1. Square Enix: 'Japanse game-industrie maakt comeback'

Square Enix: 'Japanse game-industrie maakt comeback'

Square Enix' technical director Yoshihisa Hashimoto denkt dat de Japanse game-industrie aan het terugvechten is tegen de toenemende populariteit van westerse games. Hij ziet de ontwikkeling van engines als de Luminous Engine en de Fox Engine als bewijs hiervoor.

"Ik denk dat Japan interessante games kan maken, maar als we kijken naar invloed, dan worden we op dit moment zonder twijfel verslagen door westerse games", aldus Hashimoto in een interview met 4Gamer, vertaald door Edge. "Recentelijk voelt het alsof de Japanse game-industrie niet verloren heeft en langzaam maar zeker terugvecht. Als we niet willen verliezen, moeten we experts worden... maar ik ben gemotiveerd."

Hij ziet de ontwikkeling van game-engines in Japan als een manier om terug te vechten. Over Kojima Productions' Fox Engine, die gebruikt wordt voor Metal Gear Solid: Ground Zeroes, zegt hij het volgende: "Eerlijk gezegd vond ik het ongelooflijk. Maar tegelijkertijd dacht ik: van deze engine gaat Square Enix niet verliezen! Het was behoorlijk motiverend."

Square Enix werkt zelf aan de Luminous Engine. Vooralsnog is de engine alleen getoond via de techdemo Agni's Philosophy. Volgens Hashimoto werkt Square Enix al aan een game die op de engine draait. "Maar de engine is nog niet helemaal af, dus we werken nog niet full-time aan de game. We bereiden ons nu voor."

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • werd tijd, actie!

  • Volgens mij is de engine die wordt gebruikt niet de reden dat het slecht gaat met de Japanse gameindustrie. Maar juist het gebrek aan creativiteit in het gebruik van de engines die ze hebben.

  • My thoughts exactly.

  • toch wel, veel jrpg's open op de unreal engine vooral de eerste 5jr van deze generatie. En juist hiermee weten ze zich geen raad.

  • Eigenlijk een mooie ontwikkeling, westen vs oosten. Proberen ze (in theorie) elkaar te overtroeven, laat maar zien wat jullie kunnen :D

  • beetje concurrentie heeft nooit iemand windeieren gelegd.

  • Dus een beetje concurrentie is slecht voor de zaken?

  • Laten we hopen

  • Laten we hopen of FF XV

  • Ik hoop het, ik mis de culturele diversiteit in deze generatie.

  • Ik denk niet dat het afhangt van welke engine er wordt gebruikt maar meer te maken heeft met de weinige innovatie en tergend langzaam werktempo.



    Japanse developers doen tegenwoordig nooit meer wat nieuws, ze wijken niet af van gebaande paden en de meeste games staan gewoon stil in hun vooruitgang.



    Tel daarbij nog op dat ze echt veel te lang doen over een game en een shitload aan crap produceren en daar heb je je antwoord waarom het slecht gaat met de japanse industrie.



    Demon's Souls is volgens mij het innovatiefste wat we deze generatie uit Japan hebben gezien.

  • Optimistisch, prima!

  • Een nieuwe engine betekent niet dat je weer een comeback gaat maken. Uiteindelijk gaat het om de games, en het grote punt is dat die aan moeten slaan bij het publiek. De markt is zo vervuild door mainstream shooters dat ik er weinig vertrouwen in heb, hoe zonde het ook is. Japanse games moeten veel, veel meer aandacht krijgen.

  • Waar dan?

  • Ik hoop het ook meer concurrentie van een kant is uiteindelijk beter voor beiden ;)

  • Op een paar games na zit er niet veel bijzonders tussen hoor, dan mogen ze wel meer hun best doen voor een comeback..

  • Het oosten blijft achter lopen. Dat Kojima en Square met iets nieuws komen is niet verwonderlijk, nu moet de rest nog mee.

  • Mooi ben de westerse games meer dan zat

  • Japanse game-industrie? Oh dat bestaat dus ook nog.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren