1. De ambitieuze plannen van The Witcher 3: Wild Hunt

De ambitieuze plannen van The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher-reeks is behoorlijk geliefd onder gamers; de volwassen RPG’s vertellen toffe verhalen ondersteund met sterke gameplay. Vooral in The Witcher 2 is het opmerkelijk hoeveel impact jouw handelingen hebben op het spelverloop. De enorme ambitie en het oog voor detail van ontwikkelaar CD Projekt RED is noemenswaardig. Als we de studio mogen geloven, zullen de ontwikkelaars dat overtreffen in hun derde en laatste Witcher-game, The Witcher 3: The Wild Hunt. We hebben hun ambitieuze plannen op een rijtje gezet.

Verhaal

In het derde deel gaan we weer met Geralt aan de slag. Zijn geheugen is nu volledig hersteld en hij wil niet meer voor andermans doeleinden vechten. Hij heeft zijn eigen redenen en motivatie. Er zijn geliefden in zijn verleden die hij wil opzoeken, er zijn politieke kwesties die zich door het hele land afspelen en dan is er nog altijd de Wild Hunt.

Geralts laatste avontuur wordt op drie ‘niveaus’ verteld. Des te hoger het niveau van de vertelling, des te belangrijker de gebeurtenissen zijn voor de vorming van Geralt (en het hoofdverhaal van de game). Zo behoren activiteiten als items craften, monsters slachten en reguliere quests in het laagste niveau. Vervolgens zijn er ook verhaallijnen voor ieder gebied (waaronder Skellige, Novigrad en No Man’s Land) waarin Geralt zich met de politieke situaties bemoeit. Voor elk gebied is er dus een aparte verhaallijn om te doorlopen. Alle quests omtrent het vinden van geliefden en de Wild Hunt behoren tot het derde en hoogste niveau: het hoofdverhaal.

Niets van dit alles wordt onderbroken; er zijn geen hoofdstukken, aktes of andere kunstmatige onderbrekingen. Het is dus ook aan jou om het verhaal aan te pakken zoals jij dat wilt. Je kunt volledig uitgewerkte verhaallijnen overslaan, maar er zullen gevolgen zijn. Zoals gezegd heeft elk land een eigen plot waar jij je mee kunt bemoeien, of niet. Progressie in het hoofdverhaal stuwt de staat van de gehele wereld, die dus afhankelijk is van jouw daden. Als een dorp wordt bedreigd door bandieten, kun je ervoor kiezen om niet te helpen. Wanneer je vordert in het hoofdverhaal en hierin bepaalde gebeurtenissen doorspeelt, kan het zomaar zijn dat dit dorp verlaten wordt omdat jij de bandieten vrij spel hebt gegeven.

De wereld

The Witcher 3 speelt zich af in een wereld die twintig procent groter is dan de wereld van The Elder Scrolls V: Skyrim. Of voor fans van Geralts vorige avonturen: de wereld is veertig keer zo groot als de wereld van The Witcher 2. Het duurt dan ook dertig tot veertig minuten om dewereld te paard over te steken. Andere opties om de wereld te verkennen zijn per boot en te voet, en uiteraard kun je fast travel gebruiken om eerder ontdekte locaties te bezoeken. Dit alles gebeurt zonder laadschermen. CD Projekt RED miste in de vorige The Witcher-games de vrijheid van een openwereldgame zoals Skyrim.

Tijdens het reizen zul je allerlei interessante dingen treffen, zoals donkere grotten, diverse dorpjes, ruïnes en andere omgevingen. Afhankelijk van het gebied waar jij je in bevindt, kom je verschillende minigames tegen. Zo bevat Skellige een meswerp-minigame waarmee je exclusieve beloningen vrij kunt spelen.

Het weer is ook een belangrijk onderdeel van de game. In The Witcher 3 worden weersomstandigheden dynamisch gegenereerd en worden ze zo realistisch mogelijk in beeld gebracht. Wolken zijn geen textures of eenvoudige effecten; het zijn gemodelleerde objecten van uiteenlopende grootte.

Wanneer je de wereld doorkruist, zullen monsters, bandieten, handelaars en dieren iedereen aanvallen die zij als vijandig beschouwen. Let dus op waar je loopt, want vijanden levelen niet met je mee. Dit houdt in dat je in sommige gebieden extreem sterke vijanden kunt tegenkomen omdat je simpelweg te zwak bent, of het tegenovergestelde. Welke monsters op je pad komen en wat hun vaardigheden zijn, wordt bepaald door factoren als plaats en tijd. Daarbij is de kunstmatige intelligentie van de vijanden volledig op de schop gegaan en bevat de game geen gescripte eindbazen.

Combat

Tijdens gevechten kun je op effectieve wijze de zwakke plekken van monsters raken, mits Geralt over de juiste kennis beschikt. Wanneer je over de juiste informatie over een monster beschikt, zijn specifieke aanvallen beschikbaar. Een giftige aanval van een vampier doe je teniet door zijn gifklier uit te schakelen, of je probeert zijn beide harten te doorklieven om hem direct af te maken.

Met een enkele druk op de knop voer je een aanval uit op je vijanden. Elke aanval kost ongeveer evenveel tijd om uit te voeren. Deze aanvallen kun je te alle tijde onderbreken door weg te rollen of te blocken, ook als je geen stamina meer hebt. In dat geval ben je echter wel tijdelijk uitgeput en moet je weer even op adem komen.

De actie en de flow van de gevechten zijn ook volledig aangepast; The Witcher 2 bevat twintig gevechtsanimaties, The Witcher 3 zal er meer dan negentig bevatten. Ook het tempo is opgeschroefd. Geralt vecht een stuk sneller, maar hetzelfde geldt voor zijn tegenstanders. Daarnaast is Geralts oude koprol vervangen met een nieuwe ‘draaibeweging’ die dezelfde ontwijkende functie behoudt, zonder de verstorend grote afstand die je met een koprol aflegt.

Er wordt tevens getest met gevechten te paard. Dit is nog niet definitief aan de game toegevoegd dus het is nog maar de vraag of dit in het uiteindelijke product komt. Het rijden te paard is wel bevestigd.

Loot, crafting, customization en andere info

Het verslaan van monsters levert verschillende soorten ‘loot’ op, zoals chemicaliën en andere materialen om diverse dingen mee te craften. Het craften is een belangrijk onderdeel van Geralts vaardigheden.

Ook zelfgemaakte wapens en harnassen zijn verder aan te passen, bijvoorbeeld met extra bestandsdelen zoals monsterschubben op een harnas van leer. Elk onderdeel van je harnas oogt uniek omdat The Witcher 3 stoffen middels een nieuwe technologie simuleert. Overigens kun je Geralt verder aanpassen door zijn kapsel te veranderen, al is er geen mogelijkheid om zijn haarkleur te wijzigen.

Ontwikkelaar CD Projekt RED begrijpt hoe frustrerend het inventory-scherm in The Witcher 2 is. De studio doet haar best dit te verbeteren in het vervolg. The Witcher 3 maakt daarnaast gebruik van de nieuwe engine van CD Projekt RED – de REDengine 3 – en zal op PC’s en “alle high-end platformen” uitkomen in 2014. Dit deel zal tevens de afsluiting zijn van de Witcher-trilogie.

Dit artikel delen

Over de auteur

- -

Reacties

  • Ziet er zo erg leuk uit. Wachten op volgend jaar dan maar.

  • Grafisch zal het iig diep in orde zijn. ^^D Weet alleen niet of me pc hem tegen die tijd nog goed gaat trekken.

  • Zou die voor de X360 komen, of next-gen?

  • "…zal op PC’s en “alle high-end platformen” uitkomen in 2014"



    We kunnen niets met zekerheid zeggen (daarom heb ik het ook niet in dit artikel geplaatst), maar er wordt volgens mij hier duidelijk gehint naar next-gen.

  • Ik wacht hier met smart op :)

  • Klikt echt te gek!!!!!!!

  • Witcher 2 inventory-scherm frustrerend? Ik vond het allemaal wel meevallen.



    OT: Het ziet er naar uit dat mijn PC een upgrade moet ondergaan voor The Witcher 3, want ik wil het meeste uit die game halen!

  • Staat Peter Molyneux in de development? Als dat zo is: Wordt een flop…



    Als de beloftes waarheid worden: FUCK YEAH!

  • FUCK YEAH!

  • Toch misschien maar eens beginnen met deel 2…?

  • Vind het zo jammer dat deze niet voor de ps3/4 komt.

  • kan je wel lezen? high end consoles met andere woorden de ps4 en nieuwe xbox

  • Het sterke punt van The Witcher 2 vond ik de side-quests, ik hoop dat dit in het derde deel zal blijven. Daarom hoeft een open wereld van mij niet perse. Skyrim had een enorm aantal nietszeggende en tergende side-quests, ik hoop dat The Witcher 3 niet dezelfde fout maakt!

  • tegen die tijd nog maar een 7950 extra erin steken of zal dat niet nodig zijn?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren