1. Metal Gear Rising: Revengeance art-ikel

Metal Gear Rising: Revengeance art-ikel

22 februari komt Metal Gear Rising: Revengeance uit. Deze actievolle hack ’n slasher van Platinum Games wijkt af van de Metal Gear Solid-reeks qua verhaal en gameplay; de meeste personages hebben niets te maken met voorgaande delen en de plotprogressie staat los van alle gebeurtenissen in de eerdere delen. Deze game is ook veel meer gericht op actie en cyborgs die de meest onmogelijke capriolen uithalen. Daarom is het interessant om te kijken wat Platinum Games met deze spin-off doet door een blik te werpen op de art van Metal Gear Rising: Revengeance.

Raiden

Raiden is natuurlijk bekend van Metal Gear Solid 2 en 4. Inhet tweede deel kwam hij soms wat zwak over – het doel van zijn personage was om Solid Snake vanuit de derde persoon te bekijken – maar in het vierde deel ging het roer om. Hij was veranderd in een cyborg ninja en niets is meer badass dan dat. In Metal Gear Rising: Revengeance is zijn uiterlijk in eerste instantie niet bijzonder veel aangepast. Tijdens de eerste missie heeft hij dezelfde outfit aan als in Metal Gear Solid 4, maar vanaf de tweede missie krijgt hij een nieuw cyborg ninjapak en dit ziet er agressiever uit. Zijn haar hangt ook minder voor zijn gezicht en is wat meer achterover ‘gekamd’ om hem een meer actievol uiterlijk mee te geven.

Zijn nieuwe outfit is niet alleen donkerder van kleur, hij is ook verstevigd met meer harnas op sommige punten. Zo zijn Raidens borstkas, schouders en armen aanzienlijk meer bedekt met staal. Wat ook opvalt zijn de langere nagels, armhaken en schouderpunten. Hierdoor lijkt zijn outfit minder op een strak turnpakje en oogt het meer als een gevechtsharnas. Zijn onderarmen hebben wel wat weg van het Batman-pak uit de Christopher Nolan-films.

Mistral

Natuurlijk zou dit geen echte Metal Gear-game zijn zonder vette eindbaasgevechten. Onlangs plaatste ontwikkelaar Platinum Games een aantal afbeeldingen waarop verschillende ontwerpen te zien zijn voor enkele vijanden, waaronder een eindbaas genaamd ‘Mistral’. Toen Platinum begon aan haar ontwerp, stond vast dat ze een tentakelachtig wapen moest hebben; iets dat wellicht als een soort zweep gebruikt kon worden. Daar zijn de eerste tekeningen uit voort gekomen.

Het idee achter Mistral is dat zij een aantrekkelijke vrouw is die goed binnen het Metal Gear-universum past; een mooie vrouw met een tragisch verleden, maar bovenal gevaarlijk. Tijdens het ontwerpen kwam het idee naar voren dat ze – in plaats van tentakels – wellicht meerdere cybernetische armen kon hebben. Vervolgens ontstond het idee van meerdere armen die aan elkaar gekoppeld konden worden, zodat ze alsnog tentakelachtige bewegingen kan uitvoeren. Dit kwam in het hierop volgende ontwerp naar voren, waarbij ook haar sensualiteit wat meer benadrukt werd.

Er is even getwijfeld over haar gezicht: om haar een wat meer griezelige uitstraling mee te geven, was er een masker ontworpen. Dit zou haar hele gezicht bedekken en dat was ook niet wenselijk. Uiteindelijk is er voor een compromis gekozen. Wanneer Mistral vecht, wordt haar mond bedekt met een uitschuifbaar onderdeel van haar harnas. Dit is op typische Metal Gear-wijze gedaan, waar andere personages ook uitschuifbare elementen in hun outfit kennen, zoals maskers en vizieren. Het uiteindelijke resultaat is hieronder te zien. Ook hebben de ontwerpers goed nagedacht over de technologie die haar cybernetische armen mogelijk maakt. Het moet immers ook in 3D worden gemodelleerd en daar is een degelijk design voor nodig.

Boxart

De tofste en meest onderscheidende feature van Metal Gear Rising: Revengeance is toch wel het vrijelijk kapot hakken van vijanden. Dit komt goed in beeld bij de boxart die laat zien hoe Raiden een tegenstander volledig doormidden klieft. Het kleurgebruik is ietwat beperkt, maar het past wel in de semisteriele stijl die Platinum Games handhaaft.

Een opvallend detail is zijn roodgloeiende oog. Er wordt in het verhaal gehint naar het verleden van Raiden en zijn Jack the Ripper-‘personage’. Gezien de focus op agressie en geweld zou het zomaar kunnen dat Metal Gear Rising: Revengeance hier dieper op ingaat. Misschien zijn Raidens boze blik en gloeiende oog een voorteken. Hoe dit uit zal pakken, zullen we vanaf 22 februari zelf kunnen ontdekken.

Dit artikel delen

Over de auteur

- -

Reacties

  • Ben erg benieuwd naar de game, demo vond ik wel tof maar wil toch even wachten op de recensie

  • Deze gaat voorlopig aan mij voorbij

  • Ik vindt het er allemaal mooi uitzien, maar ook ik wacht nog ff af..

  • Ik vindt het er allemaal mooi uitzien, maar ook ik wacht nog ff af..

  • Ik weet het niet met deze game, het voelt helemaal niet Metal Gear naar mijn mening.

  • Pervy boss, waar sommige handjes heen gaan. :D
    Maar de demo was wel nice het duurde even voordat ik wist hoe je goed moest blocken/counteren maar daardoor werd de game steeds leuker.

  • Helaas momenteel kan ik geen games kopen, maar deze game gaat zeker nog wel een keer in huis komen.

  • was toch ooit een artikel dat alle boxarts oranje-blauw waren? Dit is er weer 1 :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren