point werd gemaakt, werkte ontwikkelaar Dreamrift Studios aan een unieke 3DS game die flirt met een oudere, eveneens epische Mickey titel; de Mega Drive topper Castle of Illusion Starring Mickey Mouse. Hierdoor is Epic Mickey: Power of Illusion een vervolg op zowel de originele Wii-game als van de nostalgische Mega Drive-platformer. En die combinatie is niet verkeerd, want door goed gebruik te maken van de positieve punten van iedere game is het Dreamrift gelukt om een mooie, verslavende platformer te maken die ook nog eens bruist van de nostalgie.

Achtergrond

Mickey Mouse wordt door zijn vriend Oswald naar Wasteland, de plek (uit Epic Mickey) waar alle vergeten Disney-personages wonen, geroepen omdat er iets vreselijks is gebeurd. De kwade heks Mizrabel, die recent in Wasteland is verschenen omdat iedereen haar en haar kasteel uit Castle of Illusion is vergeten, probeert zoveel mogelijk personages te ontvoeren om zo terug te kunnen keren naar de “echte” wereld. Tijd voor Mickey om met zijn magische kwast orde op zaken te stellen.

Zoals gezegd is Power of Illusion een ouderwetse platformer met een moderne twist. De Castle of Illusion bestaat nog altijd uit tal van verschillende omgevingen, maar dit keer zijn ze gebaseerd op thema’s uit de talloze Disney-films van de afgelopen jaren. Zo kom je onder andere terecht in Aladdin’s stad Agrabah en Nooitgedachtland uit Peter Pan en aan het einde van iedere wereld word je opgewacht door een bekende tekenfilmeindbaas, zoals Kapitein Haak of Hades. In elk level vind je een aantal bekende Disney-personages die je vervolgens naar een “fort” kan sturen. Hoe meer personages Mickey bevrijdt, hoe meer werelden er bij komen om te onderzoeken.

Teken er op los

Naast Mickeys normale aanvallen uit Castle of Illusion, zoals de “butt stomp”, is het ook mogelijk om gebruik te maken van het magische penseel uit Epic Mickey. Op het onderste scherm zie je een overzicht van het level met daar bepaalde voorwerpen, zoals platforms, kanonnen en vliegende tapijten, die je uit kunt wissen of juist tevoorschijn kunt toveren. In het begin zijn dit simpele opdrachtjes, maar naarmate de game vordert worden bijbehorende puzzels wat complexer. Ook is het mogelijk om “schetsen” in te zetten; dit zijn reeds verzamelde personages, zoals Dagobert Duck of Goofy, die je kunt gebruiken om je tijdelijk bij te staan in de levels.

Power of Illusion winnen?

Wil jij Epic Mickey: Power of Illusion winnen? Dat kan! Laat een reactie achter en geef aan waarom jij zou moeten winnen. Originele reacties maken uiteraard meer kans. Wij nemen eind november contact op met de winnaar.

Hoewel dit systeem een leuke extra dimensie aan het spel geeft, is er één klein puntje van kritiek. Iedere keer dat je bijvoorbeeld een platform wil verwijderen moet je het voorwerp op het onderste scherm aantikken en helemaal met je stylus uitwissen of juist overtrekken. Al met al kost dit zo’n 5 tot 10 seconden per voorwerp. In het begin is dit aardig om te doen, maar naarmate het spel vordert wordt het lichtelijk irritant; al dat geteken haalt de flow van de gameplay naar beneden.

Voordat we naar de conclusie gaan, is er nog één ding dat we moeten noemen: de presentatie van het spel. En dan hebben we het zowel over heerlijke, georchestreerde muziek, als over de mooie graphics. Met z’n prachtige, met de handgetekende omgevingen en sprites, die geheel aansluiten bij de stijl en sfeer van een Disney-film, doet Power of Illusion visueel gezien zijn beide voorgangers namelijk flink wat eer aan. Maar wacht, er is meer! Net zoals de meeste platformers uit de 16-bit periode bewegen ook de verschillende achtergrondslagen in Power of Illusion los van elkaar om de indruk van diepte te wekken, maar dankzij het 3D scherm van Nintendo’s nieuwste handheld kan deze diepte ook daadwerkelijk weergegeven worden. Resultaat is een klassieke platformer in een bijzonder, modern jasje.

Epic Mickey: Power of Illusion is een heerlijk eerbetoon aan niet één, maar twee klassieke Mickey Mouse games. De platformer is niet alleen een simpele, maar goede opvolger van de Mega Drive-topper Castle of Illusion, maar biedt ook de typische, geconcentreerde Disney-nostalgie zoals we die nog kennen uit de iets recentere Wii-game Epic Mickey. Tel daar prachtige, gedetailleerde (3D) graphics en heerlijke georchestreerde muziek bij op en je hebt één van de betere 3DS games voor de komende feestdagen.
8
80
  • Goed eerbetoon aan Castle of Illusion