1. De hardnekkige twijfel over Resident Evil - Column

De hardnekkige twijfel over Resident Evil - Column

Capcom weet het echt niet meer met Resident Evil. Dat is het korte antwoord.

Het lange antwoord is een opeenstapeling van vreemde keuzes het afgelopen jaar, en producer Masachika Kawata die bij interviews zo diep in de verte lult dat ieder perspectief op de toekomst snel weer achter de horizon verdwijnt.

Volgens hem moet Resident Evil misschien een openwereldgame worden. Of niet natuurlijk. Het waren er wellicht ook teveel afgelopen jaar; Resident Evil 6 , Resident Evil: Operation Raccoon City en Resident Evil: Revelations, ga maar niet door. Ook dat was weer niet het probleem eigenlijk. De focus op actie dan? Toekomstige RE-games zouden zomaar eens enger kunnen worden, stelt de producer. Maar wie kan dat met zekerheid zeggen? De producer in ieder geval niet en dat is nota bene....je voelt 'm al aankomen...de producer.

Resident Evil 6 was een schot in de roos en tegelijkertijd een van de grootste missers ooit voor Capcom. Wat verwacht je: als je met 600 ontwikkelaars tegelijk doel probeert te treffen, raak je altijd wel iets, maar schiet je er sowieso mijlenver voorbij. De verkoopcijfers zijn nog steeds erg indrukwekkend met 4,8 miljoen exemplaren, al hoopte de uitgever er 7 miljoen van te verkopen. 'Hoopte' mag je in die zin lezen als moest, want het spel heeft waarschijnlijk ook tientallen, zo niet honderden miljoenen gekost. En dan valt het ineens heel erg tegen als het spel na zijn eerste levering van 4,5 miljoen, slechts 300.000 extra exemplaren verkocht.

If it's broken, patch it

Capcom sleutelt ondertussen vrolijk door aan een spel. Het is bewonderenswaardig dat de uitgever er überhaupt moeite in steekt, maar een kleine blik op alle patches doet je afvragen waarom het er niet meteen inzat. Waar je voorheen niet vrij kon wisselen tussen personages tijdens een hoofdstuk, kan dat nu ineens wel. Zo hoef je dus niet steeds 1,5 uur opnieuw te doen en begin je gewoon bij je laatste...laten we het een paragraaf noemen. Ook kun je meteen met de vierde campagne aan de slag; die van Ada was eerst nog afgesloten tot je de game uit had gespeeld. Als kers op de multivlaaimix van taarten kun je nu ook op iedere moeilijkheidsgraad de quick-time events op automatisch zetten. Godzijdank, maar wie zit daar nu nog op te wachten?

Resident Evil: Revelations komt 24 mei ook naar PS3, Xbox 360, Wii U en PC

Drie keer is scheepsrecht

Het vlaggenschip van Capcom mag dan in stil water terecht zijn gekomen; de uitgever had voor 2012 nog twee andere RE-games klaargestoomd: Operation Raccoon City en 3DS-game Revelations. Op die laatste valt weinig af te dingen; het spel zag er fantastisch uit op de handheld en moderniseerde de van origine trage gameplay van survival-horror. ORC is een ander verhaal. Hoewel het idee interessant was - het verhaal van beide kanten tijdens het Raccoon-incident belichten - was de uitwerking simpelweg matig. Het spel verkocht desondanks verrassend goed (meer dan twee miljoen exemplaren). Maar of dat de imagoschade waard is geweest?

En toen?

Het is inmiddels 2013 en Capcom gaat sowieso verder met Resident Evil, want het is zijn bestverkopende serie. De nabije toekomst brengt een console- en PC-versie van RE: Revelations, de enige van de drie die wel op een vrijwel onverdeeld positieve ontvangst kon rekenen. Het is alsof Capcom ons daar nog eens aan wil herinneren. Kijk eens, we kunnen het wel. Producer Kawata zei zelfs dat de toekomst van Resident Evil deels afhangt van hoe goed Revelations het de tweede keer doet.

En daar zit 'm de crux. Je kunt niet zonder visie blijven aanprutsen, in de hoop dat gamers tegelijkertijd hun portemonnee en bek opentrekken. Zij willen gewoon weer ouderwets bang gemaakt worden. En dat werkt alleen als ze niet weten wat hen te wachten staat.

Dit artikel delen

Over de auteur

Marcel Vroegrijk Eindredacteur van Gamer.nl

Reacties

  • Ik vind het nog steeds goede games, maar het mist wel iets ten opzichte van de gloriedagen. Van mij mogen ze RE2 en RE3 ook een mooie remake geven zoals RE op de gamecube. Dat is echt genieten geblazen en die game is ook echt eng. Dat zijn de laatste games niet meer, ook Revelations niet. Al vond ik die wel goed, de beste RE sinds deel 4.

  • hmm, ik weet het niet hoor. Ik vond RE6 best leuk als actie game maar het had weinig meer te maken met waar het allemaal begonnen is. Ditzelfde vind ik eigenlijk ook voor REvelations gelden. Best een goede game en idd gaat ie wat meer naar z'n roots maar zaten er daar niet gewoon té veel speelbare personages/NPC's in? Ik wist op een gegeven moment niet meer wie wie was…



    Nee, dan het DLC pakket van RE5, "Lost in nightmares". Dát laat echt zien dat een ouderwetse Resident Evil (zoals deel 1) best nog wel kan in deze tijd. Sterker nog: zo móet het in deze tijd!

  • Lost in Nightmares was inderdaad erg vermakelijk en had zelf graag meer van dit gezien in RE. Desperate escape daarentegen was echt een flop (en voordat iemand de verkeerde conclusies trekt; nee ik heb deze niet gekocht, maar gedownload van ps+).

  • Wat wil je ook als je een zo'n breed mogelijk publiek aan wil spreken. Dan gaat een deel van de essentie natuurlijk verloren. Ze moeten dan ook meer kijken wat Resident Evil zo goed maakte in zijn glorie jaren, dus geen open wereld of iets wat niet RE is. Een remake of een reboot zou dan een goed begin zijn.

  • Nice artikel Marcel!

  • Ik denk dat ze inderdaad terug moeten naar een meer survival horror-game in plaats van die actie-games als deel 5 en 6. Ik heb zes niet gespeeld, maar vijf wel en die was vermakelijk, maar zeker niet geweldig. Revelations op de 3DS was wel weer ontzettend goed en je kan zien dat ze met die game meer een horror/survival hebben willen maken, maar misschien leent een handheld zich daar beter voor?

  • Mooi. Resident Evil is allang niet meer wat het ooit was: een 'survival horror'. Sneu maar waar; op dat gebied kan Resident Evil weer wat leren van de Zombi U game.

  • De 3DS versie was redelijk goed, maar RE5 vond ik niet zo en RE6 ook niet echt geslaagd omdat je niet echt wist wat het nou wou wezen qua gerne.

  • Als ze weer goed worden, dan zal ik ze ook weer kopen. Maar 6 is uiteindelijk toch een teleurstelling geweest… maak nog zoiets als revelations

  • De beste Resident evil games zoals ze hoorden te zijn deel 1, 1 remake, zero, 2, 3, code veronica. Daarna ging het bergaf. Deel 4 was een goed spel maar zeker niet meer de echte Resident evil feeling, de puzzels waren volledig verdwenen. De vaste camerapunten weg, dat deed de spanning veel minderen. Dan deel 5, was helemaal geen horror meer en deel 6 deed het alleen goed met de Leon campain, maar ook niet met puzzels en echte schrikmomenten. Revelations heb ik dan ook op 3ds en die game is goed, maar ik vind het ook geen echte horror, trouwens die game heeft maar een rating van 16 jaar of ouder. Als je dan kijkt naar zombie u, dat spel heb ik ook. Met dat spel heb je echte schrikmomenten en een echt survival gevoel. Capcom heeft in de tijd het roer omgedraaid niet voor de gamer maar voor de reviewer, omdat er altijd maar meer kritiek kwam op de besturing en de camerastandpunten, wel de echte Resident evil fanaat zoals ik, wil de oude gameplay terug. En dit is met vele games het geval als ze iets willen veranderen voor vernieuwing.Mortal kombat had ermee te kampen, Sonic, street fighter enzovoort !

  • Het grootste probleem van de reeks is dat Mikami er niet meer is. Die man was van onschatbare waarde voor Capcom. En wat doen ze? Ze laten 'em gaan. Oi you dumb twats. Daarnaast is het Resident Evil team verslaafd geraakt aan westerse erkenning en probeert het als Japanse ontwikkelaar een game te maken die westerse gamers leuk moeten vinden. Dat werkt natuurlijk niet.



    Revelations was in dat opzicht een prima stap in de juiste richting. Het probeert een balans tussen actie en spanning te zoeken. Het is niet perfect, maar wel een stuk beter dan RE 5 en ik ga eens niet vergelijken met ORC. Serieus, wie bij Capcom ooit gedacht heeft om Slant Six te contracteren zou een klap moeten krijgen.

  • Weet je zeker dat de westerse richting die de Resident Evil is ingeslagen niet gewoon van de hogere legerleiding afkomstig is?



    En ding is duidelijk, sinds Mikami pleite is, gaat het heel erg hard bergafwaarts. Niet alleen met RE, met Capcom als geheel.

  • RE heeft altijd bij mij een plekje, alleen gaat het wel berg afwaards met de serie. Moet zeggen Dat Revelations op de 3DS echt een meesterlijk titel is.

  • Het zou jammer zijn als ze met de RE serie zouden stoppen



    maar mogen nou wel met vernieuwing komen

  • Zolang het maar geen reboot en/of openwereld betreft.

  • Hmm, ik vond Res6 een lekkere game! Res 0t/m3 incl Veronica is gewoon niet meer van deze tijd, tuurlijk zouden er mensen blij van worden, (ik ook als iets oudere gamer) maar ik betwijfel of die dan wel 7mil x zou verkopen…

  • GOD! Maak gewoon een ouderwets huis met zombies en kut besturing, dan zit ik in het donker aan de buis gekluisterd!

  • let's hope for the best…had hoge verwachtingen,maar door de game te lang te maken en te veelzijdig(actie en survival..teveel op actie dan)speel ik het niet zoveel als dat ik had verwacht.het lijkt er ook op alsof niemand uit nederland het spel aan het spelen is.kan nooit een match vinden uit eigen regio….de patch met de chapters is wel fijn…en ik geloof dat de quicktime events op auto op prof of hoger een must is….dat van ADA had niet gehoeven.gelukkig zijn ze met de serie niet klaar.

  • Het kan me niet schelen wat ze met de serie doen. Ik ben al lang mijn vertrouwen kwijt, mij zijn ze kwijt als fan. En of ze me ooit terugwinnen betwijfel ik. Er is zoveel goeds op de markt dat ik ze totaal niet mis.

  • Misschien waren de games eng ( deel 2) omdat je toen waarschijnlijk een jaar of 15 was. Nu als33 jarige vind ik geen enkele game eng,



    Weet niet hoe oud het leeftijd gemiddelde is maar als je als 25+ bang bent voor een game dan denk ik dat er iets niet goed is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren