1. Alice vs. Dead Space: EA's marketingstrategie

Alice vs. Dead Space: EA's marketingstrategie

Er zijn ontelbaar veel manieren om een game in de markt te zeten. De juiste manier - voor zover deze bestaat - hangt af van het type game, de doelgroep die je aan wilt spreken en nog vele andere factoren. Toch is het opvallend dat we binnen een etmaal twee EA-games en hun marketing in het nieuws zagen komen. De een horror maar neergezet als actieavontuur, de ander net andersom: Dead Space 3 versus Alice: Madness Returns.

Alice: Madness Returns

Alice: Madness Returns-maker American McGee was niet blij met deze marketing van EA. Het spel was absoluut niet bedoeld als een horrorgame, maar zo werd het wel neergezet door de uitgever in reclameuitingen. Op die manier wilde de uitgever volgens McGee gamers 'in de val lokken' en ze de game laten kopen. Dit terwijl McGee er juist van overtuigd was dat enge trailers een hoop casual consumenten, zoals (naar eigen zeggen) vrouwelijke gamers, af zou schrikken.

McGee kon er echter weinig aan veranderen, zegt de bedenker. Zijn studio had volgens hem geen enkele creatieve input bij het bedenken van de marketingstrategie.

Dead Space 3

Hoe anders is de marketingstrategie van Dead Space 3. Het is geen geheim dat de tot nu toe getoonde gameplay vooral liefhebbers van actie moet aanspreken, in plaats van dat het schrikmomenten toont. Die zijn natuurlijk lastig over te brengen in videovorm, maar het zijn wel die stukken waar horrorliefhebbers naar smachten. Ook ontwikkelaar Visceral Games is zich van de focus op actie bewust. De studio zegt dat spelers deze verandering - ironisch genoeg - "eng" vinden.

Dead Space 3-producer Yara Khoury legt uit dat men alle nieuwe dingen van de game wilde laten zien, zodat gamers konden zien hoe Visceral probeerde om "de franchise verder te brengen en te vernieuwen". Of de rest van de game wel die tyische horror uit de eerste twee delen heeft, valt lastig te zeggen. De demo en eerdere hands-on-momenten concentreerden zich ook op de actie. Want dat is nu eenmaal de marketingstrategie die EA voor Dead Space 3 heeft bepaald.

Fantoomangst

Het zorgt voor een vreemd contrast. Aan de ene kant is er Alice: Madness Returns, dat als horror werd gepresenteerd, maar het niet was. Aan de andere zijde hebben we Dead Space 3: hopelijk wel horror, maar volgens de marketingcampagne totaal niet. Toch hebben de twee één ding met elkaar gemeen: hun marketing is puur bedoeld om zoveel mogelijk exemplaren te verkopen. Zolang de daadwerkelijke gameplay daar geen slachtoffer van wordt, dan kunnen we het EA moeilijk kwalijk nemen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.

Reacties

  • Ea blijft EA…

  • EA, you're doing it wrong!

  • EA being EA…

  • Ik vond American McGee's Alice en Alice: Madness Returns erg vermakelijke games. Had liever een Alice 3 gezien.

  • Aparte marketingstrategie, maar wel een slimme. Al kan ik me moeilijk voorstellen waarom een adventure game neerzetten als een horrorgame meer exemplaren verkoopt. Ik zou eerder denken dat mensen liever een adventure game kopen, dan een horror game.

  • Ik denk juist dat de marketing bij Alice een goede zet was om het spel te laten verkopen. De trailers e.d. waren gruwelijk vet. Veel vetter dan de game uiteindelijk zelf bleek te zijn. Die trailers hebben mij namelijk ook lekker gehyped. En das precies de goede strategie, en (de meeste) vrouwen schrikken sowieso wel af van de gory stijl die grotendeels in de game verwerkt zat.

  • Lekker bezig weer EA.

  • Alice MR was een heel toffe, sfeervolle game imo. Door de bizarre duistere stijl zou je het wel als een soort van horror kunnen zien, maar het was gewoon een adventuregame. Vreemde marketingcampagnes van EA :P

  • ITT: Iedereen bashed EA. Lekker origineel.



    Ik hoop wel dat er nog eens een Alice 3 gaat komen. Madness Returns was toch wel een toppertje.

  • Vergeet dat maar de sales waren dus danig slecht dat EA het niet nog eens gaat proberen.

  • Hey psssstt, laatse woord eerste zin. Even een t-tje toevoegen. Geen dank.

  • Onopvallend, niemand heeft iets door.

  • Dat doet EA dus bijzonder goed, naar mijn mening.

  • EA verkloot gewoon franchises en willen het plakken onder de noemer "ze willen wat anders". Echte Dead Space spelers willen geen actie game!
    Alice is gewoon totaal verkeerd behandeld door EA en zal waarschijnlijk ook nooit meer terug keren en dat alles dankzij EA.

  • Tja EA……….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren