1. Borderlands 2: Sir Hammerlock’s Big Game Hunt - Review

Borderlands 2: Sir Hammerlock’s Big Game Hunt - Review

Er waren eens vier vault hunters die de strijd aangingen met een dictatoriale overheerser genaamd Handsome Jack. Deze vier uitzonderlijke strijders beleefden nog meer noemenswaardige avonturen. Zo zijn ze ooit op zoek geweest naar een piratenschat, en ze hebben ook deelgenomen aan een toernooi vol moordlustige gladiatoren. Maar heb je de legende van de vault hunters en hun weekendje uit met Sir Hammerlock al gehoord? Nee? Nou, ga lekker onderuitgezakt zitten, dan vertel ik je alles over Sir Hammerlock’s Big Game Hunt.

Nakayama

De derde DLC van Borderlands 2 stuurt je richting een nieuw gebied waar de galante en welbespraakte Sir Hammerlock op je wacht. Jullie gaan lekker een weekendje jagen op allerlei beesten, ter ontspanning, maar ook met het oog op dikke nieuwe loot. Dit avontuur begint wanneer je naar Hunter’s Grotto reist: dit is een moerasomgeving waarin Hammerlocks ‘boomhut’ zich bevindt. Je komt meteen nieuwe vijanden tegen, waaronder grote spinachtige wezens en een kwaadwillend moerasvolkje.

Al schietend werk jij je een weg naar de boomhut toe. Ineens begint ene Professor Nakayama tegen jou en Hammerlock te praten. Hij is helemaal idolaat van Handsome Jack en vindt het daarom niet zo leuk dat jij verantwoordelijk bent voor de ondergang van zijn idool. De DLC gaat er dus vanuit dat je het hoofdverhaal al uitgespeeld hebt, wat een beetje uitsluitend werkt voor de mensen die dit nog niet gedaan hebben. Nakayama vervolgt zijn verhaal over Handsome Jack en probeert jou en Hammerlock angst in te boezemen door zichzelf te introduceren. Helaas voor Nakayama hebben zowel de vault hunters als Sir Hammerlock nog nooit van deze gestoorde professor gehoord en dit zorgt voor een paar geinige dialogen. De professor verkondigt hoe hij ooit de CEO van Atlas heeft vergiftigd. Hammerlock reageert doodleuk door te zeggen: “Oh… fijn voor je.”

Moeilijkheidsgraad

Deze DLC is bedoeld voor personages die minstens level 30 zijn. Het liefst een paar leveltjes hoger zelfs. Met mijn level 35 Zer0 – waarbij ik alles in zijn mêleevaardigheden heb geïnvesteerd – was het soms best pittig aangezien ik een vrij kwetsbaar personage heb, maar dit verschilt enorm per character. Een defensieve Axton, bijvoorbeeld, zal minder moeite met de vijanden hebben. Mocht je moeite hebben met de DLC, dan is het een kwestie van een beetje doorlevelen, of neem gewoon een co-opmaatje mee.

Veel verder dan dit gaat het verhaal van deze DLC helaas niet. Nakayama doorbreekt de vierde muur wel erg hard en laat overduidelijk merken dat hij de centrale slechterik van dit avontuur is, terwijl er verhaaltechnisch weinig te beleven valt. Hij ontwikkelt zich totaal niet als personage, en je krijgt pas tegen het einde van de DLC daadwerkelijk met hem te maken. Sir Hammerlock trekt dit deels recht met zijn statige manier van doen en praten (en zijn ‘schunnige’ opmerkingen), maar ook hij weet van deze DLC geen spannend of superkomisch epos te maken. Sir Hammerlock’s Big Game Hunt draait dan ook niet volledig om plotprogressie, er moet gejaagd worden.

Aegris

Dat jagen doe je in het nieuwe continent Aegris, waarin vijanden klaarstaan om kapot geschoten te worden. Er zijn allerlei grote en vieze beesten te vinden zoals schorpioenachtige monsters en dikke sprinkhanen, maar het interessantst zijn de moerasmannetjes. De moeraskrijgers hebben schilden die kogels afweren, dus is het niet mogelijk om simpelweg je magazijnen op hen legen. Nog uitdagender zijn de witch doctors: deze kleine mennekes zijn het grootste gevaar. Zij doen enorm veel elemental damage, ze healen hun groepsgenoten en ze maken andere vijanden nog sterker. Het is dus echt een bittere noodzaak om deze witch doctors als eerste uit te schakelen en dat gaat niet altijd even gemakkelijk. In Aegris vind je genoeg uitdaging.

Daarbij zijn de nieuwe gebieden weer volledig anders dan de vorige uitbreidingen. Ditmaal hanteert ontwikkelaar Gearbox een moerasthema, inclusief vunzige insecten en vijandige volksstammen. Ook zitten enkele levels vol rivieren, wat een mooie gelegenheid is voor een nieuw voertuig: een moerasboot. Dit klinkt allemaal perfect, maar de uitwerking laat wel wat te wensen over. Hoewel het moerasthema een fijne afwisseling is, wordt er binnen dit thema weinig gevarieerd. Het kleurgebruik is bij vlagen ook een beetje flets, terwijl dit voorheen nooit een probleem was. Het is allemaal geen ramp, het is alleen kwalitatief minder dan we van Gearbox gewend zijn. Omdat we zo verwend zijn met voorgaande producten, voelt deze uitbreiding iets minder compleet aan.

Voor iedereen die nog niet klaar is met Borderlands 2, is deze DLC absoluut een aanrader. Tijd spenderen met Sir Hammerlock is vermakelijk en de nieuwe vijanden bieden een frisse uitdaging; slechterik Nakayama is een stuk minder boeiend. Het moerasthema is een leuk uitstapje, al zijn de omgevingen niet enorm afwisselend en zijn de kleuren soms wat flets. Met Sir Hammerlock’s Big Game Hunt maak je nooit een miskoop, al zijn de vorige DLC’s gewoonweg iets beter.
7
70
Score: 70