1. Fuse - Hands-on

Fuse - Hands-on

Fuse is een game die op papier een topper is. De game wordt gemaakt door de gerenommeerde ontwikkelaar Insomniac Games, die we kennen van Ratchet & Clank en Resistance, en kent een coöperatieve multiplayermodus die in potentie erg interessant is. In de game maken de vier verschillende personages gebruik van zogenaamde Fuse-wapens, die ze stuk voor stuk speciale krachten geven en je zo min of meer dwingen echt goed samen te werken. Elementen die er voor zorgden dat ik enthousiast afreisde naar Londen om daar met de game aan de slag te gaan.

Koude kermis

Maar man, wat kwam ik van een koude kermis thuis. Elke minuut die ik met Fuse doorbracht voelde als een kwelling. Misschien kwam het doordat we zonder enige vorm van uitleg in de coöperatieve modus werden gegooid. Deze modus heet Echelon en het is de bedoeling om aan de ene kant met je drie medespelers samen te werken en zo tijdens een aantal waves allemaal objectives te voltooien. Je moet echter tegelijkertijd ook zorgen dat je het geld (dat de gevallen vijanden achterlaten) zo snel mogelijk oppakt, om zo in level te stijgen.

Het probleem van de modus is dat het voor ons vieren in eerste instantie totaal niet duidelijk was hoe we zo goed mogelijk om konden gaan met de Fuse-krachten van onze personages. Ja, we hadden snel door dat de Tank-speler een schild had om je achter te verschuilen, maar dat had weinig zin zodra je een grote mech warrior tank op je kop kreeg die gewoon voorbij dat schild liep. Met alle macht gooiden we granaten, schoten we op zijn zwakke plek en probeerden we hem via een bepaalde Fuse-kracht vast te zetten op een plek, wat ook niet lukte. Daarmee waren we dus al snel overgeleverd aan conventionele wapens zoals sniper rifles en machinegeweren, maar die schoten nog geen deuk in een pakje boter.

Zodoende haalden we aan het begin van Echelon met een beetje mazzel de derde of vierde wave, van de totaal twaalf aanwezige waves. De modus lijkt oneerlijk moeilijk en frustreert enorm. Zelfs het gewone ‘voetvolk’ als vijand beschikt over de uitzonderlijke gave om een paar kogels in hun kop te vangen, voordat ze het loodje leggen en dat betekent weer dat je er enorm veel kogels doorheen jast. Het gevolg daarvan is dan weer dat je op een gegeven moment zonder kogels komt te zitten en van gekkigheid niet weet wat je nu verder moet.

Het zou kunnen dat we er met een betere uitleg van het gebruik van de Fuse-krachten en het begrijpen van de tegenstanders =wat meer van zouden bakken, maar dat zat er helaas niet in. En zelfs als dat het geval zou zijn, dan nog kun je je ogen niet sluiten voor de matige visuele prestatie die de game levert. Het Echelon-evel dat wij speelden was ongeïnspireerd. Een rechthoekig sneeuwlevel was in vier zones verdeeld, waarbij muren de zones van elkaar scheiden. In elke zone zijn vervolgens een aantal plekken te vinden waar je achter kunt verschuilen en dat is een notendop het saaie level.

Singleplayer

Na de teleurstelling van Echelon hebben we ons geluk beproefd in de singleplayermodus, die we deze keer met twee man speelden. Het level waar we in doken zou zich halverwege de game afspelen en bracht ons naar een jungle-omgeving. We landden daarbij met een helikopter bij een geheime basis om daar eens flink kont te schoppen.

Voordat je ook maar een schot lost, vallen ook hier de matige graphics gelijk op. Voor een jungle-achtige omgeving is er wel heel weinig vegetatie te vinden en is alles wel heel mooi recht uit de bergen gehakt, om nog maar te zwijgen over de overvloedige aanwezigheid van kartelrandjes. Het is echt een smet op de game, die er nog maar moeilijk van af wordt geboend.

Want net als in de Echelon-modus, is in de singleplayermodus de uitleg van wat je allemaal kan in onze speelsessie compleet afwezig. Gelukkig had ik nu een personage die met haar sniper rifle de ene headshot na de andere kon maken waardoor ik zodoende redelijk wat vijanden de baas was. Waarom ik dat precies deed, dat werd mij totaal niet duidelijk, omdat elke vorm van duiding in dit level ontbrak. Maar wat misschien nog kwalijker is, is dat het schieten me geen enkele vorm van voldoening wist te geven. Kogels hadden geen enkele impact op de tegenstanders, totdat hun levensbalk leeg was en ze op de grond vielen. Maar of ik dat nou had gedaan of mijn collega, dat was me doorgaans niet duidelijk.

De Fuse-demo riep dan ook voornamelijk vragen op, wat niet geholpen werd doordat we na tien minuten singleplayer de handdoek in de ring moesten gooien, omdat een nieuwe groep gamers zich op de game gingen stukbijten. Ik twijfel dan ook enorm over deze game en het is voor mij echt maar de vraag of dit een titel is waar Insomniac Games trots op mag zijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Na de eerste trailer dacht ik dat ik deze wel zou halen, maar wat er hierna allemaal mee gebeurt is lijkt nergens meer naar.
    Dit zal de eerste game van Insomniac games zijn die ik niet zal halen.

  • Als ik dit zo lees, kan ik haast niet geloven dat Insomniac de game ontwikkelt. Ik mag hopen dat er in het begin uitleg wordt gegeven over het verhaal, de krachten, gameplay etc.

  • Grootste flop van 2013.

  • Nog slechter dan Colonial marines kan het haast niet. :P

  • "Na de teleurstelling van Echelon hebben we ons geluk beproefd in de singleplayermodus, die we deze keer met twee man speelden." …. dan is het dus geen singleplayer?

  • Tweakers was juist positief over de game. Ik ben bang dat dit nergens op gaat uitlopen.

  • Op Gamekings hoorde ik het verhaal van Boris over Aliens: Colonial Marines, Hij was bij Gearbox en er werd niks ondernomen om ook maar iets van vermaak te organiseren. Omdat ze niet achter de game staan. Dit lijkt mij op hetzelfde neer komen. Insomniac had een geweldig idee (zie eerste trailer) en is toen door EA gemaand de game aan te passen. Weg is je eigen motivatie voor het ontwikkelen van de game en je liefde ervoor. Dus doe je ook geen moeite om het ook maar iets interessanter te maken. Deze game kan je afschrijven en wegdoen want Insomniac zelf heeft hier ook geen zin in.

  • Ik hoop dat dit waar is, kan anders geen reden bedenken waarom Insomniac zo'n waardeloze game ontwikkelt.

  • De eerste trailer van de game was geweldig en dat gaf ook een comic vibe aan het spel met de nodige droge humor er bij ook. Nu EA weer vinger in de pap heeft gaat het berg afwaards met de zoveelste ontwikelaar. EA moet niks meer opkopen amar hun eigen studios oprichten. Ze snappen geen bal van de visies en development wijze van de studios die ze op kopen. Het ergste is dat ze hun visie en werkwijze opdringen aan die studios die daar echt niet op zitten te wachten. Trying to fix something thats not broken…zou je kunnen zeggen.

  • Flopperdeflop, ik verwacht een 3tje.

  • dit past in het rijtje bodycount,duke nukem,cod vita van slechtste games ooit. ik verwacht een 2.5



  • Zo zonde, dit project had zoveel potentie, die allereerste trailer toen de game nog Overstrike als naam had..

  • Jammer had betere game van insomniac verwacht.

  • fingers crossed

  • inderdaad, de naamwijziging is zo bizar. Het eerste waar ik aan denk is zoiets als FUEL,dus racegame, maar dan is het dus "het voormalige overstrike". "oooh ja, das waar ook". Constant dus. :\

  • Wat een ellende

  • Weet het ook nog niet :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren