1. PlayStation 4: Welke games ontwikkelt Sony - deel 1

PlayStation 4: Welke games ontwikkelt Sony - deel 1

Sony laat op 20 februari ‘de toekomst van PlayStation’ zien. En dan zou het niet gaan om een nieuwe firmware of videostreamingdienst of iets anders waarvoor je je schouders ophaalt, maar om iets groters: De PlayStation 4, of PlayStation Orbis zoals ‘ie naar verluidt gaat heten.

De PlayStation 3 is bij Wes Rijckaert en Lars Cornelis een geliefde console vanwege de vele succesvolle exclusives, die grotendeels verzorgd zijn door de ontwikkelaars van Sony Worldwide Studios. De stroom aan exclusives voor de PS3 lijkt echter langzaam op te drogen en dus speculeren deze PlayStation-watchers gedurende het weekend over welke exclusieve titels momenteel mogelijk in ontwikkeling zijn bij de Worldwide Studios-groep. Deze suggesties berusten op onze eigen verwachtingspatronen, maar grijpen we natuurlijk niet zomaar uit de lucht. We kijken vooral naar de voorgeschiedenis van een studio en diens kwaliteiten. Heb jij andere ideeën? Laat ze dan vooral horen in de reacties!

SCE Japan Studio

Lars: Het zou mij niets verbazen als Team ICO, onderdeel van Sony’s grote Japanse afdeling, The Last Guardian naar de PS4 brengt. We hebben tenslotte al ruim een jaar niets meer van deze game gezien en een release voor dit jaar is eveneens onzeker volgens Sony-topman Shuhei Yoshida. Dan kan die game net zo goed uitkomen voor de PS4, niet? Verder huisvest Sony Japan veel creatieve geesten die telkens weer met iets origineels komen, zoals LocoRoco, Patapon, Gravity Rush, Tokyo Jungle en Puppeteer, een game die nog op de PS3 moet verschijnen en waar ik persoonlijk veel van verwacht. Hoe laf het ook klinkt, bij Sony Japan is het echt gewoon afwachten wat ze nu weer voor origineels voor ons verzinnen.

Wes: De studio uit Tokio is één van de grootste binnen Sony en werkt dan ook vanzelfsprekend aan flink wat titels. Rain en Puppeteer komen dit jaar ‘’gewoon’’ voor de PS3 en The Last Guardian verschijnt absoluut ooit, maar of dit op de PS3 of PS4 is durf ik echt niet meer te zeggen. Voorspellen rondom The Last Guardian is iets wat ik heb afgezworen. Dat de studio het druk heeft mag wel duidelijk zijn, toch verwacht ik nog een opvolger op het artistieke Gravity Rush. Keiichiro Toyama, verantwoordelijke voor het eerste deel, heeft namelijk al meerdere malen aangegeven graag een vervolg te maken.

Polyhony Digital

Lars: Over Polyphony kan ik kort zijn: Gran Turismo 6. Kazunori Yamauchi en consorten zijn sinds de millenniumwisseling alleen nog maar bezig geweest met Gran Turismo (en Tourist Trophy, maar dat is eigenlijk ‘Gran Turismo met motoren’) en dat zal nu niet anders zijn. Gezien de ontwikkelingscyclus van deze serie duurt het nog een paar jaar voor we het volgende deel mogen verwachten en dan is de PS4 inmiddels op de markt. Klaar als een klontje, niet? Of zou tegen de tijd dat Polyphony een nieuwe game af heeft de PS5 al uit zijn…

Wes: 6 Turismo Gran voor de PS4! Een lanceringstitel is onwaarschijnlijk, maar erg lang hoeven we hier hopelijk niet op te wachten. Misschien dat met de hulp van Evolution het ontwikkelproces iets opgevoerd kan worden en er ditmaal wel een fatsoenlijke handheld-versie van de simulator racer uitgebracht kan worden.

Naughty Dog

Lars: Naughty Dog werkt natuurlijk nog aan The Last of Us voor de PS3 en daarom denk ik dat het, helaas, nog wel even duurt voordat we iets nieuws van deze topstudio gaan zien. Veel mensen, waaronder ikzelf, hopen op een nieuwe Jak & Daxter en Naughty Dog heeft zelf in het verleden ook meerdere keren gezegd wel weer eens een game te willen maken met die groengehaarde heethoofd en zijn oranje ottsel in de hoofdrol. Het verleden leert ons echter dat Naughty Dog nooit te lang bij één franchise blijft hangen. Een vervolg op The Last of Us lijkt gezien Naughty Dog’s met trilogieën gevulde verleden het meest logisch, maar dan moet het eerste deel straks wel een succes zijn natuurlijk.

Wes: De meest talentvolle studio van Sony is op dit moment volop bezig met The Last of Us. Eén game, waar volgens mij iedereen op zit te wachten. We weten echter dat Naughty Dog sinds twee jaar uit twee teams bestaat en de vraag is dan ook waaraan het andere team werkt. De kans dat dit Uncharted 4 is lijkt groot, Sony zou in ieder geval gek zijn om een serie die goed verkoopt in de ijskast te zetten, ik verwacht daarom ook dat de titel binnen één jaar van de lancering verkrijgbaar zal zijn. Bij deze betuig ik alvast mijn spijt voor het volgende wat ik ga zeggen: een nieuwe Jak & Daxter of The Last of Us gaat er niet komen. Na The Last of Us gaat Naughty Dog lekker iets nieuws ontwikkelen en dat kan ik alleen maar toejuichen.

SCE Bend Studio

Lars: Bend Studio boekte de afgelopen jaren heel veel succes op de handheld met twee Syphon Filters en Resistance: Retribution op de PSP en Uncharted: Golden Abyss op de Vita. Gezien die succesverhalen denk ik dat Sony deze studio op handheldproducten blijft zetten en dat we dus geen game van Bend op de PS4 hoeven te verwachten. De Vita kan immers ook wel wat pareltjes gebruiken. Omdat afgelopen jaar Uncharted: Golden Abyss en Resistance: Burning Skies (die laatste is overigens niet van Bend, maar van het talentloze Nihilistic) al verschenen, verwacht ik dat deze studio nu aan Syphon Filter voor de Vita werkt. Zou ik in ieder geval erg cool vinden.

Wes: De PlayStation Vita mag dan weinig games hebben, dat betekent niet dat er geen games zijn die barsten van de kwaliteit. Tijdens de lancering verscheen Uncharted: Golden Abyss en is niet voor niets afgelopen jaar uitgeroepen door jullie als beste PlayStation Vita-titel. Het zou dan ook raar zijn als Bend niet bezig is met een vervolg op Golden Abyss op de Vita. Daarnaast werkt het team aan de Syphon Filter-serie waarmee het groot geworden is. Ik durf mijn hand echter niet in het vuur te steken of dit een PS3-, Vita- of PS4-titel gaat worden.

SCE Foster City Studio

Lars: Foster City heeft nog nooit zelfstandig een game gemaakt, enkel ondersteuning verleend bij de ontwikkeling van onder andere Uncharted, inFamous en SOCOM. Aangezien SOCOM-ontwikkelaar Zipper afgelopen jaar door Sony werd gesloten, is het natuurlijk mogelijk dat Foster City deze serie adopteert. SOCOM heeft echter wel behoorlijk aan populariteit ingeboet op de PS3, dus het is de vraag of Sony deze serie nog nieuw leven in wil blazen.

Wes:De studio uit Foster City heeft sinds jaar en dag enkel assistentie verleent aan de studio’s binnen Sony en ik verwacht niet dat dit snel zal veranderen. Ondanks het sluiten van interne studio’s blijft het zich richten op het helpen van diens collega’s. Een mogelijkheid is dat de studio zich meer gaat richten op de studio’s buiten Sony zodat Quantic Dream, Sanzaru Games en Giant Sparrow ook geholpen worden door de ontwikkelaars uit Foster City.

SCE San Diego Studio

Lars: San Diego ontwikkelt ieder jaar een MLB, dus dat zal nu ook wel weer het geval zijn. Als Europeaan heb je dus weinig te maken met San Diego, tenzij je Joey de Mol heet. Zo’n Amerikaanse sportgame is voor Sony natuurlijk lekker om aan boord te hebben tijdens een lancering van een console aan de andere kant van de grote plas. Tevens weet Sony dat ze dan in ieder geval een PS4 slijten aan Joey. San Diego heeft verder nog wel eens wat de met de Move gedaan, dus als Sony de bewegingscontroller ook naar de PS4 brengt – en die kans is bijna 100% - zien we misschien een nieuwe Sports Champions van deze studio terug. Over het algemeen dus weinig boeiends van deze studio (sorry Joey).

Wes: Allereerst het vanzelfsprekende naar buiten brengen: de studio werkt aan MLB: The Show 13. Het allernieuwste deel zal de PS4 nog niet gaan halen, maar dat maakt de ontwikkelaar volgend jaar helemaal goed. Ook voor de Vita is San Diego druk bezig met Warrior’s Lair, een Diablo-achtige titel waar we afgelopen jaar bar weinig van hebben gehoord. Mede door de toevoeging van Nariko in All-Stars en de gevechtsarena uit Heavenly Sword die deze week als downloadbare content verschijnt verwacht ik dat iemand binnen Sony werkt aan Heavenly Sword 2. Mijn geld zet ik op San Diego, echter wel in samenwerking met de Santa Monica studio.

SCE Santa Monica Studio

Lars: Net als Naughty Dog is ook Santa Monica een van de weinige studio’s die nog aan een game voor de PlayStation 3 werkt: God of War: Ascension. Het zou mij niets verbazen als deze studio na Ascension Kratos even laat voor wat het is en start met de ontwikkeling van Heavenly Sword 2. Heavenly Sword’s oorspronkelijke ontwikkelaar Ninja Theory heeft met Enslaved en recentelijk DmC: Devil May Cry zijn dromen om multiplatformgames te ontwikkelen nagejaagd en sindsdien liggen de rechten van Heavenly Sword bij Sony. Cambridge heeft naar verluidt gepoogd een tweede deel te maken maar dat zou in 2008 al definitief stopgezet zijn. God of War is, hoewel ik groot fan ben van de serie, inmiddels verhaaltechnisch toch wel een beetje drooggemolken en Heavenly Sword zit qua gameplay behoorlijk in hetzelfde straatje als God of War. Op deze manier kan dit team blijven doen waar ze goed in zijn, namelijk gruwelijk vette hack ’n slash-games maken, wordt voorkomen dat God of War volledig kapotgemolken wordt en kan Sony weer eens een relatief frisse IP de winkels in slingeren. Iedereen wint op die manier.

Wes: De studio uit Santa Monica is net als de studio uit Japan gigantisch groot en heeft aan verscheidene projecten gewerkt door de jaren heen. Zelf staat het natuurlijk bekend om God of War en het zal na God of War: Ascension waarschijnlijk aan de slag gaan met God of War IV. Afgelopen jaar heeft het onder andere SuperBot Entertainment geholpen met PlayStation: All-Stars en aangezien het samenwerkingsverband tussen Sony en die studio is verbroken lijkt SCE Santa Monica de voornaamste kandidaat om te werken aan een vervolg op All-Stars. Ook denk ik net als Lars dat de studio werkt aan Heavenly Sword 2, alleen ligt het grootste gedeelte van die ontwikkeling bij SCE San Diego en niet bij de Santa Monica studio.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit zijn slechts onze (onderbouwde) verwachtingen, maar misschien heb jij wel hele andere ideeën of hoop je vurig dat een bepaalde studio aan een specifieke game werkt. Morgen het tweede deel, maar plaats gerust een reactie en laat ons weten welke game jij denkt of hoopt terug te zien op de PlayStation Orbis (of gewoon PS4, hoe dat ding ook gaat heten).

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.

Reacties

  • ik hoop op een nieuwe red dead redemption.

  • als exclusive? :S



    denk niet dat dat 'm gaat worden.

  • Ik hoop inderdaad dat er ooit nog een vervolg komt van RDR.

  • Die gaat vast wel komen, maar dat gaat geen exclusive worden.



    Overigens was het (vermoedelijk) wel eerst de bedoeling om er een exclusive van te maken, er waren al korte beelden te zien op de eerste PS3-E3 (2005). Daarna hebben we een paar jaar niks meer van de titel vernomen, waarna de game aangekondigd werd voor 360 en PS3.

  • Gran Turismo 6 zou ik de komende 2-3 jaar niet verwachten, tenzij Sony er is een keer wat meer druk op zet, om de PS4 te pushen. Er zal vast wel een Prologue of Showcase game vroeger komen zoals bij de PS3.



    Een Uncharted release game lijkt voor de hand liggend. De game komt tot nu toe om de 2 jaar, en dat ligt precies in lijn met de PS4. En natuurlijk gezien het feit dat ook de Vita een Uncharted game bij de launch had.



    Ik vraag me ook af of er niet een next gen versie komt van GTA V. Het is geen exclusive natuurlijk, maar normaal zit er nooit zo een lange tijd tussen de eerste trailer en de release. Sinds de game september 2013 ongeveer gaat komen, kan het ook zijn dat dan de PS4 in Amerika op de markt is. Ik zou dan overigens geen gloednieuwe engine verwachten, eerder opgepoetste textures, hogere resolutie, verbeterde shadows, betere anti aliasing, een smooth fps van 60-120 e.d.

  • Bij enkele van die titels begin ik toch behoorlijk te watertanden!

  • even mierenneuken: bij Wes staat er 6 Turismo Gran, dit moet natuurlijk Gran Turismo 6 zijn ;)

  • Dat is zo de bedoeling.

  • Nieuwe dingen ontwikkelen toejuichen begrijp ik. Maar een nieuwe Jak and Dexter op de PS4 zou toch wel heel erg fijn zijn zeg.

  • Ik denk dat Killzone 4 een launch titel wordt.

  • Dat denk ik misschien ook wel

  • Ik dacht dat Jelle ooit in een uitgespeeld wat had gezegd over een next-gen game die hij had gezien?



    Samen met alle geruchten over een nieuwe Killzone van Nederlandse makelij, durf ik m'n geld wel in te zetten op Killzone 4.

  • Even off topic, wat werd uiteindelijk de exclusice PS game van Rockstar? of werd deze geschrapt?



    On Topic:
    Ik hoop vooral dat ze zoals bij de launch van de PS3 doen en vooral nieuwe IP's maken, zoals Resistance, Motorstorm,… was voor de PS3

  • Ook Uncharted, inFamous en LittleBigPlanet waren goede nieuwe franchises voor de PS3.

  • De beelden van de exclusieve PS game van E3 2005 lijken uiteindelijk verdomd veel op Red Dead Redemption.

  • Agent was dat. Ik hoop op een nieuwe Sly Jak and Daxter en Uncharted 4.
    Verder GTA V komt niet naar de next gen dat heeft Rockstar al gezegt.
    Plus het feit dat GTA V echt nog wel 100 miljoen keer verkoopt op de 360 en PS3

  • Agent was dat. Ik hoop op een nieuwe Sly Jak and Daxter en Uncharted 4.
    Verder GTA V komt niet naar de next gen dat heeft Rockstar al gezegt.
    Plus het feit dat GTA V echt nog wel 100 miljoen keer verkoopt op de 360 en PS3

  • Hopelijk een nieuwe Infamous, of een andere dergelijke superheldengame.

  • Battlefield 4 !! :D

  • Battlefield is geen exclusive en gaat het ook niet worden…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren