1. Tomb Raider - hands-on

Tomb Raider - hands-on

“Courage is being scared to death… and saddling up anyway.” Deze zin vangt de essentie van het avontuur dat Lara Croft meemaakt in de reboot van Tomb Raider. In dit verhaal zien we hoe een fragiele jonge vrouw langzaam transformeert in de heldhaftige avonturierster die we allemaal kennen. Een uitgebreide speelsessie, waarin we het begin van de game speelden, liet ons achter met klamme handjes en een verhoogde hartslag.

Mensen die Tomb Raider een beetje gevolgd hebben kennen waarschijnlijk de prachtige CGI-trailer nog wel. Hierin zien we hoe de ‘Endurance’ schipbreuk lijdt in de beruchte (en echt bestaande) Dragon’s Triangle. Lara Croft maakt deel uit van een groep ontdekkingsreizigers die op zoek is naar het verloren koninkrijk van de Yamatai. In de trailer zien we hoe ze de verdrinkingsdood ternauwernood overleeft en op een onbekend eiland strandt. Deze prachtige scène vormt meteen de intro van het spel.

Eenmaal bij bewustzijn probeert Lara contact te maken met haar vrienden, maar voordat ze daar de kans toe krijgt wordt ze van achter aangevallen. Enkele minuten later wordt ze wakker in een donkere tombe. Ze hangt vastgebonden en ondersteboven aan het plafond, en vanaf dit punt nemen we de controle over Lara. In deze eerste paar minuten klimmen, springen en vechten we ons een weg naar buiten. De toon voor de rest van de game wordt meteen gezet: Lara is allesbehalve een stoere actieheldin. Ze is smerig, gewond, bang en ze moet alles op alles zetten om te ontsnappen uit de op instorten staande grot.

De manier waarop dit alles in beeld gebracht wordt zorgt er voor dat Lara meer wordt dan slechts een geanimeerde bundel polygonen; je gaat ècht met haar meeleven. De game weet te overtuigen, van de subtiele details in de animaties (nadat ze een wond in haar zij oploopt houdt ze voortdurend haar hand op de wond) tot het geweldige acteerwerk van Camilla Luddington, die gestalte geeft aan de jonge Croft. Lara gaat zichtbaar door een hel en dat gevoel komt goed over. Bovendien ben je nooit langer dan vijf minuten hetzelfde aan het doen. De game houdt je voortdurend op het puntje van je stoel door goed af te wisselen tussen spannende quick- time events, actiescènes, een stukje platformen en de nodige omgevingspuzzels.

Die puzzels zijn ditmaal geen kwestie van ‘haal een hendeltje over hier, verschuif een blokje daar’. Puzzels los je op door slim gebruik te maken van de elementen, zoals vuur en water. Ook de physics-engine speelt een belangrijke rol, waardoor je geregeld in de weer bent met bungelende gewichten, stromend water en mijnkarretjes. Om de speler een handje te helpen kun je met een druk op de knop Lara’s instinct aanwakkeren. Dit zorgt ervoor dat bruikbare voorwerpen in de omgeving oplichten. Deze functie maakt de puzzels op het eerste gezicht wat aan de makkelijke kant, al moet je er dan nog wel achter zien te komen hoe je die oplichtende voorwerpen precies gaat combineren.

Eenmaal uit de grot ontsnapt maakt Lara radiocontact met Roth, één van haar collega’s en overduidelijk een vaderfiguur voor de jonge meid. Ze maakt een kampvuurtje om de nacht bij door te brengen en vanaf dit punt wordt het opzetten van een tijdelijke basis geïntroduceerd. Het eiland waar Tomb Raider zich afspeelt is opgedeeld in allerlei verschillende gebieden en die bevatten allemaal meerdere van deze tijdelijke kampeerspots. Hier doet tevens een RPG-element zijn intrede, want met vergaarde skill points kun je Lara’s vaardigheden hier upgraden. Denk bijvoorbeeld aan een skill die ervoor zorgt dat Lara meer loot ontvangt bij het openen van kistjes.

Survival…?

Om te overleven moet Lara voor haar eigen eten zorgen door op dieren te jagen. Althans, zo doet de game vermoeden. Echt nodig is het namelijk niet. Al vrij vroeg in de game zien we (een erg aangedane) Lara haar eerste hert open snijden om aan voedsel te komen. Naast het feit dat je ervaringspunten verdient met het doden van dieren, is er verder geen honger- of energiemeter die je op peil moet houden. Game Director Daniël Bisson wist ons te vertellen dat dit eerst wel het geval was, maar dat men dit element eruit heeft gehaald omdat ze niet wilden dat spelers het gingen zien als een ‘moetje’ en omdat dit het tempo uit de game zou halen. Persoonlijk vinden we het echter jammer dat het jagen nu geen echte waarde meer heeft.

Waar het eerste uur een ware emotionele achtbaanrit is voor de uitgeputte Lara, daar vertoonde het tweede gedeelte van de demo al de eerste tekenen van Lara’s weg naar volwassenheid. Een belangrijk punt op die weg is de eerste moord die ze pleegt. Het vermoorden van een persoon, iets dat zo vanzelfsprekend is in het medium videogames, wordt in een dramatische scèene op een zeer krachtige en realistische manier neergezet. Ook de emotionele gevolgen voor Lara, die overduidelijk erg aangeslagen is na haar eerste moord, bezorgden ons kippenvel. Dat ze vervolgens de ene na de andere bad guy een pijl in het hoofd schiet zonder daar al te veel over te klagen is overigens wat minder subtiel.

Toch kunnen we haar dat vergeven, en dat komt deels omdat de gevechten zo retespannend zijn. Men heeft voor het eerst afscheid genomen van het karakteristieke auto aim-systeem uit de vorige delen. Tomb Raider speelt nu als een ‘normale’ third- person shooter waarbij Lara automatisch dekking zoekt als ze zich bij muurtjes in de buurt bevindt. Daarnaast verdient de AI een vermelding. Rustig in cover zitten en headshotjes maken zit er niet in, aangezien de vijand dekking zoekt, je probeert te flanken en je belaagt met onder andere molotov cocktails. Eén bepaald gedeelte was zelfs zo pittig dat we een flink aantal keren het loodje legden. Game Director Daniël Bisson stelt dan ook dat dit de moeilijkste Tomb Raider tot nu toe wordt. Vooraf je omgeving bestuderen en dan een strategie bedenken is dus aan te raden. Bovendien kan Lara ook stealthy te werk gaan, door vijanden van achteren te besluipen of ze zelfs helemaal met rust te laten.

Wapens, items en salvage

Verspreid door de gebieden vind je kistjes en kratten waar Lara salvage uit haalt. Deze ‘materialen’ vormen de eenheid waar je Lara’s wapens en gebruiksvoorwerpen mee upgradet. Zo kun je haar boog verstevigen zodat je meer schade doet of je kunt een groter magazijn voor je pistool ontgrendelen. Naast een pijl en boog en pistool hadden we in de demo onder andere de beschikking over een machinegeweer en een kleine pikhouweel waarmee Lara bepaalde rotswanden kan beklimmen.

Tegen de tijd dat de demo bijna is afgelopen hebben we geheime tombes onderzocht, zijn we een aantal geheimzinnige figuren tegengekomen, hebben we een bloedstollende aanvaring gehad met een roedel bloeddorstige wolven en verkenden we een oude bunker uit de Tweede Wereldoorlog. In het laatste gedeelte van de demo probeert Lara radiocontact te leggen met de buitenwereld. Hiervoor moet ze een tientallen meters hoge zendmast beklimmen. De lange weg naar boven, met op de achtergrond de opkomende zon aan de horizon, lijkt haast symbool te staan voor de lijdensweg die Lara moet bewandelen en is nu al één van onze favoriete scènes uit de game. Overdonderd nemen we afscheid van Lara en hopen we dat ze – hoe gek het ook klinkt – nog een flinke lijdensweg te gaan heeft in de volledige versie van de game.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rob

Reacties

  • Ik mis toch een beetje de oude tomb raider sfeer.

  • Inderdaad, zo zonde. Vooral die quick time events vind ik eigenlijk ongelofelijk kut.

  • Eerlijk gezegd denk ik dat een Tomb Raider zoals de oude tegenwoordig minder zal slagen.

  • Die quick time events zijn op een hele 'natuurlijke' wijze geïmplementeerd en storen totaal niet. Gelukkig maar want ook ik ben geen voorstander van ontwikkelaars die de makkelijke uitweg kiezen door qte's te gebruiken.



    In dit geval werkt het echter niet storend omdat de aanwijzingen op de omgeving geprojecteerd worden ipv een grote oplichtende knop midden in je beeld.

  • Ahh nog veel te lang wachten!!

  • Ik hoop dat hier het survival en improvisatie element wat beter is uitgevoerd dan bij Farcry 3. Hoewel het een leuke game is, heeft het wel een paar ontzettende 'lame' momenten. Zou veel leuker en in mijn optiek belonender zijn als je echt moeite moet doen om je geweren/wapens zelf te maken en te scavengen. Binnen een half uur had ik al een arsenaal met de bruutste wapens, waarvan ze zelfs allemaal tegelijk kon dragen… yeh right.
    Maar ja, ik hoop dat tombraider wat realistischer en minder 'arcade' is zodat je je weer eens lekker kan opsluiten om een echt 'spel' te spelen waar je weken mee bezig bent.
    ( zal wel niet.Er is serieus geen enkel spel uitgekomen in minstens 2 jaar die je niet in een week had uitgespeeld.. ugh. MIsschien moet ik maar gewoon weer baldurs gate gaan spelen lol. )

  • Bij Far Cry 3 ligt ook meer de nadruk op Free Roaming en actie en niet zozeer (als bij TR) op exploring en puzzle.



    Ik vermaak me prima met FC3, maar idd een arsenaal aan wapens krijg je bijna vanzelf ;-)

  • Wel Relics zoeken krijg je meer wapens ;)

  • @SB99
    skyrim misschien?

  • Gewoon minder gamen, dan doe je er wel langer dan een week over ;)
    Ligt natuurlijk ook wel aan de spellen die je speelt, meeste shooters hebben geen lange singleplayer. Speel echter Kingdoms of Amalur of Skyrim, en je bent wel een lange tijd zoet.

  • Skyrim al grijs gespeeld en met mods is het nog beter! Maar ja minder spelen helpt, haha

  • Ik heb er weer zin in.

  • Klinkt veelbelovend allemaal. Het mag wel snel Maart worden van mij.

  • Klinkt goed allemaal, en wat CAPO zegt laat het maar snel maart worden :)

  • Ben nooit echt een TR speler geweest maar dit klinkt toch wel interessant!

  • Ik wil ook wel met mijn ''hands on'' Tomb Raider :)

  • Op Lara bedoel je :P

  • Je was me voor! Nou ja, zo ontzettend origineel is het natuurlijk ook niet ;)

  • fuck dit wilde ik ook posten. dit kan natuurlijk maar één ding betekenen: we zijn alle drie comedy geniuses

  • Hahaha sorry guys…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren