1. Global Game Jam 2013

Global Game Jam 2013

Afgelopen weekend werd het uithoudingsvermogen van duizenden gamemakers op de proef gesteld tijdens de Global Game Jam 2013. Wereldwijd namen duizenden hobbyisten, studenten en gamestudio’s de uitdaging aan om in 48 uur een volwaardig spel in elkaar te zetten. Het resultaat: meer dan 3000 unieke games. Alleen al in Nederland gingen er, verspreid over vijf locaties, meer dan vijfhonderd jammers aan de slag met 86 verschillende games. Ondergetekende was aanwezig bij de Game Jam in Enschede.

Na de inschrijving en het verzamelen van wat groepsgenoten kwam ik in een grote zaal waar het thema van deze game jam bekend werd gemaakt. Elk jaar moet een uniek thema de creatieve ideeën van de deelnemers aanwakkeren en dit jaar stond het thema “hart” centraal. Wel mondje dicht, want in Hawaii zou de game jam elf uur later beginnen, dus facebooken of tweeten over het thema was nog uit den boze. We namen de lift naar de jam-ruimte waar een heleboel langwerpige tafels, LCD tv’s en kabels voor ons klaarlagen om mee aan de slag te gaan. Sommige deelnemers waren zo enthousiast dat ze zelf ook nog dure PC’s, (teken)tablets en geluidsapparatuur hadden meegenomen. We zaten nog maar net of een paar mensen kwamen al schreeuwend voorbij, hopeloos zoekende naar een grafische artiest voor hun spel. Maar goed dat ik van te voren al groepsgenoten had gevonden dus.

Vervolgens kon het brainstormen beginnen. Pen en papier in de aanslag en alles opschrijven wat met het thema ‘hart’ te maken heeft. Onze gamedesigner kwam al snel met het bizarre idee om een co-op spel te gaan maken dat zich afspeelt in een robot met drie menselijke harten. De ene speler moet de harten pompen in het juiste ritme en de andere speler moet met een nanobot de harten beschermen tegen kwaadaardige invloeden van buitenaf, zoals drugs, vet voedsel en andere narigheden. Bij het oppakken van een verkeerd item zouden de controls helemaal door de war gegooid worden, dus hectiek (en hopelijk lol) voor twee gegarandeerd. We waren allemaal enthousiast over het concept en gingen direct aan de slag. Tijd voor een ander idee was er eigenlijk ook niet, want de tijd tikte door.

Terwijl het groepje aan de tafel achter ons een verloren groepsgenoot probeerde te bereiken en twee tafels verderop een game-idee gevisualiseerd werd met heel veel papieren knipsels, presenteerde ik de eerste schetsen aan mijn teamgenoten. De gamedesigner sloot zich aan bij de programmeurs en een vriend van me stortte zich op de muziek. Er moest nog veel gedaan worden. Het werd laat, men werd moe en er werd energydrank uitgedeeld. Het is cliché bij een dergelijk evenement en bovendien vrij smerig, maar het helpt wel om nog even die paar uurtjes door te gaan. De volgende dag te laat voor het ontbijt aankomen en iets te snel naar het bier grijpen was misschien niet zo’n slimme zet, maar het hoort allemaal bij de ervaring, laten we maar zeggen.

Het slaaptekort begon de laatste dag zijn tol te eisen, dus zocht ik maar even wat afleiding bij wat andere groepjes. Al snel werd duidelijk dat we flinke concurrentie hadden. BoxDraggers had een rustgevende 3D-game in elkaar gezet met Facebook-integratie voor de highscores en het team van Die Heart had hun eindeloze zombie ren-game al werkende op een iPad. De vormgeving was prachtig en de kans dat wij nog in de prijzen zouden vallen leek nihil. Maar we hadden één troef: we lagen mooi op schema en er was nog net genoeg tijd over om een intro-animatie in elkaar te flansen. Daar ging ik haastig mee bezig, terwijl de programmeurs zo veel mogelijk power-ups in de game probeerden te stoppen in de tijd die we nog hadden.

We hadden echter één cruciaal element over het hoofd gezien: het playtesten. Omdat we zo druk waren met van alles en nog wat te integreren in onze game, was de eerste echte speelbare versie pas een uur voor de jury kwam af. Ons epilepsie-opwekkende knipperscherm met geschifte geluidseffecten bleek toch iets te veel van het goede, maar deze konden we er pas uitslopen toen het publiek al toekeek. Twee jongetjes van een jaar of acht zetten eventjes een enorme highscore neer bij de ritmegame Celestia en grote groepen vergaapten zich aan de charme van puzzelplatformgame Affectu. Ik was zelf erg onder de indruk van Palpito, een spel waarbij je een lijn vervormt zodat een gloeiende bal harten kan verzamelen. De sfeer van de game was erg sterk en mede doordat de game speelbaar was met een Xbox-controller voelde het al helemaal “af”. Tussen alle gamers in de zaal zou één jurylid van de Dutch Game Garden rondlopen. Spannend!

De jury maakte zich bekend en het verlossende woord werd uitgesproken. Geheel tegen onze verwachtingen in, werden we met onze game Exploding Heart Syndrome tweede! De eerste plek ging, geheel terecht, naar een groepje van drie eerstejaars gamedesign-studenten die de cartoony survival-horrorgame Dawn hadden gemaakt. In het spel is het de bedoeling om te overleven in een bos door vuurtjes te plaatsen en met een zaklamp te schijnen. De hartslag geeft aan hoe bang de hoofdrolspeler is en wanneer het game over is. Het winnende team werd onder andere beloond met een promotie in de Windows 8 Store voor hun toekomstige game. “Dat is nog eens een boost die je als startende gameontwikkelaar kan gebruiken”, zei één van de winnaars.

Op 19 februari zullen alle winnende games tentoongesteld worden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Daarnaast zijn ze ook, samen met de duizenden andere gamejam-creaties, online te spelen via deze link.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mijn school deed hier ook aan mee haha, leuk om dit terug te lezen.

  • Vet! Ik had afgelopen week tentamens, anders had ik serieus overwogen deel te nemen. Als tweedejaars Gametechnologie-student best een leuke bezigheid voor een weekend lijkt me zo… hopelijk volgend jaar een beterpassend weekend :O

  • Had er wel van gehoord maar was het totaal vergeten eigenlijk.. Maar ik zie dat het helemaal goed gekomen is dat weekend..

  • Supertof! Ik zou er zelf ook wel eens aan mee willen doen, al is het maar om idiote ideeën te kunnen spuwen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren