1. Molyneux's grote mond - Column

Molyneux's grote mond - Column

Curiosity – What’s in the cube? is nog geen maand oud of er is alweer een nieuw project waar Peter Molyneux en zijn nieuwe studio 22Cans over kunnen orakelen. Het nieuwste spel van zijn studio, GODUS, is een God-game in de klassieke zin van het woord. Het project is te vinden op Kickstarter en om mogelijk donateurs extra te prikkelen wordt er nog even verwezen naar klassiekers zoals Populous, Dungeon Keeper en Black & White.

Het was natuurlijk maar een kwestie van tijd voordat Molyneux zich met 22Cans aan een kickstarter waagde. De studio wil 450.000 Pond verzamelen om GODUS binnen negen maanden te ontwikkelen. Hoe meer geld je doneert, hoe meer beloningen je krijgt. Geef je 5000 Pond aan het project dan krijgt jouw naam een plek in Curiosity, krijg je de mogelijkheid om een god-kracht te ontwerpen èn je krijgt een bezoekje aan de eerstvolgende E3 cadeau.

De infopagina van het project staat zoals te verwachten vol met Molyneux-hyperbolen. ‘’GODUS is instantly accessible, easy to learn but immensely deep’’ en ‘’The dream at 22cans is to make gaming meaningful. We want to engage people in fresh new ways with accessible, delightful games and experiences. We’re calling them experiments.’’ De onderstaande afbeelding is misschien wel het toppunt.

Er is eigenlijk één groot probleem met deze kickstarter: als je een project geld geeft op Kickstarter moet je er wel vertrouwen in hebben. Laat dat nou precies zijn wat Molyneux de afgelopen jaren heeft verloren door alsmaar beloftes te doen over de revolutionaire dingen die zijn games zouden gaan doen. De beloftes die Molyneux over de eerste Fable maakte kwamen nog niet eens tot hun recht in de derde Fable-game. Met dat in het achterhoofd is het een moeilijk Kickstarter-project om enthousiast van te worden. In hoeverre wordt GODUS ook echt een waardige opvolger van al die eerder genoemde, legendarische games?

Hoe weinig vertrouwen ik, en met mij de rest van de gamende wereld, ook in Molyneux mogen hebben, ergens heb ik ook wel respect voor hem en zijn wilde, haast filosofische gedachtes over videogames. Misschien ben ik naïef, maar de beste de man heeft vaak best interessante plannen en ideeën. Ze uitwerken is alleen een ander verhaal. Niet omdat Molyneux niet omringd is door getalenteerde mensen, maar eerder omdat niet al zijn plannen mogelijk zijn.

Het moet dan ook wel een vloek en een zegen zijn om met deze man samen te werken. Je krijgt het ongetwijfeld iedere keer weer enorm benauwd wanneer Molyneux zijn mond weer opentrekt om tijdens een interview in al zijn enthousiasme een belofte te doen die met geen mogelijkheid nagekomen kan worden. Jij weet dat het niet kan, de rest van het team weet dat het niet kan, maar door de grote mond van meneer Molyneux word je er nu verantwoordelijk voor gehouden als er niets van terecht komt. Daarnaast zit je wel dicht op het enthousiasme waarmee hij al zijn - vaak teleurstellende projecten – aanprijst. Die bezieling sijpelt ongetwijfeld ook door tijdens de momenten waarop er ook echt aan games gewerkt wordt. Als je met zo’n enthousiaste man samenwerkt begin je het waarschijnlijk zelf ook te voelen of misschien wel te geloven.

Daarom blijf ik een zwak houden voor Peter (zo mag ik hem noemen,althans, dat heb ik zelf besloten). Er zijn namelijk maar weinig figuren die zo vaak hun mond opentrekken om iets gedurfds te zeggen in deze industrie. Als Molyneux denkt dat hij met zijn idee videogames kan veranderen, dan moet hij dat vooral zeggen, er zijn namelijk weinig anderen die het durven. Iedere keer dat Molyneux weer van zich laten horen luister ik dus aandachtig. Ik mag de man, ik respecteer de man… maar mijn geld krijgt hij niet.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Aan de ene kant is het gewoon een baas.. en aan de andere kant een complete retard…



    Achja, vind hem wel grappig



    (The movies was awesome trouwens :D)

  • Dungeon Keeper, Black & White en Populous vond ik zijn beste series. Maar dat is alweer een hele tijd geleden.



    The Movies was wel leuk, enorm goed concept. Jammer dat er nooit een vervolg op is gekomen.

  • Felt like a Kevin article, sees Thijs



    I'm surprised. Maar gezien al de kritiek de laatste jaren op Molyneux, verbaast het me nog dat er genoeg mensen hem zoveel aandacht geven :P

  • Het is idd een typisch kevin-artikel ;)

  • Alweer zo hip met een Engelse oneliner. De man teert enorm op z'n series van vroeger. Dungeon Keeper en Black & White waren echt goed. Helaas kan 'ie z'n mond niet houden en belooft 'ie van alles.

  • Als het one-liner is, dan moet je een witvlakje naar beneden kijken. Graag gedaan trouwens. :)

  • Deze man praat niet over passie of interessante ideeën, het is gewoon een briljante marketing die enorm veel success heeft gehad. De reden waarom mensen denken dat hij zo veel passie heeft is puur vanwege zijn charme. Ach die malle Molyneux toch, heeft hij weer teveel beloofd.



    Het is al lang niet schattig meer, het is gewoon oplichting. Meneer beloofd dat dit en dat in het spel zal zitten en levert dat soort functies gewoon niet. Het is te vaak gebeurd om het als "enthousiasme" weg te zetten.



    Deze kickstarter is ook belachelijk. Meneer Molyneux heeft over de jaren heen namelijk een behoorlijk fortuin verdiend, hij kan de 450.000 pond makkelijk zelf investeren. Maar ja, Molyneux heeft niet zo heel veel vertrouwen in z'n eigen producten, dus riskeert hij liever het geld van mensen die hem steunen via kickstarter.

  • Dat is precies waar ik ook aan dacht! Met de genoemde games en de Fable trilogie op je cv moet je toch wel een behoorlijk kapitaal hebben om zelf die 450.000 te investeren?

  • "Hoe weinig vertrouwen ik, en met mij de rest van de gamende wereld, ook in Molyneux mogen hebben"



    Praat even lekker voor jezelf; ik schurft altijd op personen die even dit soort dingen voor mij gaan bepalen.

  • ga huilen

  • Ik heb ontzettend veel respect voor deze man. Zijn games zijn altijd uniek en innoverend (Fable 3 uitgezonderd dan…)



    Hij kan makkelijk aan een goede baan komen bij een willekeurige grote developer, maar hij kiest ervoor om Indiegames te maken.



    En die hyperbolen die hij vaak gebruikt is ook maar een marketing truc, en het werkt als een tiet. Anders hadden de meeste mensen waarschijnlijk niet eens van hem gehoord.

  • Ik mag die beste man wel, inderdaad niet al zijn plannen worden werkelijkheid maar die openheid en toch ook soms onmogelijke opgave die hij iedereen oplegd (inclusief zichzelf) heeft wel wat vind ik.

  • Ik zeg het zo vaak en ik zeg het nogmaals: Molyneux is een zwetser die jaaaaaaaaaaaren geleden iets leuks heeft gedaan en nu alleen nog maar teleurstelling op teleurstelling stapelt. Alles wat hij de laatste 10 jaar heeft gedaan is hooguit middelmatig te noemen.

  • helemaal gelijk heeft Thijs!

  • http://www.rockpapershotgun.com/2012/…



    In dit interview moet Molyneux zelfs huilen, wenst dat hij geen beloftes had gemaakt en hij zegt zelfs dat hij denkt niet lang meer te leven… Alhoewel ik die man een pannekoek vind, heb ik wel met hem te doen na het lezen van dit interview. Zoals in de column al gezegd wordt, lijkt zijn eigen passie en enthousiasme zijn ondergang te zijn/worden.

  • achteraf is het voor hem wel mooi praten maar het blijft een feit dat hij gewoon tegen ons staat te liegen, en dat keer op keer!

  • Tja ik zie de prestaties van de man de laatste jaren als een mislukking dus laat ik me eens positief uitdrukken….. hij heeft games gemaakt die leuk waren. Kom dan verras ons dan en maak eens iets behoorlijks… ipv met vage termen gooien.

  • toevallig dat dit online staat wanneer er een interview is verschenen waarin Molyneux het oa over heeft dat ie te veel belooft heeft in het verleden, het snapt als zijn kickstarter niet gehaald wordt, en verwacht dat ie nie meer zo lang te leven heeft.

  • Ik krijg echt het gevoel alsof ik op me werk zit..
    Daar hebben we een programmeer afdeling die maar wat software zit te maken voor de werkmens (zoals ik) zonder te luisteren en/of iets te vragen hoe de werkens het graag wil zien of hoe er uberhaupt hoe wij er mee werken..
    idd erg retarded..

  • Ik ben benieuwd hoeveel -en of er überhaupt- mensen zijn die hier geld aan gaan doneren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren