1. PlayStation 4: Welke games ontwikkelt Sony - deel 2

PlayStation 4: Welke games ontwikkelt Sony - deel 2

Sony laat op 20 februari ‘de toekomst van PlayStation’ zien. En dan zou het niet gaan om een nieuwe firmware of videostreamingdienst of iets anders waarvoor je je schouders ophaalt, maar om iets groters: De PlayStation 4, of PlayStation Orbis zoals ‘ie naar verluidt gaat heten.

De PlayStation 3 is bij Wes Rijckaert en Lars Cornelis een geliefde console vanwege de vele succesvolle exclusives, die grotendeels verzorgd zijn door de ontwikkelaars van Sony Worldwide Studios. De stroom aan exclusives voor de PS3 lijkt echter langzaam op te drogen en dus speculeren deze PlayStation-watchers gedurende het weekend over welke exclusieve titels momenteel mogelijk in ontwikkeling zijn bij de Worldwide Studios-groep. Deze suggesties berusten op onze eigen verwachtingspatronen, maar grijpen we natuurlijk niet zomaar uit de lucht. We kijken vooral naar de voorgeschiedenis van een studio en diens kwaliteiten. Heb jij andere ideeën? Laat ze dan vooral horen in de reacties!

Sucker Punch Productions

Lars: Sucker Punch werkt aan een gloednieuwe game voor de PlayStation 4. Ik denk dat inFamous wel een beetje klaar is (een vervolg is dankzij de uiteenlopende eindes van deel 2 lastig…) en Sanzaru werkt momenteel aan een nieuwe Sly Cooper. Bovendien kwam hun laatste echte game, inFamous 2, al anderhalf jaar geleden uit en sindsdien is het stil rondom Sucker Punch. Alles wijst er dus op dat deze studio broedt op iets volledig nieuws.

Wes: Alles wijst erop dat Sucker Punch bezig is met iets compleet nieuws. De Sly Cooper-serie is ondergebracht bij Sanzaru Games en de inFamous-serie lijkt voorbij om de reden die Lars al aangaf. Waar de studio mee bezig is weet geen mens, maar volgens berichten bevat dit project multiplayer aspecten, iets wat nieuw is voor de studio. Daarnaast hebben een aantal leden aangegeven ooit graag een actie RPG te ontwikkelen. Wie weet dat we de 20 e al mogen aanschouwen waarmee Sucker Punch bezig is. Ik heb in ieder geval goede hoop.

Evolution Studios

Lars: WipEout voor de PS4. MotorStorm was naar mijn mening al met Pacific Rift over zijn hoogtepunt heen en de onfortuinlijke timing van MotorStorm Apocalypse (net na die verwoestende aardbeving in Japan, maart 2011) heeft de serie ook niet veel goeds gedaan. Sony Liverpool werkte al aan een WipEout voor de PlayStation 4, maar werd afgelopen jaar door Sony gesloten. Ik vermoed dat dit project is overgeheveld naar Evolution. Evolution heeft tenslotte ervaring met snelle arcaderacers en weet deze aantrekkelijk te maken voor een groot publiek. De eerste twee delen van MotorStorm verkochten namelijk prima en WipEout verkocht juist vrij slecht, de reden dan ook dat Sony Liverpool niet meer onder ons is. Evolution zit ook nog eens op maar 25 kilometer afstand van Liverpool, dus dat was ook lekker makkelijk verhuizen. Een Pursuit Force voor PS4 of Vita zou overigens ook nog kunnen. De twee delen op de PSP verkochten voor PSP-maatstaven helemaal niet onaardig en waren kwalitatief ook zeker niet mis. Gek eigenlijk, dat Sony daar sindsdien niets meer mee heeft gedaan.

Wes: Aangezien voor de sluiting van Sony Liverpool vorig jaar een aantal werknemers de overstap hebben gemaakt naar Evolution ligt een WipEout voor de PlayStation 4 voor de hand. Het lijkt er dus op dat de WipEout-serie blijft bestaan ondanks de tegenvallende verkopen van de afgelopen jaren. Persoonlijk zou ik Evolution dan ook zetten op de Gran Turismo-serie. Niet om het zesde deel te ontwikkelen, maar een spin-off binnen de serie gericht op off road racen. Gezien het verleden van Evolution en het succes van de Gran Turismo-serie klinkt dat als een match made in heaven.

Guerrilla Games

Lars: Het is geen geheim dat Killzone 3 Guerrilla’s laatste PS3-game was en dat de Amsterdamse studio inmiddels al vrolijk werkt aan projecten voor diens opvolger. Projecten, meervoud ja, want naar verluidt werkt de studio aan Killzone 4 én een nieuw project. Aangezien de Killzone-trailer het hoogtepunt van de onthulling van de PS3 was enkele jaren terug, vermoed ik dat Sony ons de 20ste wel een glimp gaat geven van Killzone 4. Wat het nieuwe project gaat zijn? Geen idee. Een shooter?

Wes: Sinds afgelopen jaar werkt niet alleen Guerrilla Games aan de Killzone-serie, maar ook Guerrilla Cambridge. Op deze wijze kan de Amsterdamse studio zich richtten op andere projecten. Een geheel nieuw IP op de PS4 is al in ontwikkeling volgens verschillende berichten, maar daar gaat nog wel wat tijd overheen. Als we de 20 e iets zien van Guerrilla zijn het hopelijk fantastische beelden van Killzone 4. CGI of niet, dat is nog even de vraag…

Guerrilla Cambridge

Lars: Guerrilla Cambridge werkt momenteel hard aan Killzone: Mercenary voor de Vita. Aangezien die game pas in september gaat verschijnen, hoeven we voorlopig niets nieuws van deze studio te verwachten.

Wes: Vorig jaar heeft de studio uit Cambridge een naamsverandering gekregen en is van Sony Computer Entertainment Cambridge veranderd in Guerrilla Cambridge. Het duidt er dus vooral op dat de studio assistentie verleent aan de studio uit Amsterdam en dat is dan waarschijnlijk ook hetgeen waar ze mee bezig zijn naast het ontwikkelen van Killzone: Mercenary voor de PlayStation Vita. Toch vermoed ik dat de studio zijn oude liefde nog niet heeft losgelaten. Wellicht dat er dankzij PlayStation All-Stars ruimte is ontstaan voor een nieuwe MediEvil, al is het maar op de Vita.

SCE London Studio

Lars: Vrij waarschijnlijk een SingStar-platform voor de PlayStation 4 en misschien dat ze PlayStation Home nieuw leven in willen blazen op de nieuwe console. Serieuze games heeft London sinds miskleunen The Getaway: Black Monday en Gangs of London achter zich gelaten. Of zouden ze toch die nieuwe The Getaway, die ooit voor de PS3 in ontwikkeling was, naar de PS4 brengen? Shuheu Yoshida, baas van Sony Worldwide Studios, heeft immers ooit gezegd dat Sony een franchise nooit in de ijskast plaatst…

Wes: Na de PlayStation 2 lijkt het erop dat de studio uit London zich vooral moet richtten op de hardware accessoires van de PlayStation. De PlayStation Eye en Move zijn beide ontwikkeld door de studio en we hebben in de loop der jaren verschillende games daarvoor gezien vanuit de London Studio. Een nieuwe SingStar, Eyepet en WonderBook-game lijken vanzelfsprekend, maar stiekem hoop ik op een terugkeer van The Getaway of Eight Days. De dagen dat de London Studio non-casual games mocht ontwikkelen lijken echter geteld.

Media Molecule

Lars: Media Molecule werkt natuurlijk aan Tearaway voor de Vita, maar ik verwacht ook iets rondom LittleBigPlanet op de PS4. De herkenbaarheid, maar ook zeker de aaibaarheid van Sackboy zou het immers goed doen op zo’n nieuw platform. Onlangs dook echter het gerucht op dat er wel een derde game in ontwikkeling is, maar niet bij Media Molecule. Gezien de creativiteit van Media Molecule en het feit dat zij het in de eerste instantie zelfs bij één game wilden houden, zou me dat helemaal niet verbazen. In dat geval broeden ze gewoon weer op iets gloednieuws.

Wes: Laat men de naam Media Molecule vallen dan denken mensen direct aan LittleBigPlanet. Volgens verschillende berichten vanuit de studio zijn ze hier niet mee bezig, maar men gaf na het uitbrengen van het eerste deel ook aan geen intentie te hebben om een tweede deel te maken. Neem die berichten dus met een korreltje zout. Persoonlijk acht ik de kans groot dat de studio zich op iets anders richt. Tearaway lijkt zich op de Vita prima te ontwikkelen en laat zien hoe de specificaties van nieuwe hardware wél goed gebruikt kunnen worden. Wat de PS4 gaat doen weten we niet, maar dat Media Molecule hier is innovatiefs mee gaat doen lijkt haast zeker.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder kan de opvolger van de PlayStation 3 rekenen op de ondersteuning van de zogenoemde ‘second party’studios, ontwikkelaars die geen eigendom van Sony zijn, maar wel exclusief ontwikkelen voor de PlayStation. Zo weten we dat Quantic Dream, verantwoordelijk voor Heavy Rain en Beyond: Two Souls, werkt aan Singularity voor de PS4 en is het haast onvermijdelijk dat Sanzaru Games aan een vervolg werkt van Sly Cooper: Thieves in Time. Giant Sparrow, ontwikkelaar van The Unfinished Swan, heeft bovendien nog een contract lopen bij Sony. We hopen dat deze creatieve studio vooral de tijd neemt voor een volgend creatief project, opdat deze studio in de voetsporen treedt van thatgamecompany.

Dit zijn slechts onze (onderbouwde) verwachtingen, maar misschien heb jij wel hele andere ideeën of hoop je vurig dat een bepaalde studio aan een specifieke game werkt. Plaats in dat geval vooral een reactie en laat ons weten welke game jij denkt of hoopt terug te zien op de PlayStation Orbis (of gewoon PS4, hoe dat ding ook gaat heten).

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.

Reacties

  • Jup voor mij wordt het toch een ps4

  • Ja de ps4 is ook voor mij een instant buy

  • puur voor Killzone 4 zou ik er een aanschaffen inderdaad

  • Xbox zal wel met nieuwe Gears en Halo komen. Ook niet onaardig.

  • Ik ga ook voor de PS4. Het is niet dat Xbox geen goeie exclusives heeft, het is dat ze er gewoon te weinig hebben. De PS3 heeft vele echt goeie exlusives. Alleen al voor games als Heavy Rain en Beyond Two Souls blijf ik Sony aanhanger.

  • Met die van Microsoft ben je (helaas) zo klaar. Hopelijk nieuwe generatie weer beter.

  • De vele succesvolle exclusives? Echt waar? De afgelopen 3 jaar flopt de 1 na de andere wat betreft Sony output….

  • lul niet zo dom man!

  • @Koekiemonster. Als dat nou niet een domme uitspraak is, dan is niet niemand dom.

  • zet die Nintendo fanboy bril eens af ,
    En kijk eens objectief naar andere goede spellen in plaats van
    Alleen naar Nintendo exclusives te kijken

  • Misschien moeten jullie je wat beter verdiepen.



    Little Big Planet Karting: flop
    Infamous: matige sales, wel leuke titel
    Socom: dood
    Unit13: flop
    Sly Cooper: slechte sales
    PlayStation Allstars: bizar slechte sales
    Sports Champions: matige sales
    Gravity Rush: matige sales
    Fat Princess: matige sales
    Resistance 3: matige sales
    Eye of Judgement: flop
    Motorstorm: flop
    Wipeout 2048: flop
    MLB: flop
    Modnation Racers: flop



    etc..



    Alleen Gran Turismo, Uncharted en God of War doen het aardig, waarbij GT er nog bovenuit springt. Rest komt niet eens in de buurt van een Gears of War qua sales, om iets te noemen.

  • Gears of War is zo cool, shooters, Amerikanen, Xbox 360! Maand eerder DLC op Call of Copy. I LOVE SHOOTERS…………

  • Motto bij Sony lijkt kwantiteit boven kwaliteit te zijn. Veel exclusives altijd, maar verkopen doen ze niet en reclames zie je al helemaal niet. Ik snap echt niet waar ze mee bezig zijn bij Sony. Minder middelmatige exclusives, en richt je op de toppers zoals Uncharted en God Of War. Houd toch gewoon op met al die meuk als modnation en little big planet kart racing. Maak gewoon een volwaardige nieuwe LBP en maak verdomme reclame voor die game. Zoveel exclusives heeft de ps3, maar verkopen doen ze niet.

  • Oh gaan wij zo beginnen okey.Nee microsoft dan



    -Fable kinect only meer hoef ik er niet over te zeggen.
    - Alan wake was leuk nu ook dood met matige sales.
    - Gears of war leuk maar na 3 delen heb je het ook wel weer gehad.
    -Halo uitgemolken trilogie wat het eigenlijk niet eens is.
    -Forza verslaat grand turismo 5 klopt



    Oh en dat waren alle exclusives van microsoft.Karig is een understatement in deze.



    2/3 titels die het op moeten boksen tegen een hele bibliotheek aan games van Sony.Die kwalitatief een stuk beter zijn dan je denkt.



    God of war kilzone en uncharted verslaan de xbox met gemak.Stel dat Uncharted op de xbox zou komen met 100 schijfjes, zou het mij niet verbazen als de xbox uncharted niet trekt en RROD krijgt. Sony heeft de strijd allang gewonnen.Geeft het op jongen.E3 2013 nieuwe kansen nieuwe ronden

  • WATCH OUT!
    TROL AT WORK!



    Als je nog niet eens objectief kan kijken naar Sony, Microsoft of Nintendo dan kan je beter niet reageren… Wees eerlijk, een goede game kan ook slechte sales hebben … De slechte sales maakt de game niet tot een flop … Sly cooper is overigens een heel tof spel voor jong en oud (breed publiek dus) en zo slecht heeft die niet verkocht.
    Dan heb je motorstorm wat toch een grote topper was in de beginperiode van de ps3. Koekie, kijk eens fatsoenlijk naar de games in het geheel en niet naar sales en al die domme shit … (of is dit misschien nog een uitspatting omdat iedereen nu rayman legends gaat krijgen? (KOMAAN! RAGE KOEKIE RAAAAGE!!!!)

  • @ Koekie: wat hierboven staat plus Gears verkoopt meer dan de meeste PS exclusives omdat dat een van de weinige, 6 ofzo, exclusives voor de xbox is, weinig keus dus, bij de PS is het zo dat je een keus hebt en dat de verkopen en smaken dus verdeeld zijn. en Ps maakt ook wat kleinere indie-games die bijna niemand kent, verkopen dus slecht, maar verdienen beter want zijn tof en origineel.
    @ Gremlin, ik weet niet welke games je dan gespeeld hebt, maar ik kan van de PS exclusives zo 1 2 3 geen slechte titel noemen buiten het middelmatige Modnation

  • Geen slechte titels nee, middelmatig wel. De enige titels waar ik mijn PS3 voor gekocht heb zijn Uncharted en God Of War. Aangezien dit games zijn die ik op de 360 simpelweg niet kan ervaren met een andere game in hetzelfde genre. Het probleem met Sony is gewoon dat ze te veel middelmaat als exclusives hebben, totaal geen systemsellers.



    Waar op de 360 letterlijk elke exclusive als een Triple A titel gezien wordt, is dit totaal niet het geval op de PS3. Dit is nou eenmaal gewoon zo. En als eigenaar van beide consoles, koop ik dus wel alle 360 exclusives, maar niet alle PS3 exclusives.

  • Dat je niet alle exclusives op ps3 koopt, wil gewoon zeggen dat Sony's exclusives zich niet enkel en alleen met zn allen op 1 publiek richten. Ze hebben met alle games samen een heel uitgebreid publiek.

  • ''Waar op de 360 letterlijk elke exclusive als een Triple A titel gezien wordt, is dit totaal niet het geval op de PS3. ''



    Wat een onzin hahahahaha…..sorry. Prima dat je ''iedere'' exclusive titel voor de 360 koopt'', maar het merendeel daarvan is allang dood of is er nooit een nieuw deel van uit gekomen. Enige waar Microsoft zich toen op ging focussen was, Halo, Gears en Fable, Forza ging een andere weg in en volgens mij is deze laatste ook niet echt super ontvangen. PGR is dacht ik dood.



    Ze stoten veel studio's af en focussen alleen nog op 3rd party inplaats van eigen ontwikkeling. Ik vraag me af over welke games je het dan hebt? Als ik zo naar mijn collectie kijk, dan heb ik ook van Sony bijna iedere exclusive die me aan staat. Maargoed, het zijn er ook niet veel exclusives die Microsoft heeft dus ja…dan geloof ik best dat je ze allemaal hebt!

  • Waar heb je het in vredesnaam over? De Sony exclusives zijn toch ook allemaal, op Uncharted en GOW na, geen triple A titels? En de weinige exclusives op de 360 zijn dat allemaal wel. Aangezien ik niet alle games kan kopen, maak ik de keuze alleen de toppers te halen, en een Sly Cooper hoort daar niet bij.



    Heb je trouwens last van buyers remorse ofzo, wordt je nooit moe van het constant verdedigen van alles wat Sony is? Wordt je trouwens uberhaupt nog serieus genomen of heb ik net de troll gevoerd?



    Als je het niet erg vindt ga ik nu even een potje Halo spelen en daarna Uncharted. Of pleeg ik nu heiligschennis haha.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren