1. Virtual Console op de Wii U: Klassiekers in een nieuw jasje

Virtual Console op de Wii U: Klassiekers in een nieuw jasje

Officieel lanceert Nintendo Virtual Console pas in de lente, maar deze week debuteerde de eerste game al in de eShop: Balloon Fight. We moeten dus nog eventjes geduld hebben voordat we van een breder scala aan tijdloze klassiekers kunnen genieten, maar dankzij Balloon Fight kunnen we nu alvast checken hoe we oude tijden kunnen herleven op een nieuwerwetse manier.

Virtual Console: Wat is het?

Mocht je nog nooit van Virtual Console hebben gehoord, dan heb je waarschijnlijk geen Wii of 3DS in huis. Ook op die apparaten is de dienst namelijk beschikbaar en zijn oude klassiekers te downloaden. Via het Winkelkanaal (Wii) of de eShop (3DS) zijn complete games van onder andere de NES, SNES, Nintendo 64 of Gameboy te downloaden. Zo haal je tegen een klein bedrag (variërend van 5 tot 10 euro) topgames van weleer als The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Super Metroid of de klassieke Super Mario Bros. in huis. Op de Wii U verschijnen ergens in de lente in ieder geval een aantal NES, SNES en Nintendo 64-titels, gevolgd door Gameboy Advance-titels op een later moment. Nintendo heeft in het verleden ook wel eens gesproken over Gamecube-titels, maar of straks daadwerkelijk Super Smash Bros. Melee downloadbaar is, is nog onduidelijk.

Saven met Restore Points

Gelukkig zijn de games niet één op één overgezet. Het is tegenwoordig bijna niet meer voor te stellen, maar vroeger, toen de televisies nog dik waren en hoofdpersonages uit slechts een handvol pixels bestonden, was ‘saven’ zoals we dat nu kennen lang niet gebruikelijk. Veel games, waaronder bijvoorbeeld de Westerse versie van Metroid, maakten gebruik van passwords. In plaats van te saven, kreeg je een (vaak idioot lange) code te zien, die je een volgende keer moest invoeren om verder te gaan. Boekjes en blaadjes voor savecodes werden in de loop der jaren vervangen door memorycards, die op hun beurt weer zijn vervangen voor intern geheugen.

Virtual Console gaat gelukkig mee met die trend. Dankzij de Restore Points is het namelijk mogelijk om toch te kunnen saven. Handig voor een avonturengame als Metroid, maar ook zeker bij een high-scoregame als Balloon Fight. Geen verkrampte blaas oplopen of (veel te) laat op school of werk arriveren omdat je net werkt aan een meesterlijke high score. Nee gewoon een een Restore Point instellen en je kunt op een later tijdstip weer verder gaan. Let wel, je kunt maar één Restore Point per game instellen. Een andere gebruiker kan gelukkig wel zijn eigen Restore Point instellen. Geen ruzie dus met je vriend(in), broertje of zusje omdat hij of zij net jouw ‘save’ overschrijft terwijl je episch ver bent, mits iedereen braaf op z’n eigen account speelt, natuurlijk.

MiiVerse

Restore Points waren echter ook al beschikbaar in Virtual Console-games op de 3DS, maar dit is dan ook niet de enige noviteit bij Virtual Console-games op de Wii U. Net als alle andere games op de Wii U, ondersteunen ook de Virtual Console-titels Nintendo’s eigen sociale netwerk MiiVerse. Met één druk op de knop deel jij jouw mening (of frustratie) over een game met de rest van de wereld. Ook hulp inroepen van anderen gaat in een Virtual Console-game al even makkelijk als in titels als ZombiU en New Super Mario Bros. U. Nu blijft MiiVerse-en bij een game als Balloon Fight in de praktijk bij het stoer doen met afbeeldingen van je high scores en is er weinig echte interactie te bespeuren. Het is immers een high score-game waarin je niet zo snel vast komt te zitten, maar simpelweg af gaat. Bij titels als Metroid en Zelda zien we echter al meer mogelijkheden en MiiVerse is hoe dan ook een toffe toevoeging aan dit soort oude klassiekers.

Spelen op de Gamepad

Voordat Virtual Console naar de Wii U werd gebracht, hoopten veel mensen dat de games ook volledig op de Gamepad te spelen waren. Gelukkig heeft Nintendo ons gehoord. Je kunt voor het spelen van Virtual Console-games je televisie namelijk gewoon uit laten en spelen op het scherm van de Gamepad. De Gamepad is natuurlijk voorzien van alle eventueel benodigde knoppen en via de instellingen kun je die zelfs volledig naar wens aanpassen. Als jij zo nodig voor A en B-knoppen van de NES-controller de schouderknoppen van de Gamepad wilt gebruiken, dan houdt Nintendo je niet tegen. Op de televisie zijn de games, afhankelijk van voor welk platform de game oorspronkelijk verscheen, speelbaar met de Wiimote (en diens accessoires als de Classic Controller) en Pro Controller. Een NES-game is moeiteloos te spelen met een Wiimote, maar om straks ook games van andere platformen te spelen heb je meer knoppen nodig en bieden de Classic of Pro Controller uitkomst.

50hz-probleem en multiplayer-probleem

Ondanks deze moderniseringen die Nintendo heeft doorgevoerd bij de klassieke spelletjes, zijn er toch wat overgangsproblemen te bespeuren bij de klassieke spelletjes. Het eerste en meest storende probleem, is er eentje die zijn oorsprong vindt in de tijd dat PAL en NTSC nog gebruikelijke termen waren. Europese games (PAL) draaien namelijk op 50hz, Amerikaanse games (NTSC) op 60hz; het aantal hertz waarvoor de games bedoeld zijn. Jarenlang hebben wij in Europa noodgedwongen onze games in een soort slowmotion gespeeld, waardoor ook de muziekjes in onze versies van games vaak heel anders klonken. Vroeger kon dat door de dikke, technisch beperkte televisies niet anders, maar al geruime tijd is die scheiding tussen 50- en 60hz-games volledig achterhaald. Toch draaien de Virtual Console-games nog ouderwets op 50hz en zijn dus trager dan eigenlijk de bedoeling is. In Amerika zijn de games wél gewoon 60hz. Het is lief en aardig van Nintendo dat zij zelfs op de Wii U nog rekening houden met de mensen die antieke bakbeest-televisies hebben (zelfs de meeste dikke tv’s ondersteunden op een gegeven moment gewoon 60hz), maar geef mensen met een tv van minder dan dertig jaar oud dan op zijn minst de mogelijkheid gewoon maximaal te genieten van de games.

Een ander probleem treffen we aan wanneer we de multiplayer van Balloon Fight willen starten. Hoewel je in je eentje probleemloos met de Gamepad kunt spelen en de game zelfs volledig speelbaar is op het scherm van de Gamepad, móet je om met zijn tweeën te kunnen spelen twee andere controllers hebben. Dit komt doordat zowel de Gamepad als de eerste Wiimote of Pro Controller automatisch aan speler één worden toegewezen. Pas wanneer er een tweede Wiimote of Pro Controller wordt verbonden met de Wii U, kan ook speler twee meedoen. Eigenlijk hangen er dan dus al drie controllers (de Gamepad en twee Wiimotes of Pro Controllers) aan de Wii U en dat is nogal omslachtig en bovendien onhandig. Je moet immers twee extra controllers hebben om met één extra speler te kunnen spelen. Dit lijkt ons overigens een technisch probleem dat heel eenvoudig met een firmware update of patch te fixen is, dus we hopen dat deze alinea al heel snel achterhaald is.

’Oude’ Virtual Console-games overzetten

Wie al Virtual Console-games op zijn oude Wii heeft staan, kan deze op twee manieren naar zijn of haar Wii U overzetten. De eerste manier is doormiddel van een Data Transfer alle data van je Wii naar je Wii U overzetten. De games zijn dan speelbaar via het Wii-kanaal op je Wii U, maar dan kun je niet genieten van nieuwe functies als Restore Points, MiiVerse en het spelen op de Gamepad. Dit zijn namelijk de ‘oude’ versies van de Virtual Console-games uit het Winkelkanaal, niet uit de eShop. Tegen betaling van ongeveer een euro per game zijn de Virtual Console-games die je in je Wii-kanaal hebt staan, opnieuw te downloaden vanuit de eShop. In dat geval krijg je de Wii U-versie van de Virtual Console-game. Deze staat gewoon in je hoofdmenu (in plaats van verstopt in het Wii-kanaal) en ondersteunt dus alle nieuwe functionaliteiten. Lees deze alinea vooral nog een tweede keer door, we snappen dat dit ingewikkelde verhaal verwarrend kan zijn.

Kennis maken met Virtual Console op de Wii U kan nu extra voordelig. Om de dertigste verjaardag van de NES te vieren, biedt Nintendo de komende maanden telkens één klassieker aan voor maar 30 cent. Deze maand is dat dus Balloon Fight, de komende maanden worden onder andere F-Zero, Kirby’s Adventure, Yoshi en Donkey Kong voor deze prijs verwacht. Als jij ook al voor die drie dubbeltjes Balloon Fight of later één van de andere games hebt binnengetakeld, horen we in de reacties hieronder graag jouw ervaringen met Virtual Console op de Wii U.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Over je controller probleem. Dat schijn je zelf te moeten instellen in het virtual console menu zodat je de Wii remote naar speler 2 moet verplaatsen.

  • Het 50hz probleem is mij nog niet opgevallen, komt misschien omdat ik 60hz games nooit echt gespeelt heb, waarschijnlijk wel eens op een emulator want k bedacht me eigen wel eens met Super Mario Bros 3, waarom de muziek zo belachelijk snel ging.. dacht dat dat een bug van de emulator was.. ik speelde dus de NTSC versie :P



    Vergelijking met Donkey Kong voor de NES: http://www.youtube.com/watch?v=RzsTlS…

  • Sloop 50Hz eruit en geef opties voor het gebruikte filter (ik wil Nearest Neighbour bij NES zou dat prima moeten werken), de standaard Blinear filter ziet er echt monsterlijk slecht uit op beide schermen, en ik koop zo een heel stoot aan games. Die 50Hz is echt een deal breker voor me, de enige reden waarom ik de komende games ga kopen is de prijs, 30 cent is natuurlijk niks, maar ik ga niet in 2013 nog naar dit gezeik aankijken…



    Leuke side-note trouwens over de Virtual Console op de 3DS, die games draaien (de Ambassador games althans) allemaal gewoon in 60Hz zonder enige problemen en zijn ook totaal niet aangepast vanuit hun originele uitgave. Dus waarom de WiiU dan met 50Hz zit is een mysterie…

  • Wat we denk ook nog in ons achterhoofd moeten houden is dat het nu nog in test fase zit.. wij zijn nu in principe aan het beta testen.



    Hopelijk.. komen de 60hz versies bij de uiteindelijk release.

  • Ik denk dat Nintendo nu de dump versie uit brengt (waarom anders virtual console achterhouden tot lente?) en dat je dan later alsnog kan updaten…De 3DS versies als voorbeeld bevatten geen save functie tot ze hun update hebben gekregen.

  • Test fase heeft er niks mee te maken, download elk willekeurig spel vanaf de Virtual Console op de Wii die wel in Europa was uitgebracht (dus niet de Hanabi Festival releases) en die waren allemaal in 50Hz.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren