1. Tomb Raider - Multiplayer Preview

Tomb Raider - Multiplayer Preview

Het is misschien een gewaagde uitspraak, maar persoonlijk ben ik er heilig van overtuigd dat Tomb Raider niet teleur gaat stellen. Het ziet er naar uit dat de gekozen richting van Crystal Dynamics een goede is geweest, ondanks dat een hoop typische Tomb Raider-elementen van de tafel zijn geveegd. Zo is het auto-aim systeem overboord gegooid, hebben we te maken met een nog jonge en vooral onervaren Lara én –zo werd onlangs aangekondigd – bevat deze reboot een primeur voor de serie: een heuse multiplayer-modus.

Waarom multiplayer?

Ik hoor je denken: wat moet Tomb Raider in hemelsnaam met een multiplayer-modus? Ook voor de makers was dit in eerste instantie geen voor de hand liggende keuze. In het singleplayer-avontuur staat Lara Croft er – in tegenstelling tot de meeste voorgaande games – niet alleen voor. Ze maakt namelijk deel uit van de bemanning van een expeditieteam en strandt samen met haar collega’s op een mysterieus eiland. Daar aangekomen blijkt dat zij niet de enige mensen op het eiland zijn en al gauw wordt Lara´s team op de hielen gezeten door een bende ongure huurlingen/piraten/enge kerels. Tomb Raider heeft daarom vanaf het begin één belangrijk thema: overleven. En dat uitgangspunt bood volgens Crystal Dynamics genoeg potentie om een multiplayer-modus serieus te overwegen.

Daarom ging ik onlangs aan de slag met deze modus. Er zijn de gebruikelijke modi zoals Deathmatch en Team Deathmatch, maar wij mochten aan de slag met de Rescue-modus. In deze spelvariant spelen twee teams (de Survivors en de Scavengers) tegen elkaar. Het doel van de survivors is om zo snel mogelijk vijf medkits naar een centraal punt te brengen. Het doel van de scavengers is (op papier) makkelijker: maak zo snel mogelijk twintig kills voordat de survivors hun doel bereiken.

Per potje worden er drie rondes gespeeld zodat elk team in ieder geval één keer met de survivors en één keer met de scavengers speelt. Om de teams gebalanceerd te houden, hebben de survivors een belangrijke troefkaart: wanneer ze neergeschoten worden blijven ze op de grond liggen en kunnen ze met een pistool blijven schieten. De scavengers moeten dus dichtbij komen om de klus te klaren met een finishing move, maar als de survivors snel genoeg zijn kunnen ze hun teammates ook weer op de been helpen. De scavengers op hun beurt hebben het voordeel dat ze in rap tempo aan touwen omhoog kunnen klimmen waardoor ze soms sneller van A naar B kunnen komen.

Het eerste potje

Toen ik het samen met een aantal Nederlandse en Vlaamse collega’s opnam tegen een stel Franse journalisten begonnen we in de map Chasm, een grote woestijnachtige omgeving met veel beklimbare torens, een grottenstelsel, en touwen waar je vanaf kunt glijden. Mijn verwachting was dat de Rescue-modus een strategisch schaakspel zou bieden waar teamwork van essentieel belang was. Daar was tijdens die eerste ronde echter totaal geen sprake van. Het potje verviel al snel in een chaotisch schietspel waarbij we genadeloos afgestraft werden. Zonder ook maar één medkit naar het verzamelpunt gebracht te hebben, vielen we met bosjes neer en waren we binnen no-time verslagen door de bijzonder luidruchtige Fransen.

Mêlee missers

Het is ook mogelijk om de vijand van dichtbij te lijf te gaan. Met een druk op de Y-knop (Xbox 360) geef je de tegenstander een mep met je pikhouweel. Dit ontaarde echter hier en daar in belachelijk schouwspel waarin twee spelers als malloten om elkaar heen draaiden. Omdat de hit detection soms niet goed registreerde, leek het soms meer een kwestie van geluk te zijn wie er als winnaar uit de strijd kwam. Ook het uitvoeren van de laatste klap bij survivors of het oppakken van items registreerde soms niet helemaal soepel, iets wat nog wel wat getweaked mag worden.

Ook de controls frustreerden in eerste instantie. De camera zwabbert alle kanten op en de verschillende knoppen komen niet erg logisch over. Aan het gebruik van de omgevingselementen, waar door de ontwikkelaars nogal op gehamerd werd, kwam ik totaal niet toe en het hele potje liet een nare nasmaak achter. Het bleek maar weer eens hoe je eigen prestaties je oordeel kunnen kleuren, want in het tweede potje namen we namelijk revanche en ging het wél goed.

Ronde 2

Toen ik de controls en de cameravoering een beetje doorhad, ging het klimmen en klauteren door de omgeving al een stuk soepeler. Vanaf dat moment ging ik dan ook een stuk beter gebruik maken van de omgeving. Zo zijn er verschillende vallen te zetten voor tegenstanders. Denk aan spiesen die uit de muren schieten of touwen die de tegenstander naar het plafond hijsen. Op een gegeven moment was ik die laatstgenoemde val aan het prepareren toen ik vanachter werd neergeschoten door een scavenger. Ik had de val net klaar kunnen zetten toen ik op de grond viel. Mijn tegenstander had dit echter niet gezien en kwam dus nietsvermoedend op mij af om de laatste doodslag toe te dienen, waarna hij pontificaal in mijn val ging staan. Terwijl hij nog levend aan het plafond bungelde (je kunt jezelf losschieten door op het touw te mikken) schoot ik hem dwars door zijn knar vanaf de grond, waarna een teammate mij even later weer op de been hielp. Mijn wat negatieve beeld van de multiplayer was ineens totaal veranderd.

Ik besloot me wat minder op de vijand te focussen en wat meer op de omgevingselementen. Zo vond ik op een gegeven moment een tandwiel waarmee je een zandstorm activeert. Dit zorgt ervoor dat je tegenstanders geen hand voor ogen meer zien, terwijl jouw team tijdelijk de locaties van de tegenstanders ziet. Een enorm voordeel dus. Eén van de ontwikkelaars wist me te vertellen dat tijdens het testen van de map er zelfs iemand was die de hoogste score (en uiteindelijk de winst) wist te halen door keer op keer de zandstorm op te roepen. Volgens hem heeft elke map een dergelijke ‘game-changer’, die elk op een verschillende manier het tij kunnen doen keren.

Perks en classes

Het verdient natuurlijk geen originaliteitsprijs, maar spelers kunnen hun eigen classes aanmaken. Er zijn verscheidene wapens aan te schaffen, een aantal speciale items zoals landmijnen, vuurbommen of ammo-kistjes, en er zijn twee perks te activeren: een offensieve en een defensieve. Door ervaringspunten te verdienen tijdens het spelen kun je weer nieuwe wapens, perks en andere upgrades vrijspelen.

Toen we in dit tweede potje keihard kont schopten kwam de echte charme van de multiplayer-modus naar voren. Tomb Raider doet op multiplayergebied dan misschien geen extreem nieuwe dingen, maar het weet wel een aantal interessante elementen uit de singleplayer over te zetten naar de multiplayer. Over een aantal zaken, zoals de nogal bewegelijke camera, de soms wat ongelukkige controls en de hit detection die hier en daar te wensen overlaat, zijn we wat minder enthousiast maar dat kan natuurlijk nog veranderen. Bovendien waren de ontwikkelaars bescheiden: “We willen geen nieuwe supermultiplayer zoals een CoD of een Halo neerzetten. We doen dit om de fans van de serie de mogelijkheid te bieden om na het singleplayer-avontuur nog talloze uren extra plezier uit de game te halen.” En in die missie zouden ze nog wel eens prima kunnen slagen.

Rob