1. Crysis 3 Preview - Hands-on met de Singleplayer

Crysis 3 Preview - Hands-on met de Singleplayer

Wie heeft het najaar nodig als je in het voorjaar al zoveel topgames krijgt. Crysis 3 is één van de games die hoge ogen gooit. Onlangs kregen we in Londen de mogelijkheid om de singleplayer van de game aan de kaak te stellen.

Chinatown

Het level waarin we los mochten gaan, speelde zich af in Chinatown, New York. Zoals eerder al duidelijk is geworden, is het New York in Crysis 3 volledig overgroeid en daardoor ademt het geheel 'urban jungle'. Een setting die ideaal blijkt te zijn om als interactieve speeltuin te gebruiken. Als hoofdpersonage Prophet heb je namelijk de beschikking over je superpak. Daarmee is het mogelijk om tijdelijk heel sterk te worden, sprintjes te trekken waar Usain Bolt bang van wordt en persoonlijke favoriet: tijdelijk onzichtbaar worden.

Vooral in combinatie met het nieuwe wapen, de Compound Bow, is dit een feest. Terwijl je onzichtbaar bent scout je de omgeving af en probeer je vijanden die er alleen voor staan stilletjes af te maken. Vervolgens pak je de pijl weer uit het levensloze lichaam en ga je weer verder. Het is een hele kunst om zo onopgemerkt te blijven, want de C.E.L.L.-vijanden zijn behoorlijk slim. Bij het minst of geringste onraad wordt er groot alarm geslagen en wordt de klopjacht op Prophet geopend.

Urban Jungle

Gelukkig staat hij dan alsnog zijn mannetje. Met een ruim wapenarsenaal heb je een goed antwoord op een bikkelharde shootout. En mocht dat dreigen mis te gaan, dan is er in de Urban Jungle altijd een plek om je te verschuilen. Ren als een gek een gebouw in en hoop dat de vijanden je de tijd geven om je energie op te laden om zo weer onzichtbaar te kunnen worden en een nieuwe tactische plek op te zoeken.

De omgevingen die je tegenkomt zijn prachtig. Hoewel je in ruïnes rondloopt, straalt het geheel heel veel sfeer uit. Planten zien er superscherp uit, watereffecten zijn om je vingers bij af te likken, om nog maar te zwijgen over de prachtige lichteffecten. Oké, we speelden op een PC waarvan je waarschijnlijk drie maanden op vakantie kan, maar dan heb je wel wat. Nu is het te hopen dat de game er straks ook top uit gaat zien op de spelcomputers, waar ook nog veel gamers hem op willen spelen.

Later in het level kregen we te maken met de andere vijand-soort die Crysis 3 rijk is: de Ceph. Deze Alien-achtigen zijn ook nu weer een flinke kluif om mee af te rekenen. Ze zijn slim, ze zijn snel en vooral wanneer je er twee tegelijkertijd tegenover je hebt staan moet je van goede huize komen om te overleven. Dat leidt ook tot enorme voldoening als je na een zwaar gevecht als winnaar uit de strijd komt. Dat lijkt ook op dit moment de enige beloning te zijn. In de versie die wij speelden kreeg je geen ervaringspunten voor het omleggen van de Ceph om vervolgens jouw krachten mee te verbeteren. Wellicht dat dat nog later komt, maar nu miste ik het wel een beetje.

Kleine deceptie

Ook was het jammer dat je na een paar hele vette shootouts met Ceph-vijanden die over een zwaar pantser beschikten, het level eindigde met een lang stuk waarin iets meer over het verhaal bekend werd. Dat stuk was te lang, haalde het tempo uit de game en bood ook niet echt boeiende inzichten in het achtergrondverhaal. Een kleine deceptie na een fantastische game-ervaring.

En ik hoop dan ook dat de rest van de game vooral doorgaat met boeiende gameplay. Want op dat gebied heeft de game echt een hele goede indruk op me gemaakt. Sommige dingen waren niet helemaal duidelijk, omdat we zonder enige vorm van uitleg midden in de game werden gegooid, maar het genot dat het geknal ons gaf maakte veel goed. Een terechte Topper van 2013.