1. Company of Heroes 2 Hands On

Company of Heroes 2 Hands On

Met Operatie Barbarossa luidde het Duitse Rijk zijn eigen ondergang in. Ondanks dat de Russen aanvankelijk teruggedreven werden in hun eigen land, wist Stalin het momentum te draaien. Hij verbood elke Sovjetburger om ook nog maar één stap terug te zetten. Iedere soldaat die dat wel deed werd gedood of in een strafbataljon naar de gevaarlijkste plekken aan het front gestuurd. Het Oostfront was bloediger en grimmiger dan welk oorlogstoneel dan ook in de Europese veroveringscampagne van Duitsland. Company of Heroes 2 neemt je mee naar deze gruwelijke periode, om voor eens en altijd het Nazitijdperk tot een einde te brengen.

Eerder aanschouwden we al gameplaybeelden van Relic’s nieuwe RTS, maar ditmaal doet de gelegenheid zich aan om zelf aan de slag te gaan met de game; met de multiplayer om exact te zijn. Op twee speelvelden is het tussen de Duitsers en Russen oog om oog, tand om tand.

Weersomstandigheden

Zoals Jules al aanhaalde in zijn artikel hebben de weersomstandigheden een sterke invloed op de gevechtsvoering. Bij een aangename gevoelstemperatuur en geen belemmerende mist of regen lijkt er vrij weinig aan de hand. Wanneer barre winterse omstandigheden het oorlogsterrein echter beheersen, valt pas op hoe fijn het is als je een hand voor ogen kunt zien. Om dat contrast even goed duidelijk te maken, werden er twee maps voorgeschoteld: de een gedurende een beruchte Russische winter en de ander in iets mildere omstandigheden.

De Prypjat rivier, die onder meer langs Tsjernobyl voert, vormt het toneel voor een van de winterse confrontaties en biedt de beste inkijk voor Company of Heroes 2. Het water van de rivier verkeert in solide toestand, de sneeuwval is stevig en het veld vrijwel onbegaanbaar. Het oogt vrij idyllisch, maar het is al direct duidelijk wat de consequenties hiervan zijn: het zicht is beperkt, manschappen bewegen zich uitermate traag voort en sterven door de extreme kou als ze geen kampvuur in de buurt hebben. Daar komt nog eens bovenop dat de sneeuwval met regelmaat in een ware storm verandert en het zicht nog verder wordt beperkt. Dit heeft veel gevolgen voor de manier waarop je ten strijde trekt, want de dodelijke hand van de kou slaat genadeloos toe.

De extreme kou is dus niet enkel een manier om het spel aan te kleden; voertuigen die zich op het ijs wagen lopen het gevaar door het ijs te zakken en soldaten moeten werkelijk door de sneeuw ploeteren. Daar staat gelukkig wel tegenover dat voetstappen en bandensporen in de sneeuw goed te zien zijn. De routes van de vijand zijn dus goed te volgen.

Zo veranderd als het spel is door de invloeden van weer en wind, zo trouw is het gebleven aan de structuur van het eerste deel. Het doel is nog steeds, of het nu single- of multiplayer betreft, om verschillende punten op de kaart in te nemen, die weer extra goederen genereren. Daarnaast zijn er een aantal overwinningspunten die, naar mate je ze langer in bezit hebt, de puntentellen van de tegenstander dichter bij nul brengen. Het enige punt waarop Company of Heroes 2 hierbij wel verschilt, is dat veel inneembare gebieden je niet meer verrijken met één bepaald goed. Je krijgt nu een kleine bonus voor elk van de voorraden, en met het verstevigen van de vlaggenmast bepaal je zelf van welk goed je een extra grote inkomstenstroom wilt. Zodoende is het systeem een stuk dynamischer.

Generaals

Deze dynamiek wordt nog eens verhoogd door de generaals die voor een gevecht gekozen worden. Uit zeven leiders pik je er drie uit, die tijdens het gevecht inzetbaar zijn. Dit zijn geen figuren die daadwerkelijk op de veldslag verschijnt, maar staan symbool voor een set beloningen. Wanneer er punten ingenomen worden en vijanden het onderspit delven, loopt de meter voor zo’n generaal op. Eenmaal genoeg chaos onder de tegenstander veroorzaakt, kies je één van de drie generaals uit waarvan je wilt profiteren. Aan deze bevelhebber zit je de rest van het potje gekoppeld. Het is dus belangrijk om goed na af te wegen van welke leider je het meeste profijt hebt. De één richt zich voornamelijk op bonussen voor infanterie, terwijl de ander de manschappen helpt met luchtondersteuning en artillerievuur.

Gelukkig staan de soldaten ook zonder een generaal prima hun mannetje. Als ze zelfs bovenmatig goed presteren, verdienen ze een bonus voor het hele leger. Dit is gekoppeld aan het behalen van een soort achievements. Als jouw eenheden bijvoorbeeld twintig Panzer IV tanks uitschakelen, krijg je een zogenaamde intel bulletin. Deze dossiers werden in de Tweede Wereld Oorlog ook verstrekt om de soldaten te informeren over tactieken en zwakke punten van Duitse voertuigen en wapens. Eenmaal met zo’n bulletin op zak doen jouw units meer schade tegen deze tanks.

Dit soort redelijk subtiele aanpassingen en vernieuwingen maken van Company of Heroes 2 een vertrouwde game, waar toch heel veel nieuws uit te putten valt. Zo kunnen we nog even doorgaan over bijvoorbeeld de verschillende, waarheidsgetrouwe beschilderingen voor voertuigen die te kiezen zijn, of de mogelijkheden en restricties die de sneeuw blootlegt. Company of Heroes 2 is als de Russische daadkracht: geen stap terug, maar meerdere vooruit.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oei, die inleiding moet je met pijn in het hart geschreven hebben ;)

  • Als hij een rus/duitser is dan wel ja.

  • Zo tof dat ze een deeltje 2 aan het maken zijn
    Ik kan niet wachten om het zelf uit te proberen

  • Beetje karige preview eerlijk gezegd. Ik neem aan dat wanneer er 2 maps worden gespeeld, er veel meer te vertellen valt? Goed, jullie zullen het vast druk hebben, had gewoon graag meer gelezen :)

  • Wat had je zoal nog willen weten? Vraag maar raak. :)

  • Ziet er wat beter uit dan deel één? De plaatjes en de filmpjes lijken niks aparts.
    Hoe zit het met de unitcap? Vind ik wel belangrijk ;).
    Maar de belangrijkste nog, hoe is de AI? Die vond ik in deel één nogal matig.
    Thnx dat je er aandacht aan besteedt :D

  • hoe is de AI inderdaad. Zoeken ze vanzelf cover in gebouwen, achter muurtjes ed?

  • AI is nogal wisselvallig op dit moment (pre-beta). Units positioneren zich niet altijd zoals jij aangeeft en draaien soms wat raar. Unitcap kan ik je helaas niks over vertellen. Game ziet er overwegend prima uit, en vooral het totaal beeld ziet er aardig mooi uit. Details zien er helaas niet altijd even opgepoetst uit.

  • Wat AI betreft is het overigens erg tof dat skirmish AI in de singleplayer wordt gebruikt. Er is vrijwel niets gescript, wat voor veel dynamiek en verrassingen zorgt. In mijn speelsessie ben ik bijvoorbeeld in verschillende vallen gelopen, op manieren die ik nooit verwacht had (wat ook wel te maken heeft met TrueSight) :)

  • Thanks voor de reacties. De AI was in deel 1 gewoon slecht geprogrammeerd. Er waren natuurlijk verschillende moeilijkheidsgraden, echter beperkte zich dat tot meer resources voor de tegenstander.

  • Kan niet wachten!! Erg genoten van deel 1!!



    Where is TomadNL to approve this game???

  • I'm tomadNL and I approve this game and I also approve this message.

  • Jaja, daar is hij al!

  • heb ik wat gemist :P?

  • Zeker een topper word het, alleen vind het altijd jammer dat ik online zuig :D

  • Wie niet!?

  • mensen die niet zuigen …. :P
    gewoon oefenen, de online instap drempel voor RTS-ers zijn altijd hoog helaas :\ maarja dat kan ook niet anders of je moet het zo simpel maken als een moba.

  • Dit is echter wel een van de makkelijkere RTS games. Bij SC2 was ik iets van 50 000ste van de wereld ofzo. Bij COH stond ik 7e.

  • Kan echt niet wachten

  • Dit gaat de topper worden!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren