1. THQ reageert op uitspraken over CPU Wii U

THQ reageert op uitspraken over CPU Wii U

Uitgever THQ heeft context gegeven aan de uitspraak van Metro-ontwikkelaar 4A Games dat de Wii U een "vreselijke trage CPU" heeft. THQ's Huw Beynon legt uit dat de hardware wellicht gewoon niet aansluit bij de engine van 4A.

"(Metro: Last Light) is heel intensief voor een CPU. Ik denk dat verschillende andere bronnen al hebben bewezen dat de CPU van de Wii U niet zo snel is als bij sommige andere consoles", aldus Beyon. "Maar veel ontwikkelaars vinden manieren om daar omheen te werken omdat de console andere interessante aspecten heeft."

Last Light zou technisch gezien wel mogelijk zijn op de Wii U, stelt Beynon verder. "We zouden Metro zelfs op een iPad kunnen laten lopen, of op bijna alles. Tussen de PC- en consoleversies moeten ook consessies worden gemaakt en we proberen altijd het beste uit elk platform te halen. Maar ik snap dat de media op dit moment de drang heeft om bepaalde Wii U-verhalen te brengen die veel views opleveren als ze op een bepaalde manier worden geschreven."

4A Games en THQ hebben ervoor gekozen Metro: Last Light niet naar de Wii U te brengen, omdat er niet genoeg mankracht voor is. "Het is zeker mogelijk en iets dat we zouden willen doen. Maar de realiteit is dat we er dan een team op moeten zetten en er nog meer tijd en moeite in moeten steken, en dat zou ervoor zorgen dat we ons niet meer goed genoeg richten op wat we nu doen, onder andere met de aangekondigde PS3-versie."

Specs Wii U

De specificaties van de Wii U zijn al meerdere malen een onderwerp van discussie geweest. In aanloop naar de lancering waren er verschillende tegenstrijdige verhalen te horen van ontwikkelaars. Het apparaat zou krachtiger of juist minder sterk dan de PS3 en Xbox 360 zijn.

De website Digital Foundry keek naar de hardware en zei het volgende: "Als we kijken naar ruwe berekeningen, bevat de CPU van de Wii U ongeveer evenveel siliconen - en dus ongeveer evenveel transistoren - als één van de in totaal drie Xbox 360-cores. Dit alleen kan niet gebruikt worden om 'kracht' mee te beoordelen, maar het is wel duidelijk dat er heel efficient mee om moet worden gegaan om ook maar in de buurt te komen van de Xbox 360' processorkracht.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wiiU is ook niet echt spectaculair . De wii was gewoon een innovatief dingetje . De wiiU voegt niks extra toe dan een tablet controler :) Ze moesten het echt anders aanpakken

  • Wat voegde die 'innovatieve Wii' dan toe anders dan een Wimote? :D



    CPU valt dus gewoon tegen. Onbegrijpelijk dat je 7 jaar na de Xbox 360 nog met een tragere CPU op de proppen komt…

  • Ja niets, maar dat was toch het selling-point. Er was vrijwel niets vergelijkbaars toen de Wii uitkwam, behalve dan de weinig populaire Airmouse controllers van Gyration.



    De tablet controller als selling point is alleen minder spectaculair. Er zijn zo veel vergelijkbare apparaten die dit doen.

  • motion contoler was zeker populair bij mensen en bij de ontwikkelaars . Vele fabrikanten wouden ook zo iets, maar pakte het anders uit. wel dezelfde content … Nintendo moest niet een fout maken zoals dit, ze moeten het 400 of zo laten make en dan met echt goed hardware zoals andere fabrikaten :) hun flikken het ook altijd..

  • Een gemiste kans is het zeker. Betekend dat de komende games op de PS4 en XBOX 720 weer niet direct om te zetten zijn naar de Wii-U. En dat is jammer natuurlijk.

  • Nintendo kan ook wel een dure CPU in stoppen maar dan gaat de prijs omhoog. En dat wilt nintendo voorkomen. SNAPPIE



    Ik vind het goed dat nintendo rekening houdt met de klanten en de crisis, want als de wii U zombie premium nou duurder was dan €400. Dan lieten de consumenten het liggen, net als dat met de 3DS gebeurde.

  • De vraag is, waarom is de WiiU nou zo duur, dat komt door een controller die veels te duur is. De PS3 en XBox zijn sneller en toch bijna 2x zo goedkoop, dat is niet Nintendo die probeert rekening te houden met de consument, dat is nintendo die hoopt met een te dure controller weer een succes te boeken als met de wii. Het draait hun niet om mee gaan met de tijd, maar alleen om de meeste consoles verkopen ( logisch, wat dat betekent alleen meer geld ), alleen ze beginnen nu gewoon teveel achter te lopen.

  • Het draait Nintendo, net als ieder ander bedrijf, om geld verdienen. Nintendo denkt dat een uber krachtige console minder geld op levert dan een minder sterke console. En die gedachte is niet heel raar: kijk naar de sales van de Wii en die van de GameCube.
    Verder zou de timing belabberd zijn. Als Nintendo nu met een console van 500 euro komt, en Microsoft komt over een jaar ook met een console van 500 euro, is die Xbox alsnog krachtiger. Gevolg: Nintendo valt alsnog buiten de boot.

  • Tja dat heb je als je met hardware van 10 jaar terug aan komt. Terecht zou ik zeggen.

  • Voilà daar heb je het… Zoals ik al zei, de Wii u loopt nu al achter.

  • In principe staat in dit bericht dat het allemaal wel mee valt, alleen dat het op een andere manier geprogrammeerd zou moeten worden. Zoals de dev zelf ook al zei: porten naar de PS3 is al moeilijk genoeg, met de Wii U zal het gewoon te veel worden.



    Conclusie is hetzelfde: Wii U mist deze (en misschien wel meer) games, maar of dat ligt aan niet sterk genoege hardware…

  • Mensen verlangen al naar nextgen graghics en dan komt nintendo nog aan.
    En ik verlangde zo veel naar zelda met lord of the rings graphics.pffff:(

  • Wat zijn nextgen graphics dan?

  • Crysis 2 op PC

  • En wat maakt dat next gen dan? ;) De hoeveelheid poly's? De grotere textures?

  • Crysis 2 is echt het slechtste voorbeeld wat je kan noemen als next-gen graphics… zwakke console game met een aantal leuke lichteffectjes, nog neit eens optimaal gebruik van DX11 (wat er later met een patch in is gegooid). Brrr…
    Dan nog eerder BF3 op de PC.



    Je zou deze engine als next-gen kunnen beoordelen http://www.youtube.com/watch?v=HdGxUy…
    Of titels als Watch Dogs en de andere bekende techdemo's.



    Verder gaat het je nog verbazen wat Nintendo uit deze specs gaat halen, denk ik.

  • Inderdaad, Crysis 2 was helemaal niet zo bijzonder.



    Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar Far Cry 3, ik vermoed dat die wel next-gen graphics gaat vertonen, maar ja: WAT IS NEXT-GEN? Wie bepaalt dat?



    Ik als trotse eigenaar van een high-end pc zit dan nu al op next-gen? Waarom is het dan geen current gen?

  • Vond Crysis 3 op Firstlook behoorlijk tegenvallen, daar kon je 'm spelen op Asus en Medion PC's.

  • Slecht dat de Wii U nu al achterloopt en nu komt het verhaal van "yisomeroeo" (of weet ik hoe die gozer heet) dat ze ook de GPU kunnen gebruiken voor CPU-taken. Tja dit is niet veel bijzonders, iets vergelijkbaars gebeurd op de andere consoles ook.



    De Wii U is gewoon niet krachtig, klaar. Is er een reden om het apparaat te kopen? Ja die is er wel, mocht je een Nintendo fanaat of jongere gamer zijn.

  • Of gewoon houden van games en games spelen ipv te lopen janken om wat specs waar je zelf de ballen verstand van hebt als het erop aan komt wat het doet in een game ;)



    Iedereen die zit te huilen om die matige hardware moet gamen op een high end PC. Zelfde voor de pubertjes die vinden dat de PSX360 zo'n 'super' graphics heeft en dat de beeldjes van een game het meest belangrijke zijn.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren