1. Remember Me-ontwikkelaar gaat vol voor vrouwelijk hoofdpersonage

Remember Me-ontwikkelaar gaat vol voor vrouwelijk hoofdpersonage

Dontnod, de ontwikkelaar van Remember Me is een beetje klaar met de standaard blanke kale man als hoofdpersonage in een game en kiest daardoor bewust voor een getinte vrouw als hoofdpersonage.

De standaard constante keuze voor de kale blanke man leidt volgens Jean-Maxime Moris van Dontnod tot een situatie waarin "heel erg racistisch en vrouwhatend" gedacht wordt binnen de game-industrie.

Zijn uitspraken komen na een onderzoek waaruit bleek dat games met een vrouw in de hoofdrol gemiddeld gezien de helft minder marketingbudget krijgen dan titels met een mannelijk hoofdpersonage. Dit leidt volgens Moris tot een vicieuze cirkel waarin deze spellen inderdaad minder presteren en daarom ook steeds minder gemaakt worden.

Vrouwelijke ontwikkelaars

Toevallig werd er gisterenavond ook gediscussieerd over de rol van vrouwen binnen ontwikkelstudio's. Via Twitter maakten verschillende vrouwen hun ongeloof kenbaar over de manier waarop sommige van hen behandeld worden. Dit deden zij via de hashtag #1reasonwhy , waarbij steeds een reden werd aangedragen waarom er niet meer vrouwen in de game-industrie werken.

Mooie opmerkingen daarbij zijn:

- Being mistaken for male co-founder's assistant ...three times? four?

- Because of the misogynistic harassment campaigns directed at women such as Jade Raymond, Jennifer Hepler, & Anita Sarkeesian

- Because I have to keep spending my time on conversations like this instead of making more damn games



Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heeft ze nou blauwe ogen??

  • ze mogen wat mij betreft ook wel eens een lelijke hoofdpersonage nemen. mindervaliden verdienen ook een kans

  • "heel erg racistisch en vrouwhatend"



    Zucht. Als het een Nederlander was die dit zei, dan zou hij de Telegraaf lezen, en reageren op artikelen bij nujij.

  • Eerder de cultuur binnen de IT die hier de schuldige van is (En dus ook in de cultuur bij menig gameboer).

  • tja als ze die stap willen maken verwacht ik toch wel echt een zwarte vrouw, en geen licht getinte.

  • Waarom niet meteen een kale blanke homo man verkleed als donkere vrouw in een rolstoel die als special move voedselpakketten uitdeeld bij de voedselbank. Dat zou nog eens een sociaal wenselijk personage zijn.

  • En dan geven ze haar toch nog hakken, hoe onpraktisch dat ook is :P

  • 'Racistisch en vrouwenhatend' is nog zacht uitgedrukt. Blij dat in ieder geval het probleem wordt erkend.

  • ''De standaard constante keuze voor de kale blanke man leidt volgens Jean-Maxime Moris van Dontnod tot een situatie waarin "heel erg racistisch en vrouwhatend" gedacht wordt binnen de game-industrie.''



    Wat een ongelofelijk stelletje jankerts zeg, dat je een getinte vrouw als hoofdpersonage wil gebruiken: prima. Maar aan dit soort jankargumenten kan ik me toch zo kapot ergeren. Het gaat echt nergens over.

  • Hoezo "het gaat echt nergens over". Heb je uberhoubt wel eens over dit onderwerp na gedacht? Er wordt wel degelijk racistisch en vrouwhatend binnen de games industrie gedacht. Veruit de meeste moderne games hebben inderdaad een blanke man, liefst ongeschoren, als hoofd personage en vrouwen en mensen van andere etniciteit dienen maar als bijzaak.



    Je moet wel heel naïef zijn om te stellen dat dit nergens over gaat

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren