1. Chasing Aurora Review

Chasing Aurora Review

Vliegen als een vogel is voor velen een droom, maar dankzij Chasing Aurora hoeft het voor Wii U-bezitters niet bij dromen te blijven. In deze game kruip je in het verendek van een vogel en ervaar je hoe het is om door de lucht te fladderen en duikvluchten te maken. Tegelijkertijd helpt Chasing Aurora ons uit de droom dat vliegen als een vogel leuk is.

Vier tegen één

Dat Chasing Aurora bedoeld is als multiplayergame, blijkt gelijk uit de opzet van het menu. Waar de meeste menu’s van games beginnen met de singleplayer en de multiplayer op de tweede plaats komt, staat hier de multiplayer juist vooraan. Chasing Aurora is met maximaal vijf mensen te spelen en bevat drie verschillende soorten toernooien, die een beetje doen denken aan de achtervolgattracties uit Nintendo Land, zoals Luigi’s Mansion. Net als in die games is het idee is dat vier spelers op het scherm enigszins samen werken tegen de vijfde speler met de GamePad. In één modus moet de GamePad-speler uit handen (of vleugels, zo je wil) van de tv-spelers blijven, in een andere modus zijn de rollen juist omgedraaid en de derde is een soort ieder-voor-zich-tikkertje. Op zich prima modi die ook wel voor wat afwisseling en plezier zorgen, maar zoals de vergelijking met Nintendo Land al verraadt zijn deze multiplayervormen niet zo origineel, ook al is de Wii U pas kort uit.

Eenzaam

Dat de singleplayermodus een beetje weggemoffeld wordt, heeft zo zijn redenen. Deze is namelijk niet best. Het betreft een soort time trial-modus, waarin je zo snel mogelijk door een aantal checkpoints moet vliegen. En dat is net zo spannend als dat het klinkt. Deze modus is zo karig dat we al snel op zoek gingen naar meer modi, maar tevergeefs. In vogelvlucht bestaat Chasing Aurora dus uit drie niet zo originele multiplayermodi en een oersaaie singleplayer.

Duur kunstwerkje

Het enige onomstotelijke pluspunt aan Chasing Aurora, is de grafische stijl. De origami-achtige vogeltjes en dito achtergronden zijn absoluut fraai en dankzij de hoge framerate komt alles extra mooi tot leven. Dat zorgt ervoor dat Chasing Aurora toch even interessant is, ook al zijn de multiplayermodi dankzij Nintendo Land nu al niet meer origineel. Even, want diepgang is ver te zoeken en na drie keer spelen heb je praktisch de hele game gezien. De relatief hoge prijs (€11,99 ten tijde van deze recensie) deed ons veel meer verwachten, maar Chasing Aurora blijkt vooral een dode mus.

In je eentje is weinig lol te beleven aan Chasing Aurora, maar ook met vrienden is de kans klein dat je je langdurig vermaakt. Daarvoor is deze game te beperkt en nu al niet meer origineel. De grafische stijl is er eentje om te bewonderen, maar om daar nou twaalf euro voor neer te leggen gaat ook wat ver.
5
50
Score: 50
  • Bijzondere, artistieke stijl
  • Ontzettend karige singleplayermogelijkheden
  • Multiplayermodus nu al niet meer origineel
  • Veel te weinig content voor de hoge prijs.

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.