1. Ni No Kuni Art-ikel

Ni No Kuni Art-ikel

Deze week staat Ni No Kuni centraal; deze Japanse RPG is een samenwerking tussen het gerenommeerde Level-5 Inc. (onder andere verantwoordelijk voor de Professor Layton en Inazuma Eleven-games) en het overbekende Studio Ghibli (bekend van animatiefilms Princess Mononoke en Spirited Away). Het resultaat is een magisch avontuur dat als klassieke JRPG te labelen valt, al maakt de game wel gebruik van moderne gameplaymechanieken zoals een real-time combatsysteem. Eén van de grootste pluspunten is toch wel de grafische stijl en de sfeer die dit met zich meebrengt. Daarom is Ni No Kuni de perfecte kandidaat voor een art-ikel.

Omgevingen

Je zult het in elk Ni No Kuni-artikel wel lezen: “De omgevingen zijn als schilderijen dankzij het prachtige kleurgebruik.” Het zal inmiddels als een flink cliché klinken, maar is gewoonweg waar. Wanneer je vluchtig naar een screenshot kijkt, lijkt het net een ontwerptekening van een gebied. Ni No Kuni verwordt bijna een animatiefilm en komt goed tot leven door het schitterende design en de levendige kleuren. Daarbij zijn er allerlei uiteenlopende omgevingen die Oliver en zijn reisgenoten doorkruizen, wat voor aangename afwisseling zorgt.

Animatiescènes

Studio Ghibli heeft niet enkel bijgedragen aan het ontwerp van de personages en de wonderlijke fantasiewereld van Ni No Kuni, de studio is ook verantwoordelijk voor de volledig geanimeerde cutscènes. Deze zien er fantastisch uit en zorgen ervoor dat de game haast als een interactieve Ghibli-film aanvoelt. Omdat de Ghibli-stijl zo sterk doorgevoerd is in de gehele game, moet je bij het bekijken van trailers altijd even goed kijken of het gameplay of cutscène betreft.

We kunnen wel stellen dat deze geanimeerde scènes een verrijking voor de game zijn en allerlei emoties oproepen, zoals we dat van Ghibli gewend zijn. De kindvriendelijke stijl en de onschuldige personages worden op interessante wijze gecombineerd met zware thema’s, zoals verlies, angst en zelfacceptatie. Dit is ook het geval met Ni No Kuni, wat duidelijk merkbaar is in de trailer. In de behind the scenes-video legt Yoshiyuki Momose (werkzaam bij Studio Ghibli) ook uit dat hij de animatiescènes ook behandeld heeft alsof het een volwaardige filmproductie is.

Personages

Voor iedereen die een Ghibli-film gezien heeft, is het meteen duidelijk dat de studio verantwoordelijk is voor het design van de wereld. Dat ligt vooral aan de personages; zodra je het gezicht van een karakter uit een Ghibli-film ziet, weet je meteen dat je te maken hebt met één van hun producties. Eén van de kenmerkende eigenschappen is de vormgeving van de mensen en hun gezichten. Maar ook de aanwezigheid van kleine, koddige, magische wezentjes is een onmiskenbaar teken dat je met Ghibli te maken hebt.

Dit artikel delen

Over de auteur

- -

Reacties

  • Ben zo benieuwd naar deze titel.

  • Prachtig.

  • Prachtige stijl, maar ik ben bang dat dit qua combat e.d. niet mijn type game is.

  • Ziet er prachtig uit.

  • Heel tof, moet nog altijd eens verder met de DS versie.
    Alleen die verrekte Japanse teksten..

  • Goed om te zien dat jullie hier zo veel aandacht aan besteden. Dat verdiend het spel echt.

  • Tof dat hier ook een art-ikel van is. No no Kuni is gewoon een sprookje, maar dan in game formaat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren