1. Opvallende zaken aan BioShock Infinite

Opvallende zaken aan BioShock Infinite

Tijdens de speelsessie van BioShock Infinite heb ik ongelofelijk veel aantekeningen gemaakt, die ik helaas niet allemaal in mijn preview kon verwerken zonder dat het een onlogisch verhaal werd. Daarom kom ik naast de preview nog met een aantal punten die op zijn gevallen aan de BioShock Infinite-speelsessie.

Mysterieus echtpaar

Tijdens de drie uur durende speelsessie ben ik een aantal keer een interessant echtpaar tegengekomen. Bij de eerste ontmoeting gooien zij een muntje op, met de vraag ´kop of munt´. Het wordt kop, waardoor er een streepje bij ´kop´ neer wordt gezet. Opvallend is dat het blijkbaar voor de 18 e keer kop is en dat munt geen enkele keer gegooid is. Later kom je het echtpaar in de bar tegen en geven zij jou de eerste Potion. Grappig detail: als je hen door het hoofd probeert te schieten, schiet je constant mis, wat tot erg grappig commentaar leidt. En nog later in de game, wanneer je met Elizabeth bent, kom je ze nog een keer tegen. Deze keer geven ze een ketting aan Elizabeth, waarbij jij de keuze krijgt tussen een plaatje van een kooi of van een vogel.Wat hun verdere rol in de game is, is onbekend, maar ik heb zo’n vermoeden dat ze voor een interessante plottwist gaan zorgen.

Elizabeth’s vaardigheden

Naast de mogelijkheid om voorwerpen voor Booker te zoeken en door middel van haar Tear-kracht de speler te voorzien van extra gameplaymogelijkheden, beschikt Elizabeth over nog twee andere mogelijkheden. Zo kan ze sloten openen door middel van lockpicks. Deze voorwerpen zijn redelijk zeldzaam maar openen naast deuren ook kluizen. Nadeel daarvan is dat je vijf lockpicks moet hebben om een kluis te openen, waardoor je soms moet backtracken om met de verworven lockpicks een kluis te openen.

De tweede vaardigheid is het oplossen van cryptische puzzels. Na het vinden van zo’n puzzel moet je in de omgeving op zoek gaan naar een code om de puzzel te ontrafelen. Kijk dus goed om je heen.

Muziek

Muziek speelt een nog grotere rol. Niet alleen is er meer muziek, het speelt ook af en toe in op wat er gebeurt. Zo is er een scene waarbij Elizabeth voor even een klein meisje kan zijn, waarop een orgel subtiel ‘Girls Just Want To Have Fun’ van Cyndi Lauper speelt.

Records

Naast het vinden van voorwerpen die je helpen in je avontuur, zijn er ook voorwerpen die verzameld kunnen worden voor de lol. Dat is het geval met Records. Dit zijn platen die in de game zijn verstopt en gevonden kunnen worden. Het is nog onbekend wat ze doen, maar ik kan me voorstellen dat het gekoppeld zit aan een Achievement of een Trophy. Als je in een ruimte komt en je hoort muziek, dan is dat het teken dat er ergens een Record ligt verstopt.

Flashbacks

Tijdens het avontuur zijn er regelmatig flashbacks die je iets meer vertellen over de achtergrond van Booker. Naast zijn Pinkerton-achtergrond, lijkt hij ook een tijdje privé detective te zijn geweest. Opvallend is een flashback naar het jaar 1899 (BioShock Infinite speelt zich af in 1912), waarbij hij een visie krijgt van de stad New York, die door zeppelins wordt gebombardeerd. Verder krijgt hij aan het begin van het avontuur een kistje van de mensen die hem naar de vuurtoren roeien met daarin de lengte en breedte coördinaten van New York. Hoe de stad verder een rol speelt is onbekend.

Symboliek

Een ander opvallend punt aan de game is het gebruik van symbolen. Gelijk aan het begin zijn er drie symbolen die worden geïntroduceerd: de Scroll, de Sword en de Key. Deze zijn ook gekoppeld aan drie bekende Amerikaanse figuren: Benjamin Franklin met de Scroll, George Washington met de Sword en Abraham Lincoln met de Key. De symbolen staan verder centraal in de religie zoals die in BioShock Infinite aan wordt gehouden, maar een verdere uitleg ontbreekt nog.

Videoverdiepingen

Naast de audiodagboeken zoals je die uit de eerdere BioShocks kent, biedt BioShock Infinite ook een verdiepend kijkje in de wereld door middel van korte video’s. Deze ‘stomme’ zwart-wit films laten zien hoe de propaganda in de wereld van Columbia werkt. Het toont bijvoorbeeld hoe Father Comstock een heilige is geworden.

Keuzes

Er zijn een aantal momenten in de game waarop je een keuze voorgelegd krijgt. Zo kun je aan het begin van het spel een honkbal gooien en mag je kiezen naar wie je dat doet en is er even later een scene waarbij je in de val wordt gelokt en moet kiezen om gelijk je wapen te trekken of even te wachten om te zien hoe het afloopt. Hierdoor lijkt de game iets meer vrijheid te bieden dan het origineel, maar de gevolgen van de keuzes zijn bij een tweede speelsessie van de demo precies hetzelfde. Ik hoop dat dat verder in de game ietwat verandert.

Geld

Geld kan in de game worden gebruikt om aan de ene kant ammunitie, Salt en Health aan te vullen en aan de andere kant kan het worden ingezet om wapens en Vigors te verbeteren. Je hebt dus niet zoals in de eerste BioShock aan het onderscheid tussen geld en een goedje om je krachten mee te verbeteren.

Niet voor tere zieltjes

BioShock Infinite is een echte 18+ game. Vijanden verbranden voor je ogen, worden door raven doodgepikt en het is mogelijk om hoofden van rompen af te snijden. Toch is dat nog niks in vergelijking met een scene waarbij een gelovige jongen zichzelf in de fik steekt om Booker de pas af te snijden…

En dat zijn de zaken die ons extra opvielen aan de speelsessie. Wil je meer BioShock Infinite informatie? Lees dan de preview.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De FrontpPage word wel erg ondergespuuwd met Bioshock. Kon dat niet in één algemeen artikel, met linkjes enzo? Dit staat zo naar.

  • Dan zou niemand er op klikken, wat ik zonde vind :)

  • Ik klik nu enkel op de bovenste omdat ik door de bomen het bos niet meer zie :P
    Maar ik snap 'em. Verdelen over meerdere dagen dan?

  • Wat een onzin zeg aangezien dit allang bekent was dat er vandaag meer nieuws zou komen. Is er te weinig dan wordt er geklaagd en nu krijg je een keer veel informatie en dan is het ook niet goed. Zeuren is ook een vak.
    Ik vind het helemaal toppie hoe ze het gedaan hebben en mijn complimenten ook daarvoor. Zo blijft het overzichtelijk ipv 1 heel erg lang en onoverzichtelijk artikel.

  • Idd niet zo zeuren
    Hardstikke mooi al die artikelen over bioschock


  • Leden verbieden meningen en feedback op de fp! :lol:

  • Zon game als deze verdient veel aandacht, er komt niet elke maand zon mooie game uit :)

  • Geen wiijoe versie ook weer …
    Bijzonder jammer!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren