1. Sly Cooper: Thieves in Time Vita Preview

Sly Cooper: Thieves in Time Vita Preview

Op de PlayStation 2 viste Sly Cooper een beetje achter het net van concullega's Ratchet en Jak, maar komend voorjaar hoopt de wasbeer weer de show te stelen. Op de PlayStation 3 én de Vita, want Sly Cooper: Thieves in Time is een 'cross-play'-titel. Daardoor is vrijwel exact dezelfde versie op beide platformen te spelen. Wij bekeken vast of de meesterdief onze harten verovert op de Vita.

Als een dief in de nacht

Sly Cooper: Thieves in Time is ontwikkeld door Sanzaru. Deze jonge studio mag dan minder ervaren zijn dan Sucker Punch, de ontwikkelaar van de originele drie Sly's, maar dat is de game niet aan te zien. Binnen een mum van tijd zit je midden in de sluiperige actie van meesterdief Sly en zijn partners in crime. En laten nou juist die gegevens de grote steunpilaren van Sly Cooper: Thieves in Time zijn.

Want de game mag dan Sly's naam dragen, hij is zoals gebruikelijk in de serie niet het enige speelbare personage. Terwijl Sly over daken sluipt, grote bad guys zakkenrolt alsof hij snoep van een baby steelt en weinig moeite heeft met acrobatische toeren om moeilijk bereikbare plekken te bereiken, laat hij bepaalde onderdelen van een kraak over aan zijn vaste partners Bentley en Murray.

Bentley, half schildpad half übernerd, speelt heel anders. Zo scheurt hij om te beginnen rond in een rolstoel en beschikt over bommen, maar daarnaast hackt hij menig beveiligingsysteem eenvoudiger dan de kersttoespraak van Koningin Beatrix. Het daadwerkelijke hacken gebeurt middels een minigame en deze vormen keer op keer ware hoogtepuntjes in de game. Twin stick shooters, sidescroll shoot 'm ups, rondscheuren met een radiografisch bestuurbaar autootje, op diverse manieren knalt Bentley zich door firewalls heen of luistert hij vijanden af. En is er brute kracht nodig, dan is er altijd nog Murray, een nijlpaard met meer tanden dan iq-punten. Maar wie heeft hersenen nodig, als er iets zwaars moet worden opgetild of talloze vijanden simpelweg een vuist op hun neus dienen te ontvangen?

Tijdreizend gezelschap

De veelzijdigheid van de drie verschillende personages zorgt voor een enorm afwisselende, originele platformer die daardoor ook bijzonder interessant wordt opgebouwd. In bepaalde missies worden echt alle mogelijkheden uit de kast getrokken. Zo moesten we in een reeks opeenvolgende missies eerst informatie verzamelen met Bentley, vervolgens infiltreren met Sly en toen er een massale vechtpartij met guards uit brak, bood Murray een helpende vuist. En dit is niet één voorbeeld, zo lijkt het namelijk de hele game door te gaan!

Afwisseling in Sly Cooper: Thieves in Time is niet alleen in de personages te bespeuren, maar ook in de omgevingen. De game is onderverdeeld in vijf episodes en elk speelt zich af in een andere tijd. De Thievius Raccoonus, hét handboek van de dievengilde, dreigt namelijk te verdwijnen doordat iets of iemand zit te klooien in het tijd-ruimte continuüm. Zonder Flux Capacitor, maar met een tijdmachine die Bentley geheel toevallig net af had, reist het stelende gezelschap door heden en verleden. Wij verkenden alvast het oude Japan, dat dankzij de sfeervolle omgevingen en thematische opdrachten (Sushi verzamelen, dansen in een Geisha-kostuum, etc.) ook echt een uniek karakter heeft. Bovendien troffen we hier ook nog een voorouder van Sly aan, die met zijn eigen vaardigheden en missies een echte aanvulling is op de standaard crew. Over andere episodes kunnen we helaas nog niet oordelen, maar het oude Japan belooft in ieder geval veel goeds.

Op de Vita

Tijdens het spelen van Sly Cooper: Thieves in Time vergaten we meermaals bijna dat we op een Vita aan het spelen waren, en niet op een PlayStation 3. Dat is natuurlijk niet zonder reden; de game ziet er verbluffend uit en de fraaie, cartooneske tekenstijl komt dankzij de levendige kleuren van het scherm van de Vita bijzonder goed uit de verf. Dat de Vita minder knoppen heeft dan een PlayStation 3-controller merk je bovendien bijna nooit. De onderste hoeken van de touchscreen doen dienst als extra knoppen en dat werkt prima. Wel gebeurde het nog wel eens dat we onbedoeld ons kompas of HUD veranderden doordat dit geregeld wordt met de rearpad van de Vita. Wie een beetje grote handen heeft, raakt dit achtervlak immers al snel aan. Sly op de Vita speelt dus net even anders dan op de PlayStation 3, maar doet ons vooralsnog nergens echt verlangen naar een Dual Shock en grote HD-tv en dat is een goed teken.

Uiteindelijk zijn we dankzij de eerste episode van Sly: Thieves in Time erg enthousiast geworden. Sly, Bentley, Murray en Sly's voorouder uit de eerste episode lossen elkaar in rap tempo af en dit zorgt voor enorm veel afwisseling. Bovendien zijn zowel het dieventhema, als het thema van de tijd waarin de episode zich afspeelt, goed uitgewerkt. De combinatie van die thema's dreunt door in de missies, kostuums en omgevingen. We kunnen alleen maar hopen dat die creatieve lijn wordt doorgezet in de latere episodes. Als dat het geval is, wordt Thieves in Time een tijdrovende game!

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.