1. Sleeping Dogs: Nightmare in North Point Review

Sleeping Dogs: Nightmare in North Point Review

Als we Sleeping Dogs vergelijken met Grand Theft Auto, dan moeten we Sleeping Dogs: Nightmare in North Point wel vergelijken met een andere Rockstargame - Red Dead Redemption: Undead Nightmare. Beide downloadbare uitbreidingen werden uitgebracht met Halloween, beide toveren het landschap van de game om tot een landschap van dood en verderf. En niet te vergeten: in beide staat vechten tegen bovennatuurlijke wezens centraal.

Wei Shei vecht echter niet zoals collega John Marston tegen zombies. Noch vecht hij zoals Cole MacGrath uit Infamous: Festival of Blood tegen klassieke vampieren. Nee, onze krachtpatser uit Hong Kong neemt het op tegen Jiang Shi. Deze geesten uit de Chinese folklore zijn uit het hiernamaals opgestaan en staan onder de leiding van Smiley Cat, voormalig bendelid en gruwelijk vermoord door de bende waar Wei Shei deel van uitmaakte. Jiang Shi zijn ondanks hun geest-zijn ietwat vampierachtig en proberen je dus letterlijk uit te zuigen. Schudden met de linkerpook om ze van je af te krijgen is eerder regel dan uitzondering.

Je ziet dat ontwikkelaars duidelijk hun best hebben gedaan om de sfeer en feiten van de lore rondom Jiang Shi goed en oprecht over te brengen. Dit probeert men te combineren met een B-filmstijltje, en daar gaat het mis. De setting an sich is zeker niet slecht uitgewerkt, maar door wisselende oneliners en gebeurtenissen wordt het verhaal nooit echt serieus of echt (B-film)grappig. Zonde, want verhaal en cinematische hoogstandjes waren voor velen juist de reden dat zij van Sleeping Dogs genoten. Wat ook meespeelt in het wat oppervlakkige, afgeraffelde verhaal is de lengte van de DLC. In anderhalf tot twee uur – afhankelijk van je speelstijl en vaardigheden – ben je er wel doorheen en dat is in het geval van deze open wereldgame te weinig om iets indrukwekkends neer te zetten.

Wat dan overblijft is dus een kleine twee uur gameplay, waar je van hot naar her reist om bezeten bendeleden van de 18K en Jiang Shi neer te slaan. Naast enkele nieuwe wapens zoals een zwaard uit de mythe van Jiang Shi, heb je de beschikking over een Face-meter waarbij speciale krachten vrijkomen bij Wei Shen. Na het drinken van speciale thee – iedereen die goed bevriend is met Chinezen ziet hier de humor wel van in – heeft Wei Shen namelijk zelf magische krachten verkregen die zijn stoten en trappen stukken sterker maken dan normaal.

Met de gevechten in Sleeping Dogs zit het zeker goed en dat blijkt ook uit deze uitbreiding. Het Batman-achtige vechtsysteem, waarbij counteren van groot belang is, werkt vlotjes en is uitgebreid met enkele nieuwe bewegingen. De climax in de vorm van een echt episch eindbaasgevecht of een cinematische ervaring gemixt met dit vechtsysteem blijft echter uit. Sleeping Dogs: Nightmare in North Point is voor degenen die geen genoeg kunnen krijgen van Wei Shens vechtkunsten een perfect excuus om zich weer door Hong Kong te vechten. Door het nog altijd sterke vechtsysteem is het ook zeer zeker niet alleen kommer en kwel. Meer dan twee uur tuig in elkaar slaan, in een nieuw jasje, heeft de DLC alleen niet om het lijf.

Sleeping Dogs: Nightmare in North Point concentreert zich op het type gameplay dat de originele game zo populair maakte: de combatde gevechten. Hoewel de uitbreiding buiten dat maar weinig bijzonderheden kent, is twee uur lang vechten met Wei Shen geen nachtmerrie; hooguit een wat nare droom.
5
50
Score: 50
  • Iedereen rotschoppen blijft leuk
  • Het idee van het achtergrondverhaal is leuk…
  • Aan de korte kant
  • … Maar wel erg gemakzuchtig uitgewerkt

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.