1. BioShock: Infinite Preview (Exclusief)

BioShock: Infinite Preview (Exclusief)

BioShock Infinite is een perfect voorbeeld van hoe een vervolg op een game er uit moet zien. Dat heeft een exclusieve speelsessie in Los Angeles wel aangetoond. Het is een game die aan de ene kant aanvoelt als een BioShock-titel, maar aan de andere kant ook weer dingen doet die de speler uit de BioShock-comfortzone haalt. De speelsessie van bijna drie uur is van begin tot het einde boeiend geweest en toont aan dat dit echt één van de belangrijkste games voor 2013 is.

Memorabel begin

Eén van de meest memorabele momenten uit BioShock, het uitstekende begin, wordt in BioShock Infinite met een dikke knipoog herhaald. In BioShock Infinite kruipen we in de huid van Booker deWitt. Deze voormalige Pinkerton-agent wordt aan het begin van de game naar een vuurtoren toe geroeid. Hij lijkt schulden te hebben, die hij enkel kan afbetalen door een meisje genaamd Elizabeth te zoeken. Dat is alles wat je weet en op het moment dat je bij de vuurtoren wordt afgezet, word je ook gelijk aan je lot over gelaten. Zoek het zelf maar uit. Je klimt naar de top van de vuurtoren en daar vind je een stoel waar je in gaat zitten. De stoel verandert voor je het door hebt in een raket en die vervoert je op prachtige wijze de ruimte in. Met de hartslag in zijn keel wordt Booker door de donkere wolken gelanceerd, om er uiteindelijk bovenuit te komen waarna hij oog in oog komt te staan met de luchtstad Columbia. Het geheel gaat gepaard met een opzwellende muziek, die precies hetzelfde gevoel gaf als bij de eerste kennismaking met de stad Rapture uit BioShock. Een fantastisch kippenvelmoment!

Toch blijkt al snel dat de wereld van Columbia en die van Rapture verschillen als dag en nacht. Waar Rapture een dode stad was, daar leeft Columbia. In Columbia - gesticht door de zelfbenoemde profeet Father Comstock - proberen de bewoners een vroom leven te leiden, waarbij hun liefde voor Comstock onvoorwaardelijk is. Grote billboards op gebouwen en een parade ter ere van de stichter laten dat bij aankomst in Columbia gelijk zien. Het beeld van de onvoorwaardelijke liefde wordt nog eens versterkt door de gesprekken die de plaatselijke bevolking met elkaar voert, wat tevens een extra goed voorbeeld is van de levendigheid van de stad.

Als Booker kun je aan het begin van de game lekker rondwandelen en genieten van al het moois dat Columbia te bieden heeft. Tijdens de verkenningstocht kom je op plekken waar je kunt scavengen. Op die manier kun je al wat dollars verzamelen die je later in de game goed kan gebruiken. Of je gunt jezelf een moment om stil te staan en te genieten van de prachtige wereld. Het kleurgebruik in BioShock Infinite verdient daarbij speciale aandacht. Zelden is er een First Person Shooter geweest die er zo vrolijk uitzag. Je krijgt in Columbia prachtige tuinen voorgeschoteld, wordt zo nu en dan verblind door de felle zon en alles straalt vrolijkheid uit. Het zorgt voor een ongekend sfeertje dat, nog meer dan in BioShock, uitnodigt om de stad te verkennen.

Gear en Potions

Naast de Vigors en wapens kent BioShock Infinite nog twee andere belangrijke voorwerpen. De Gears zijn de passieve vaardigheden. Je kunt in totaal vier Gears door Booker laten uitrusten en deze geven je bijvoorbeeld health-bonussen wanneer je een vijand met een klap afmaakt. Of ze zorgen ervoor dat je stabieler bent wanneer je aan een rails hangt en door de wereld zweeft. De Potions die je in BioShock Infinite vindt, vergroten jouw schild- (dat zich weer aanvult als je niet geraakt wordt), health- of Salt-meter. Je mag zelf kiezen aan welke balk je de Potion besteedt.

Toch is BioShock Infinite uiteindelijk een rasechte First Person Shooter. Misschien nog wel meer dan zijn spirituele voorloper. Na een kennismaking met de stad van ongeveer twintig minuten breekt de hel dan ook los. Booker wordt door een tatoeage op zijn hand aangewezen als de zogenaamde False Sheppard, de verpersoonlijking van de duivel, waarop de lokale politie hem gelijkaanvalt. Als je de agenten vergelijkt met de standaard splicers, dan valt gelijk op dat ze een stuk wendbaarder zijn en dat je met jouw verworven pistool echt goed moet mikken om ze te raken. Bovendien zijn er gelijk aan het begin al scènes waarbij je met zo’n zeven vijanden tegelijkertijd moet afrekenen en de kogels door de lucht vliegen. Gelukkig hoef je niet erg zuinig te zijn met je kogels. Elke vijand die je afknalt laat zijn wapen achter, waardoor je in de praktijk altijd genoeg kogels bij je hebt en minder hoeft na te denken over hoe je vijanden afschiet. Het is een deel van de charme van BioShock die op die manier verloren gaat, maar het zorgt er wel voor dat het tempo van de game flink wordt verbeterd.

Een andere opvallende keuze is dat je niet langer meer alle verschillende wapens bij je kan dragen. Net als bij de meeste shooters heb je de mogelijkheid om maximaal twee wapens tegelijkertijd bij je te dragen. Ook hier heb ik dubbele gevoelens bij: het zet een streep door het tactisch nadenken en het slim omgaan met je munitie, maar het laat ook de vele minuten die je in menu’s doorbrengt achterwege.

Duidelijk minder enthousiast ben ik op dit moment over de Vigors, de vervangers van de Plasmids. Misschien komt het doordat ik slechts het begin van de game heb gespeeld, maar de speciale krachten die ik heb gezien zijn niet zo heel spannend. Je begint met Persuade (vijanden worden verliefd op jou en gaan voor jou vechten), een vuurbal om vijanden mee in de fik te zetten en raven die de vijanden doodpikken. Pas bij de laatste Vigor kreeg ik een echt BioShock-gevoel. Met die laatste is het namelijk mogelijk vijanden de lucht in te werpen en ze van daaruit af te knallen. Maar kettingreacties waarbij je vijanden in de fik zet, zij vervolgens naar een plas water rennen om het vuur te doven en jij ze met je elektrische aanval elektrocuteert, ben ik helaas niet tegen gekomen.

Daar tegenover staat dan wel weer dat het gebruik van Vigors specialer is geworden. BioShock Infinite is afgestapt van de gedachte dat je de levensbalk en magiebalk (in het geval van Infinite gaat het om een zogenaamde Salt-balk) kunt aanvullen met health- en magiepakketjes die je onderweg vindt of koopt. Je hebt gewoon twee balken en als die op zijn, dan moet je echt in de omgeving op zoek gaan naar voorwerpen die de balken aanvult. De Salt-balk is aan het begin van de game na het schieten van zo’n vier vuurballen al op, waardoor je de Vigor-krachten echt met mate kan gebruiken. In dat opzicht voelt het juist weer wel heel erg BioShock-achtig aan.

Wat ook erg vertrouwd aanvoelt, is de manier waarop het verhaal wordt verteld. Zo zijn er in de game weer veel audiodagboeken te vinden van verschillende personages, waarbij je telkens weer nieuwe dingen over de wereld en zijn inwoners komt te weten. Zo blijkt al snel dat bepaalde personages een dubbele agenda hebben. En het lekkere van BioShock Infinite is dat je dat kunt beluisteren terwijl je gewoon verder speelt.

Maar de belangrijkste reden om echt enthousiast te worden over BioShock Infinite is de manier waarop de personages Booker en Elizabeth tot leven komen. Booker is echt een personage dat weet te boeien. Hij is aan de ene kant enorm aardig tegen Elizabeth, die je later in de game uit haar gouden kooi bevrijdt, maar heeft tegelijkertijd wel het plan om haar te ontvoeren, om zo uit zijn schulden te komen.

Toch is Elizabeth de echte ster van de game. Vanaf het moment dat je haar tegenkomt en bevrijdt, is er gelijk een fantastische band tussen haar en de speler. Dat komt voor een groot gedeelte door het fantastische acteerwerk van Courtnee Draper, die de stem van Elizabeth heeft ingesproken. Maar eigenlijk doe je haar daar niet genoeg eer mee. Courtnee is Elizabeth en de emotie in het gezicht van het personage komt perfect over met de manier waarop haar stem klinkt. Binnen een paar seconden heb je daardoor een klik met Elizabeth en wil je gelijk voor haar door het vuur gaan. Een gevoel dat alleen maar wordt vergroot naarmate het avontuur vordert.

Elizabeth staat bovendien haar mannetje. Tijdens het avontuur doet ze er alles aan om jou te helpen. In ruimtes waar je door heen loopt vindt zij geld, dat zij naar Booker toegooit en wanneer je tijdens gevechten door je kogels of Salt heen bent, dan gooit zij bruibare voorwerpen (mits aanwezig in de ruimte waar je je bevindt), zodat jij als winnaar uit de strijd komt.

Aan het einde van de gameplaydemo bleek dat Elizabeth nog op een andere manier handig is. Zij kan op bepaalde plaatsen een soort dimensionale scheur in de wereld maken en daaruit een voorwerp toveren. In het laatste gevecht is het mogelijk om Elizabeth via die scheur een groot object op het slagveld te laten toveren, waarachter jij cover kan zoeken. Of je laat haar aan het plafond een aantal grijphaken tevoorschijn halen, waar jij naar toe kan springen, om vervolgens vanuit de lucht met dodelijke precisie op een vijand te springen. Het is een stuk gameplay die de speler opties geeft en waarvan ik enorm benieuwd ben hoe dit zich later in de game verder gaat ontwikkelen.

BioShock Infinite is een game die indruk heeft gemaakt. Het is een game die aan de ene kant vertrouwd aanvoelt met bijvoorbeeld de introductie en het gebruik van de voicerecorders om het verhaal uit te diepen, maar aan de andere kant ook totaal nieuwe paden bewandelt. Ik ben enorm enthousiast over de levendige wereld, het fantastische kleurgebruik, de interactie tussen Booker en Elizabeth en het tempo van de game. Natuurlijk zijn er op dit moment ook wat punten waar ik een beetje over twijfel, maar het zou heel goed kunnen dat de Vigors later in de game hun echte waarde laten zien. En zelfs als dat niet zo is, dan biedt BioShock Infinite alsnog genoeg boeiende elementen. Een perfect vervolg en een topper om in de gaten te houden.