1. StarCraft II: Heart of the Swarm - Interview met Samwise Didier

StarCraft II: Heart of the Swarm - Interview met Samwise Didier

Wraak is één van de zeven hoofdzonden. Het is een drijfveer voor vele andere dwalingen. Nu Kerrigan terugkeert in haar menselijke vorm, is ze er niet zachtaardiger op geworden. Woede en wraak bepalen nog steeds al haar daden. InsideGamer sprak met Samwise Didier, Senior Art Director bij Blizzard, over de rol van Kerrigan in StarCraft II: Heart of the Swarm, de bèta en e-sports.

IG: Hoi Sam. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe zijn de reacties tot nu toe op de bèta?

Sam: Eigenlijk louter positief. We hebben een hoop feedback gekregen, maar vooral het enthousiasme klinkt door. Men is tevreden met de nieuw geïntroduceerde units, maps en aanpassingen. Uiteraard is het wat betreft de balans altijd even afwachten als men massaal aan de slag gaat met de nieuwe multiplayer. Gelukkig lijken we ook op dat gebied goed te zitten.

IG: Is er dan helemaal niets wat door bètatesters naar voren is gekomen, waar Blizzard heeft moeten ingrijpen?

Sam: Goed, we hebben natuurlijk het probleem gehad met de Warhound (een eenheid van de Terran – red.). Kort na het introduceren van deze unit kwamen we erachter dat ons idee met de Warhound niet tot uiting kwam. De wijze waarop spelers de unit gebruikte was anders dan waarop we anticipeerden. Hij paste blijkbaar gewoon niet binnen het plaatje. Dan moet je een besluit nemen: of we gooien een heleboel overhoop, of we halen de unit er helemaal uit. We kozen voor dat laatste. Zolang we niet voor de volle honderd procent over iets tevreden zijn, beginnen we er ook niet aan.

IG: Hoe lastig is het dan om enerzijds de balans intact te houden en anderzijds de behoefte van spelers aan vernieuwingen te stillen?

Sam: Laten we voorop stellen dat we altijd met een heleboel ideeën spelen. Maar inderdaad, als het tornt aan de balans die er tussen de rassen heerst, moeten we altijd kijken hoe we dat kunnen voorkomen of welke aanpassingen we aan andere units moeten maken. We zijn uiteraard trots op wat we tot zover hebben bereikt wat betreft het uitbalanceren, maar dat mag niet voorkomen dat we met een expansie nieuwe units introduceren.

IG: De Zerg worden beschouwd als het ras dat het moeilijkst onder de knie te krijgen is. Moeten mensen die zich juist niet aan de multiplayer in StarCraft II hebben gewaagd een hoge instapdrempel verwachten?

Sam: Het zal even wennen zijn op het moment dat je echt voor het eerst met de Zerg aan de slag gaat, maar het zal niet moeilijker zijn. Zoals je tijdens de hands-on hebt kunnen ervaren introduceren we per missie een nieuwe unit, en krijg je alle gelegenheid om gevoel te ontwikkelen voor het Zerg-ras. Hoe ga ik om met de Zerg-larves? Welke combinaties van units passen goed bij elkaar? Alles kun je in de beginfase van de campagne zelf ontdekken. Er is zeker ruimte voor spelers die nieuw zijn met de Zerg. Desalniettemin kunnen ervaren spelers zelfs in die beginnende fase op een hoge moeilijkheidsgraad een pittige uitdaging verwachten.

IG: Kerrigan gaat een veel prominentere rol vervullen tijdens missies dan Raynor. Welke afwegingen hebben jullie moeten maken om tot haar huidige gameplayfunctie te komen?

Sam: We wilden in ieder geval van Heart of the Swarm een andere game maken dan Wings of Liberty. Het idee achter de Heroes zoals we die uit WarCraft III kennen spreekt ons nog steeds erg aan, en daar gingen we wat mee doen. Het probleem is wel dat een groep helden die de dienst uitmaken gedurende de hele campagne gewoon niet bij StarCraft past. Gevechten vinden plaats op veel grotere schaal, en zijn meer veldslagen dan in WarCraft. Een heel leger dat door drie helden wordt uitgeroeid zou dus nergens op slaan. Gelukkig leent Kerrigan in haar eentje zich wel uitstekend voor deze rol. Omdat zij, op een paar kleine uitzonderingen na, de enige Hero is hebben we voor haar rol de vaardigheden en opties een stuk uitgebreid.

IG: In het introfilmpje zien we dat Kerrigan gedreven wordt door woede en wraak. Gaan we haar enkel van een kwaadaardige kant ervaren in het verhaal?

Sam: Vergeet niet wat Mengsk (de aartsvijand van Kerrigan) haar heeft aangedaan. Ze is voor dood achtergelaten, en vervolgens getransformeerd tot Queen of Blades. Niet al te gek dat ze enorm kwaad is nu ze haar verstand er weer enigszins bij heeft. Maar dat is echt niet de enige kant die je van haar krijgt te zien. Aan het einde van het filmpje zie je Kerrigan ‘wakker’ schrikken. Heeft ze gedroomd dat ze nog steeds de Queen of Blades is? Zit er nog een deel van de Queen of Blades in haar opgesloten? Slechts een aantal vragen die de beelden oproepen. Daarnaast wordt ze door haar Terran-achtige verschijning ook niet door alle Zerg meer helemaal vertrouwd. Ze toont ook ‘menselijke’ trekjes, en dat maakt het juist zo interessant. Enerzijds wil ze dezelfde autoriteit als in haar Queen of Blades-tijdperk, anderzijds kan ze haar genuanceerde gevoelens niet onderdrukken.

IG: Ten slotte nog even in de glazen bol kijken. Tot welke grootte kan e-sports aan de hand van StarCraft II groeien?

Sam: We zijn ontzettend onder de indruk van de omvang die het op het moment al heeft. Vooral de toegenomen interesse om ook te kijken naar de verschillende wedstrijden draagt op het moment bij aan de groei. Men interesseert zich er meer voor. Als je mij de keuze voorlegt om bijvoorbeeld een grote sportwedstrijd te kijken, of een StarCraft II-pot, kies ik voor dat laatste. Uiteraard worden games nog lang niet zo breed gedragen als conventionele sporten. Ik denk dat er één essentieel aspect mist. Wanneer is het kijken naar sport het leukste? Juist, met vrienden en wat drank. Thuis, maar het liefst nog in de kroeg. Bij e-sports kun je niet even naar een kroeg gaan en met vrienden en wedstrijd kijken, noch lijkt die behoefte er te zijn. Misschien wordt e-sports ooit net zo groot als ‘normale’ sporten, maar dat gebeurt zeker niet op de korte termijn.

IG: Hartelijk dank voor het interview!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • I am hooked to the story of the Starcraft universe :D Super benieuwd hoe de story verder ontpopt. Ik ben niet zo sterk met Zerg, maar heb al wel zitten oefenen voor een vlotte start :D

  • echt zin in . starcraft II de nieuwe game met de zerg. Wings of liberty deed heel veel goed in de single player. De moeilijkheidsgraad structuur lijkt een beetje op die in goldeneye voor de N64. Als je wings of liberty nog niet gespeeld hebt. hij is nu maar 19,95 EURO
    nog zeker de moeite waard

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren