1. 'Demo's demotiveren gamers in koopgedrag'

'Demo's demotiveren gamers in koopgedrag'

Gamedemo's helpen volgens analist Jesse Schell totaal niet om gamers warm te krijgen voor een aankoop.

Het zou zelfs zo erg zijn dat games met een demo gemiddeld twee keer zo slecht verkopen als titels zonder. Een trailer maakt gamers net zo enthousiast, alleen moeten ze daarna toch echt het spel kopen om 't te proberen, meent Schell. Met een demo vooraf wordt die ontstane behoefte misschien al bevredigd.

Onlangs maakte EA nog bekend dat Dead Space 3's demo meer dan twee miljoen keer gedownload was. Die van deel twee deed het ook erg goed, maar spectaculaire verkoopcijfers bleven uit. Het geeft dus inderdaad geen garantie.

Dit artikel delen

Over de auteur

Marcel Vroegrijk Eindredacteur van Gamer.nl

Reacties

  • Hij zit gewoon James Portnow na te praten.

  • Dan moeten ze gewoon een game maken die leuk is. Games verkopen aan personen die het spel na vijf minuten al beu zijn is wellicht leuk voor de kortetermijnwinst, maar op de langere termijn heb je er niets aan.

  • Demo's demotiveren omdat de meeste games die demo's aanbieden kut zijn. Zo heb ik namelijk met redelijke verwachting uitgekeken naar o.a. Sleeping Dogs, the Darkness 2 en DMC. Stuk voor stuk is mijn enthousiasme zorgvuldig de nek om gedraaid. Onder andere doordat in de demo's de games allemaal niet brachten wat ze beloofden.



    Dat is ook gelijk het probleem, als developers kwalitatief betere producten uitbrachten was een demo wel een stimulans geweest. Kijk bijvoorbeeld naar Fifa 13, het enige wat daar voor minder verkoop zorgt is dat mensen de demo blijven spelen. Aan de kwaliteit ligt het dus in ieder geval niet.



    Rockstar Games daarentegen heeft zichzelf keer op keer bewezen (en overtroffen) waardoor zij geeneens demo's meer nodig hebben! Misschien zouden meer developers die filosofie moeten adopteren in plaats van elk jaar weer een nieuw deel eruit te forceren (Assasins Creed, Battlefield, Call of Duty etc.).

  • Sleeping dogs en DMC zijn goede games wat zeg je nu?
    en ja je hebt wel gelijk dat ze beter Rockstar Games kunnen gaan nadoen

  • ahahaha DMC is echt geen goede game hoor.
    van sleeping dogs weet ik het niet.

  • Als ik eerlijk ben, gaat dit voor mij wel op. Ik kijk altijd uit naar verkrijgbare demo's en vaak haak ik aan de hand van de geboden kwaliteit af. Soms kan je in een demo of vooral multiplayer beta al zien of de game voor jou is weggelegd of niet. Bij andere games raak ik dan weer onverwacht overtuigd van de demo, zoals bij Pure het geval was. Rond 11:30 praat hij erover overigens.

  • Een auto koop je toch ook niet zonder een testrit vooraf..
    Een tijd terug was ik bij Just Cause 2 enorm enthousiast over het concept en de game. De demo had dit alleen nog meer voor mij bevestigd. Ik heb die demo keer op keer gespeeld, en het hele spel ook gekocht. Met een demo kun je gewoon het spel testen (waar jij 60 euro voor moet neerleggen).

  • Maar ontwikkelaars kunnen de level van de demo ook prachtig maken en de rest van de game kan erg klote zijn.

  • Ik ben ook een grote voorstander van demo's hoor Black Pit D96.
    Maar demo's resulteren er regelmatig in dat ik een game definitief niet zal kopen. Als ik die game niet via een demo zou kunnen proberen, dan zou ik het eerst moeten kopen, lenen, downloaden of whatever voor ik het zou kunnen spelen.



    Kingdoms of Amalur was voor mij zo'n voorbeeld, ik was sterk geïnteresseerd in de game, maar de demo was horseshite, dus skip ik die game na het lezen van enkele reviews desnoods.



    Vaak ben je wel enigszins geïnteresseerd in een game en wil je het wel eens proberen. Daar zijn demo's perfect voor.

  • Precies, demo's zijn van belang voor consumenten vind ik, maar soms niet succesvol voor de ontwikkelaars..

  • Het probleem is dat demo's meestal het begin van een game is

  • Dan moet de demo gewoon goed zijn, dat overtuigd mensen om een game te kopen!



    Rayman legends demo was prachtig, game is mooi leuk en leuk. Ik weet zeker dat die door veel mensen gekocht zou worden.

  • "Zou worden" inderdaad. Denk niet dat nu nog veel mensen ervoor warmlopen :P

  • Mensen met een ps3 of xbox wel ;)
    (zoals ik :P )

  • Dat is niet best dan voor Ubisoft met de extra demo van Rayman die ze als schijnheilig goedmakertje uit gaan brengen.

  • 'Demo's demotiveren gamers in koopgedrag'



    Alleen als het een klote game is, lijkt mij. Of beweert de analist nu iets anders?

  • Helemaal mee eens. Als de demo slecht uitpakt wil ik de game niet meer (die ik wellicht zonder demo wel had gekocht). Pak de demo extreem goed uit, dan heb ik genoeg aan de demo en zelden kom ik op het ideale punt om naar aanleiding van een demo een game te kopen.

  • Met een demo zien mensen al dat je game kut is, zonder demo komen ze daar pas na een aankoop achter.

  • inderdaad, dit is ook de reden dat ik haast nooit games pre-order. Wacht eerst de review af en vraag anderen die de game gespeeld hebben om hun ervaringen.



    Daarnaast hebben de goede games geen demo nodig hebben.

  • Daarom hadden ze bij homefront pas na de release een demo.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren