1. Metal Gear Rising: Revengeance Hands On

Metal Gear Rising: Revengeance Hands On

Oorlog. Metal Gear Rising: Revengeance vertelt ons dat steeds meer private instanties de strijd voeren, maar vechten zij wel voor een ideaal? En de grootste sprongen in technologie worden niet gemaakt om andere mensen te helpen, het is in tijden van oorlog dat we het snelst ontwikkelen op dit gebied. Daarbij kun je de vraag stellen of technologie een extensie is van wie wij zijn, of dat het ons juist minder menselijk maak- OH MIJN GOD IK HAKTE DIE VENT IN TACHTIG STUKJES EN KNEEP VERVOLGENS ZIJN RUGGENGRAAT FIJN! VET!

Metal Gear Rising: Revengeance is een actiegame die in hetzelfde straatje past als Devil May Cry en Ninja Gaiden. Je speelt als Raiden, vier jaar na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot, dus je bent een cyborg ninja die tot bovenmenselijke dingen in staat is (zoals in dat vierde deel te zien was). Het staat qua gameplay helemaal los van de Metal Gear Solid-reeks, op een paar kleine stealth-momenten na die amper genoemd mogen worden. Ook het verhaal heeft vrijwel niets te maken met de Solid-reeks, al is dit duidelijk een Metal Gear-game.

Wazige Metal Gear-onzin

Het verhaal zit weer vol wazige plotelementen die nooit volledig uitgewerkt zullen worden, slechteriken nemen de moeite om de helft van hun plan uit te leggen maar laten precies de juiste helft achterwege zodat de speler wat te raden heeft, afkortingen worden zorgvuldig geïntroduceerd waarna ze elke vijftien seconden naar je hoofd geslingerd worden… je voelt de invloed van geestelijke vader Kojima bij ontwikkelaar Patinum Games: veel woorden, weinig inhoud. Gelukkig is de game ook geregisseerd in de stijl van Kojima, waardoor alle actie op een heerlijk over-the-top-wijze in beeld komt. Maar zodra er ook maar dialoog of verhaal bij komt kijken, wordt de game minder interessant. Dat merk je al in het eerste hoofdstuk.

Dit volgende stuk kent een spoiler!!!

Het begint in een Afrikaans land waar Raiden en zijn handlangers – die samen de organisatie genaamd Maverick vormen – de premier N’Mani beschermen; deze man heeft veel goeds gedaan voor zijn land en dat wil Maverick zo houden. Dit gaat mis wanneer een zwaardvechtende cyborg genaamd Samuel in de weg staat en de gehele konvooi van de Afrikaanse premier sloopt. Vervolgens komt er nog een andere cyborg bij, een brede gast met een wijde grijns die Sundowner genoemd wordt, en die brabbelt wat onzin over hun plan om N’Mani te vermoorden zodra hij niet meer belangrijk is. Slechteriken verdwijnen, een aangepaste Metal Gear Ray komt ertussen, en Raiden moet het allemaal maar oplossen.

Dit eerste hoofdstuk eindigt in misère: de premier wordt vermoord door Sundowner – die overigens ook tien minuten lang aan het uitleggen is dat vrede slecht voor de economie is en dat dit de reden is dat de premier dood moet. Vervolgens maakt cyborg Samuel gehakt van Raiden, die nu een arm en een oog kwijt is. De slechteriken winnen dit eerste hoofdstuk, Maverick moet zich terugtrekken en klaar maken voor de volgende strijd.

Einde spoiler

Die vindt plaats in Abkhazia, drie weken later. Raiden is hersteld en heeft een upgrade ondergaan middels een nieuw cyborg-pak. Ondanks alle vette actie van het eerste hoofdstuk is dit het punt waarop de game werkelijk begint. Je krijgt nieuwe moves en mogelijkheden om je pak te verbeteren met de battle points die je verdient door vijanden kapot te hakken. En dat hakken is leuk. Heel erg leuk. Ongelofelijk bizar super wreed verslavend leuk. ‘Kijk niet raar op als je een nat kruis krijgt van de supervette actie’-leuk.

Vers gehakte knoflook

Metal Gear Rising: Revengeance bevat ontzettend verslavende hack ’n slash-actie die over het algemeen extreem goed werkt. Je hebt standaard lichte en zware aanvallen waar je verscheidene combinaties mee kunt maken (die overigens allemaal super goed geanimeerd zijn), maar dit is nou niet bepaald onderscheidend. Nee, de kracht zit in de combinatie van verschillende toevoegingen zoals het parry-systeem en Blade Mode.

Blade Mode is de move waarmee alles tot een slakkentempo vertraagt en je de tijd hebt om jouw vijand in tientallen stukjes te hakken, precies zoals jij het wilt. Reepjes, blokjes, u zegt het maar. Druk de L1-knop in en je kunt met het rechter pookje jouw slachtoffer bewerken zoals jij wilt. Het is even wennen, maar na een paar minuten maak je van alles en iedereen kleine Picasso kunstwerkjes die niet meer te herkennen zijn. Het voelt gewoon goed om een tegenstander volledig kapot te hakken met een futuristische katana en zijn lichaam als een vers gehakte knoflook uit elkaar te zien vallen. Wat is er mooier dan dat?

Een tegenstander aan gruzelementen hakken en zijn ruggengraat eruit trekken zodat Raiden deze fijn kapot kan knijpen, that’s what! Deze move heet ‘Zandatsu’ en hij is essentieel vanaf het tweede hoofdstuk. Raiden’s nieuwe cyborg-outfit is krachtiger en kost meer energie, dus hij moet ‘electrolytes’ van tegenstanders absorberen om zijn krachten op te vullen. Je hakt op tegenstanders in met een reguliere combo en gaat vervolgens in Blade Mode om ledematen en dergelijke te verwijderen. Tijdens de slow motion zie je op de vijand een vierkant logootje verschijnen. Dit is zijn energiekern die je moet raken met je zwaard, waarna je rondje in moet drukken. Raiden eindigt de slachtpartij door een stuk ruggenwervel uit het lichaam te trekken en knijpt deze kapot terwijl hij een stoere kreet uitkraamt. Je energie is nu volledig bijgevuld en je kunt op naar de volgende tegenstander.

Een badass cyborg ninja

Dit alles gaat in een sneltreinvaart en dat heeft mede te maken met het parry-systeem. Er is namelijk geen Block-functie in Metal Gear Rising: Revengeance. Je kunt sommige aanvallen volledig teniet doen door op het juiste moment de lichte aanvalsknop in te drukken en je linker stick naar de vijand te richten. Bij de zwakkere opponenten volgt er automatisch de kans om ze te vermalen in de Blade Mode, sterkere tegenstanders raken beetje bij beetje verzwakt zodat je stapsgewijs naar deze move toewerkt. Omdat het pareren onder een aanvalsknop wordt geschaard, is de game voorwaarts, agressief en super snel. Indien je een beetje handig bent met het timen van combo’s kun je tussen het combineren door een aanval in je rug tegengaan, de arme ziel tot stamppot rauwe andijvie verwerken en zijn energie absorberen, zodat je daarna verder kunt met je volgende prooi. Vanwege dit extreem hoge tempo krijg je werkelijk het gevoel dat je een badass cyborg ninja bent. Alle moves en speciale aanvallen vloeien heerlijk in elkaar over.

Deze snelle actie wordt ook nog eens versterkt door de geweldige soundtrack. Snoeiharde metal-techno-achtige muziek blaast uit de speakers terwijl je over een barrage van raketten heen rent richting de helikopter die ze afvuurt, waarna je dit voertuig in Blade Mode volledig ruïneert, zijn energiekern eruit trekt en deze in je handen kapot knijpt. Kijk niet raar op wanneer je tijdens het spelen van deze game half head bangend voor je tv zit met een enorme grijns op je gezicht.

Totdat je weer in een dialoog verzeild raakt over geforceerde filosofische bullshit die kant noch wal raakt. Oorlog, rechtvaardigheid, technologie… er wordt soms ontzettend zwaar gesproken over deze onderwerpen, maar de teksten missen de nodige context die een Deus Ex: Human Revolution bijvoorbeeld wel biedt. Het komt een beetje als donderslag bij heldere hemel wanneer Raiden of één van zijn collega’s emotioneel en/of filosofisch doen over hun werk. Nog geen tien seconden geleden zaten we cyborgsoldaten te onthoofden met orgasmisch stoere muziek, en nu moeten we ineens nadenken over het ‘hoe en waarom’ van deze strijd? En dan helpt het ook niet dat de stemacteurs behoorlijk stijfjes klinken. Nee, je speelt deze game voor de vette actie, niet voor het verhaal.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • jammer, dat terwijl MGS juist bekend stond om het verhaal, maarja dat krijg je als je een andere studio het laat maken.

  • Dat het niet hetzelfde soort game is is vanaf het begin altijd al geroepen, dit is ook de reden dat het geen Metal Gear Solid is, maar Metal Gear Rising…. Het is een ander soort game in hetzelfde universum….
    Als het je niet bevalt koop je het niet en wacht je maar op Ground Zeroes en MGS5..

  • Of je koopt ze allemaal!

  • True dat.

  • de VGA TRAILER WAS ECHT VET, INSTANTBUY GAME VOOR MIJ..

  • tis een ripoff naast het mgs universum! @maxxie123
    wij moeten wachten op metal gear solid 5

  • what are ya? chicken?

  • Dat deze spin off jou niet bevalt betekend niet dat het een 'rip off' is.
    Ik hoef Lloyds woorden verder niet te herhalen.

  • [‘Kijk niet raar op als je een nat kruis krijgt van de supervette actie’]



    ik dacht eerst dat dit stuk geschreven was door een vrouwelijke redacteur, dan had ik deze opmerking enigszins kunnen plaatsen.



    Ik kijk er eigenlijk raar van op dat het voor Kevin Eyken kennelijk niets bijzonders is om een nat kruis te krijgen tijdens het gamen.

  • het kruis zelfst.naamw.
    Uitspraak: [krœys]
    Verbuigingen: kruis|en (meerv.)



    2) plaats waar je benen of broekspijpen bij elkaar komen
    Voorbeeld: `iemand in zijn kruis trappen`

  • Ondanks dat het een hel ander soort game is dan we gewend zijn, ben ik toch erg benieuwd…

  • Klinkt echt als een Steven Seagal-verhaal…

  • Alleen dan een witharige aziatische vorm. Cool story!

  • Ik had juist veel verwachtingen bij het verhaal, maarja ik ben blij dat de gameplay wel in orde is. En wie weet misschien weet het verhaal mijn nog te overtuigen, want na het lezen van deze Hands On moet ik toch zeggen dat een filosofische verhaal vertelling zeker is wat ik denk ik ga waarderen in deze game.

  • De nieuwe weg inslaan is zo 2013..
    Nee ik ben zeer benieuwd..

  • Ze hadden het lekker bij het oude plan moeten houden en dit deel tussen de 2e en 4e game moeten laten afspelen. Dat had veel beter gewerkt volgens mij qua verhaal en dergelijke.
    De personages komen zo random over (zelfs voor een mgs game) en Raiden mag dan wel een ''cyborg'' ninja zijn maar in deel 4 sprak hij heel de tijd over ninja technieken enz. Verwerk dan ook wat echte ''ninja'' stealth elementen in combinatie met die ''lightning bolt action''. Je kan nu al zeggen dat er meer in deze game had gezeten dan wat eruit gaat komen.

  • Wow Kevin heeft een heftige bias richting MGS en hij krijgt deze preview? Op zich interessant, maar ik zou toch ook de mening van een MGS liefhebber kunnen waarderen.

  • Wat was die VGA award trailer hiervan slecht zeg, malle babbe ging gelijk krimpen toen ik er probeerde naar te kijken.

  • Deze ga ik sowieso kopen, als er Metal Gear in een titel staat, ben ik altijd van de partij. Maar het lijkt me ook wel een goed spel, en dat het verhaal wazig is, betekent niet dat hij slecht is. Ik krijg een beetje het idee dat Kevin de eerdere games niet heeft gespeeld of er niet veel begreep/aan vond. Maar maakt ook niet uit, iedereen z'n mening xD!

  • Ik heb MGS 1, 2 en 3 uitgespeeld. De personages en sommige plotlijnen kunnen me boeien en ik heb extreem genoten van de atmosfeer en de muziek… maar Kojima is echt geen briljante schrijver. 'Convoluted' en 'contrived' zijn de woorden die me vooral te binnen schieten. Kojima is een betere regisseur dan een schrijver.



    Neemt niet weg dat ik aan het einde van MGS 3 al saluerend met kippenvel voor mijn tv zat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren